سفیر سابق ایران در رومانی، می‌گوید برجام جاده دو طرفه است، اگر نفع یا ضررى در آن وجود دارد براى همه است .باید گفت برجام فقط نفع اقتصادى ندارد زیرا بیشتر از آن دستاورد امنیتى براى اروپا خواهد داشت.

به گزارش جماران؛ بالاخره پس از فراز و فرودها و جنجال‌های بسیار، دونالد ترامپ اعلام کرد که دیگر در برجام نخواهند ماند و از این پس همه تحریم‌ها را علیه ایران برمی‌گرداند. موضوعی که اعلام آن اصلا جای تعجب نداشت.  

در این شرایط اما کشورهای اروپایی و در راس آنها فدریکا موگرینی رئیس‌اتحادیه اروپا صراحتا بیانیه دادند و اعلام کردند که برجام یک توافق بسیار خوب است و قطعا به هر نحوی که شده باشد آن را حفظ خواهند کرد. اما با توجه به بیانات رهبری مبنی بر اینکه به اروپا هم اعتمادی نداریم، باید منتظر ماند و دید که آیا اروپا نیز مانند آمریکا در آینده بدعهدی خود را نشان خواهد داد یا نه. 

اروپا صرف تعریف از برجام و محکوم کردن ترامپ، نمی‌تواند برای حضور در برجام تضمین بدهد

على اکبر فرازى سفیر سابق ایران در رومانى و مجارستان،، با اشاره به خروج آمریکا از برجام و سرنوشت اروپا در این توافق نامه، گفت: سرانجام پس از مدت ها کش و قوس، ترامپ خروج آمریکا از را اعلام کرد،براى بسیارى از کارشناسان سیاسى این موضوع قابل پیش بینى بود. متعاقب این خروج آلمان، فرانسه و انگلستان حمایت خود از برجام را اعلام کردند. حتى خانوم موگرینى نیز بعد از این موضوع حمایت صریح خود  از برجام را اعلام کردند و خواهان این هستند که در این توافق نامه بمانند.

فرازى با بیان اینکه اکنون بحثى که مطرح میشود این است که چه تضمینى وجود دارد بدعهدى آمریکا فرداروز از سوى اروپا دیده نشود، خاطرنشان کرد: صرف حمایت از برجام یا محکوم کردن ترامپ نمى شود تضمینى براى حضور در برجام باشد. جمهورى اسلامى ایران بر اساس تصمیمى که مبنى بر سیاست برد-برد گرفته است، به طور صادقانه وارد برجام شد و حتى فتواى مقام معظم رهبرى مبنى بر حرام بودن انرژى اتمى را هم به همراه داشت.

این کارشناس سیاسى ادامه داد: زمانى که اروپایىها اصرار دارند تا در برجام حضور داشته باشند باید دید آنها چه نفعى از این موضوع مى برند که میخواهند در برجام باقى بمانند؟  برجام جاده دو طرفه است، اگر نفع یا ضررى در آن وجود دارد براى همه است .باید گفت برجام فقط نفع اقتصادى ندارد زیرا بیشتر از آن دستاورد امنیتى براى اروپا خواهد داشت. این ایران بود که با نثار خون شهدا توانست داعش را از کشورهاى منطقه بیرون کند تا اروپایىها احساس امنیت کنند. نمى شود اروپاییها فقط با حرف و تعریف از ایران بخواهند که دربرجام بماند.  

اگر از برجام نفعی نبریم از آن خارج می‌شویم

فرازى با تاکید بر اینکه شرط ماندن دربرجام این است که از آن متنفع بشویم، تصریح کرد: اگر از برجام نفعى نبریم، قطعا مقامات ما که صداى واحدى هم دارند، این است که اگر منافع برجام براى ما نباشد قطعا ما نیز در برجام حضور نخواهیم داشت.

سفیر سابق ایران در مجارستان در پاسخ به این سوال که آیا مى توانیم از این پس برجام را با اروپاییها و بدون حضور آمریکا حفظ کنیم؟گفت:  بله به صورت مشروط میتوانیم آن را حفظ کنیم. مشروط به اینکه اتحادیه اروپا، روسیه و چین و کشورهایى که از نبود آمریکا متضرر مى شوند، بیاییند و از برجام حمایت کنند، حمایتى که در آن همه متنفع بشوند. همانطور که در گذشته اعلام کردم، ما اگر از حضور در برجام متنفع بشویم و اگر مشکلاتى که در تراکنش هاى مالى و بیمه اى داریم را رفع کنند، ما نیز در برجام باقى خواهیم ماند. اما اگر قرار باشد فقط به صورت زبانى حضور داشته باشیم و هیچ سودى عاید ما نشود قطعا مسئولین کشور راه هاى دیگرى را انتخاب خواهند کرد.  

 اگر اروپا کماکان در زمین آمریکا و ترامپ بازى کند قطعا بازنده خواهد بود

فرازى بااشاره به قدرت اروپا براى پیشبرد اهداف برجام بدون حضور آمریکا، یادآور شد:  این را آینده ثابت خواهد کرد که آیا اروپا قدرتى براى این موضوع دارد یا نه. اگر اروپا کماکان در زمین آمریکا و ترامپ بازى کند قطعا بازنده خواهد بود و در نهایت همه بازنده خواهند بود. اما اگر در آینده مشخص شود که فقط مى خواهد در قالب گفتار درمانى از برجام حمایت کند، سودى نخواهد داشت.اولین قدم براى اروپا این است که راه مراودات بین بانکى و بین بیمه اى را باز کند تا سایر کشورها به راحتى بتوانند در ایران سرمایه گذارى کنند. اروپا اگر این کار را انجام دهد قطعا قدم مثبتى در جهت تامین منافع اروپا برداشته است. اگر اروپا در ارتباطش با ایران فقط به منافع تجارى نگاه کند، طبیعى است که حجم مراودات تجارى با آمریکا قابل مقایسه با ایران نیست. اما باید دانست که برجام فقط تجارى نیست و بحث امنیتى هم هست. موضوعى که ما نباید فراموش کنیم این است که ما امنیت منطقه را تامین مى کنیم و این براى اروپا فاکتور مثبت و مهمى است که اتحادیه اروپا نبایدفراموش کند.  

این دیپلمات ایرانی خاطرنشان کرد: اینکه آمریکا و اروپا مخالف سیاست هاى مستقل جمهورى اسلامى هستند، هیچ شکى نیست. اما در این مرحله نفع اروپا ماندن در برجام است و امکان اینکه خود اروپا پیش قدم براى حفظ برجام باشد، وجود دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 916777
  • منبع: رویداد۲۴
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.