هایکو ماس تاکید کرد که متحدان غربی نباید در این مسئله ناهماهنگ و جدا از هم باشند. اگر ما می خواهیم فشار بر روسیه را حفظ کنیم بنابراین متحدان غربی نباید از هم جدا شوند. بر

وزیر خارجه آلمان با تاکید بر اینکه هنوز هیچ تصمیمی برای حمله نظامی به سوریه از طرف آمریکا گرفته نشده در عین حال بر لزوم موضع گیری هماهنگ غربی‌ها در این راستا تاکید کرد.

به گزارش جماران، به نقل از روزنامه "تاگس اشپیگل"، "هایکو ماس"، وزیر امور خارجه آلمان امروز (پنجشنبه) در سخنانی در دوبلین، پایتخت ایرلند اظهار داشت که تا به حال آمریکا یا فرانسه از آلمان درخواست نکرده اند که در یک حمله نظامی احتمالی علیه سوریه مشارکت کند.

وی با این حال تاکید کرد که متحدان غربی نباید در این مسئله ناهماهنگ و جدا از هم باشند. اگر ما می خواهیم فشار بر روسیه را حفظ کنیم بنابراین متحدان غربی نباید از هم جدا شوند. بر اساس اطلاعات این وزیر حزب سوسیال دموکرات هنوز هیچ تصمیمی برای یک حمله نظامی به سوریه از طرف آمریکا وجود ندارد.

"نوربرت روتگن"، رئیس کمیسون سیاست خارجی آلمان هم در این باره که جنگ سوریه به طور ناخواسته تشدید شود هشدار داده و با نگاهی به حمله احتمالی آمریکا به سوریه تاکید کرد که بزرگترین خطر این است که چیزی اتفاق بیافتد که در نظر گرفته نشده بود.

به اعتقاد روتگن، نه آمریکا و نه روسیه علاقه ای به یک رویارویی نظامی طولانی مدت ندارند. در همین راستا رئیس جمهور آمریکا همین هفته اخیر اعلام کرده بود که می خواهد نیروهای خود را از سوریه خارج کند. تشدید تنش ها مطلقا خواست هیچ یک از طرفین نیست. اما اختلافات در سوریه فوق العاده پیچیده است و بازیگران زیادی درگیر هستند. این شرایطی است که از نظر من نوعی تهدید و خطرناک است.

در این میان "سیمون لانگه" از سیاستمداران بلند پایه حزب سوسیال دمکرات آلمان از برلین دخالت بیشتر در اختلافات سوریه را درخواست کرده و اظهار داشته است که سکوت دولت آلمان درباره درگیری های سوریه برای نقش سیاست خارجی آلمان شایسته نیست.

وی از دولت آلمان درخواست کرد که موضع خود در قبال روسیه را مورد بازنگری قرار داده و سریعا نقش میانجی بین نیروهای روسیه، آمریکا و سوریه را بر عهده گیرد.  به گفته وی حزب سوسیال دموکرت باید همه اقدامات لازم را انجام دهد تا همچنین زمینه برای مذاکرات غیرقابل تصور را هم فراهم کند.

"کریستین لیندنر"، رئیس حزب لیبرال دموکرات آلمان هم تهدیدات دونالد ترامپ برای حمله موشکی به سوریه را در پیامی توئیتری شدیدا مورد انتقاد قرار داده و تاکید کرد این واکنش که آنجا انجام شده است غیر مسئولانه است. این مشخص نیست که آیا طرحی در این راستا وجود دارد.

وی تاکید کرد که این مسئله مهم است که یک بار دیگر در این باره صحبت شود. با عملیات نظامی شرایط در سوریه بهتر نشده بلکه تشدید می شود. بحران سوریه نباید تبدیل به یک اختلاف با روسیه، ترکیه  و ایران شود.

"کاتیا کیپینگ"، رئیس حزب چپ آلمان هم از دولت درخواست کرده است که در ناتو علیه عملیات نظامی آمریکا در سوریه رای دهد.

وی شرایط در سوریه را بسیار خطرناک ارزیابی کرده و بازی های غیر دیپلماتیک توئیتری ترامپ را خطا دانسته و گفت: سوریه حدود هفت سال است که درگیر جنگ است و و بیش از نیم میلیون کشته در این کشور به بار آمده است.

وی با اشاره به احتمال درگیری مستقیم قدرت های بزرگ در سوریه گفت: یک مداخله نظامی در سوریه به مردم این کشور کمک نمی کند، بلکه برعکس درگیری هارا تشدید می کند.

رئیس چپ های آلمان با اشاره به اینکه دولت آلمان در گذشته رویکرد غلطی را در قبال سوریه دنبال کرده است همچنین گفت: دولت آلمان نباید به هیچ عنوان بله قربان گوی آمریکا باشد. آلمان باید در ناتو از حق وتوی خود استفاده کند و این مسئله را آشکار کند که سیاست فعلی هر دو عضو ناتو یعنی ترکیه و آمریکا فاجعه بار است.

"آنگلا مرکل" صدراعظم آلمان هم روز پنجشنبه طی سخنانی تأکید کرد که این کشور در هیچ‌گونه اقدام نظامی علیه سوریه مشارکت نمی‌کند.

بسیاری کشورهای غربی دولت سوریه را مسئول حمله شیمیایی در این کشور دانسته و تهدید کرده اند که می خواهند این کشور را هدف حملات هوایی خود قرار دهند.

روز چهارشنبه نیز دونالد ترامپ در توئیتی باردیگر روسیه را تهدید به حمله نظامی علیه روسیه کرد.

فرانسه نیز هم قطار با دیگر متحدان غربی خود سوریه را تهدید نظامی کرده است.

روسیه هر گونه مسئولیت دمشق در حمله شیمیایی در سوریه را رد کرده و در واکنش به تهدیدات ترامپ اعلام کرده که موشک های هوشمند باید به سوی تروریست ها پرتاب شود نه دولت های قانونی.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.