نگرش ترامپ در مورد اروپا روشن است. وی اتحادیه اروپا را مجموعه ای از کشورهای کوچکی می بیند که برای بقای اقتصادی و حفاظت نظامی به آمریکا وابسته اند. در نگاه ترامپ این کشورهای کوچک همیشه در برابر فشار تسلیم می شوند.

به گزارش جماران؛ تارنمای بلومبرگ امروز (پنجشنبه) در تحلیلی با بیان این که «اروپا تسلیم تحریم های ترامپ علیه ایران نمی شود»، نوشت: اتحادیه اروپا با قدرت تجاری و نفوذی که بر سوییفت دارد، می تواند از تاثیر تحریم های واشنگتن علیه تهران بکاهد.

در این مطلب آمده است: نگرش ترامپ در مورد اروپا روشن است. وی اتحادیه اروپا را مجموعه ای از کشورهای کوچکی می بیند که برای بقای اقتصادی و حفاظت نظامی به آمریکا وابسته اند. در نگاه ترامپ این کشورهای کوچک همیشه در برابر فشار تسلیم می شوند.این موضع از توییت آمرانه ریچارد گرنل سفیر جدید آمریکا در آلمان نیز مستفاد می شد. وی در این توییت به تمامی شرکت های آلمانی که با ایران تجارت می کنند، «دستور داد» بلافاصله به فعالیت های خود در این کشور خاتمه دهند. گرنل در توجیه توییت خود گفته است که لحن این توییت دقیقا همان لحنی است که کاخ سفید در مورد تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در خروج از توافق هسته ای ایران اتخاذ کرده است. 

واکنش تند حلقه های سیاسی در آلمان به این توییت، آمریکا را به عذرخواهی وانداشت همانطورکه بیانیه مشترک آلمان، فرانسه و انگلیس در مورد پایبند ماندن این کشورها به توافق هسته ای، ترامپ را چندان نگران نکرد.آن طور که از گفته های دو تن از مقام های ارشد وزارت خارجه آمریکا برمی آید، این کشور پیش از لغو برجام با کشورهای اروپایی گفت و گویی جامع در این باره نداشته است.

بلومبرگ ادامه داد: کشورهای اروپایی احترام کمی برای ترامپ قائلند. تنها لهستان و مجارستان از این قاعده مستثنی هستند که آن ها هم در زمینه های تجاری تصمیم گیرنده نیستند.سیاستمداران فرانسوی، آلمانی و انگلیسی ریاست جمهوری ترامپ را به مثابه انحراف و یک پس روی موقت می بینند. نقشه کنونی این کشورها بر آن است تا پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ دوام آورده و تمام چهارچوب هایی را که وی در صدد شکست آن ها است، تا زمان به قدرت رسیدن رئیس جمهوری بعدی، حفظ کنند؛ معاهده اقلیمی پاریس و توافق هسته ای ایران از جمله این چهارچوب ها هستند. 

تهران و مسکو نباید انتظار داشته باشند که رهبران میانه رویی چون آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه و ترزا می نخست وزیر انگلستان به یکباره تنها به دلیل آن که دونالد ترامپ اداره کاخ سفید را برعهده دارد، ضدآمریکا شوند.

اما این بدان معنا نیست که قدرت های اروپایی نفرت و انزجار ترامپ را خواهند پذیرفت. اروپایی ها قبلا هم در برابر آمریکا ایستاده اند. وقتی بیل کلینتون در سال 1996 مصوبه اجرای تحریم های کوبا را امضا کرد، اتحادیه اروپا با مقرره ای که شرکت های اروپایی را در برابر این تحریم ها مصون می کرد، به این تحریم ها واکنش نشان داد.

موضع اروپا در خصوص تحریم های کوبا، به شرکت های اروپایی چون گروه اسپانیایی هتل سول ملیا و شرکت تولیدکننده سیگار برگ آلتادیس فرانسه، این امکان را داد تا همچنان به عنوان سرمایه گذاران عمده در کوبا باقی بمانند.

دلیلی ندارد که ترامپ امروز مقاومت ضعیفتری را از کشورهای اروپایی انتظار داشته باشد آن هم با توجه به این که ایران برای اروپا فرصت اقتصادی بزرگتری را نسبت به کوبا فراهم می کند.ایران با در اختیار داشتن هفت درصد از کل ذخایر معدنی جهان، از ژانویه 2016(دی-بهمن ماه94) تا سپتامبر 2017(شهریور-مهرماه96 )، 7.38 میلیارد دلار سرمایه خارجی مورد تایید را جذب کرد.بیشتر این سرمایه جدید از چین و اتحادیه اروپا می آید.

اما تحریم های آمریکا می تواند پیامدهای عمیقی داشته باشد. اگر توتال فرانسه وادار به خروج از پروژه پارس جنوبی شود، سی ان پی سی چین که در زمان حاضر شریک توتال است، تمام سهام پروژه را در اختیار خواهد گرفت. برای اروپاییان روشن نیست که چرا باید این فرصت سرمایه گذاری را دو دستی تقدیم چین کنند.به همین دلیل است که توتال از اتحادیه اروپا می خواهد در برابر آمریکا مقاومت کند. 

این رسانه خبری در پایان خاطرنشان کرد: دولت ترامپ متوجه ریسکی که آمریکا را تهدید می کند، نیست. اتحادیه اروپا با قدرت تجاری و نفوذی که بر سوییفت دارد، می تواند از تاثیر تحریم های آمریکا بکاهد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.