بر اساس قراردادی که سال گذشته میان هواپیمایی جمهوری اسلامی و شرکت هواپیماساز ATR منعقد شد، باید تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی ۲۰ فروند هواپیما از این خانواده به ایران تحویل شود.

به گزارش جماران؛ چند ماه پس از آغاز فرایند تحویل هواپیماهای برجامی ATR به شرکت هواپیمایی ایران‌ایر آمارهای جدید وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد که این هواپیماها بسیاری از فرودگاه‌های کوچک کشور را بار دیگر فعال کرده‌اند.

بر اساس قراردادی که سال گذشته میان هواپیمایی جمهوری اسلامی و شرکت هواپیماساز ATR منعقد شد، باید تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی ۲۰ فروند هواپیما از این خانواده به ایران تحویل شود. تاکنون هشت فروند از این هواپیماها به طور رسمی وارد ناوگان شده و بر اساس اعلام مدیرعامل ایران ایر به زودی دو هواپیمای دیگر نیز به ایران تحویل می‌شوند.

این هواپیماهای جدید که بسیاری از آنها در مسیرهایی فعالیت می‌کنند که تاکنون یا پرواز برنامه‌ای نداشته یا برنامه‌ریزی برای آنها بسیار محدود بود، توانسته‌اند بسیاری از فرودگاه‌های کوچک را دوباره فعال کنند.

بر اساس آمارهای وزارت راه، در حال حاضر این هواپیماها در مسیرهایی مانند سنندج، ابوموسی، ساری، جهرم، خوی، پارس آباد مغان، بندر لنگه و کلاله فعالیت می‌کنند که طبق آمارهای سال ۱۳۹۶ میزان فعالیت این فرودگاه‌ها به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

برای مثال در پارس آباد مغان با برنامه‌ریزی پروازهایی که از بهمن ماه سال گذشته آغاز شد، این فرودگاه پس از پنج سال فعالیت خود را از سر گرفت همچنین فرودگاه جهرم از دو پرواز در سال ۱۳۹۵ به ۵۸ پرواز در سال ۱۳۹۶ افزایش فعالیت داشت.

وضعیت در فرودگاه‌هایی مانند اراک، رشت و گرگان نیز همین میزان از رشد را نشان می‌دهد و به ترتیب این فرودگاه‌ها ۳۴، ۱۸ و ۴۸ درصد افزایش پرواز داشته‌اند. در دو فرودگاه استان مازندران یعنی ساری و نوشهر نیز با ورود هواپیماهای جدید عملکرد فرودگاه‌ها به ترتیب ۹ و ۶۸ درصد افزایش نشان می‌دهند و فرودگاه رامسر رشدی ۹۲ درصدی را به ثبت رسانده است.

همچنین ایران ایر، فرودگاه بندرعباس را به عنوان فرودگاه مرکزی کشور به ثبت رسانده که از این فرودگاه پروازهای مستقیم به شهرهای مختلفی مانند رشت، تبریز، اصفهان، شیراز، مشهد، کرمان و زاهدان برنامه‌ریزی شده که به دنبال آن افزایش ۱۴ درصدی فعالیت فرودگاه بندرعباس نهایی شده است.

پیش بینی می‌شود با ورود ۱۲ فروند هواپیمای باقی مانده از خانواده ATR هدف کلانی که در راستای توسعه فعالیت فرودگاه‌های کوچک در دستور کار قرار داشت، در آینده‌ای نزدیک به مرحله اجرا برسد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.