آقای نجفی اعلام کرده که کسالت دارد، عین واقعیت است. در این شرایط فشار کاری برایش مناسب نیست.

به گزارش جماران،  غلامحسین کرباسچی گفت: آقای نجفی با رأی شورای شهر مشغول به کار شد و باید مدت زمان بیشتری ‌می‌گذشت تا بتوانیم عملکرد ایشان را مورد قضاوت قرار دهیم. آقای نجفی فرد باشخصیت و با توانایی‌های بالا هستند و در حد معاونت رئیس‌جمهوری و وزارت فعالیت داشته‌اند. اما با توجه به سن و سال ایشان و با توجه به مشکلات باقی مانده از دوره قبلی در شهرداری تهران، من عقیده نداشتم که در این مقطع بخواهند در این جایگاه قرار بگیرند. من عقیده داشتم که اگر آقا محسن هاشمی این مسئولیت را می‌پذیرفتند بهتر بود، هم جوان‌تر هستند و هم سابقه خوبی در متروی تهران دارند. اما به هر صورت ایشان انتخاب شدند.

⬅️    معتقدم که ممکن است تیم رسانه‌ای دولت عملکرد ضعیفی داشته باشد، ولی توجه کنیم که تیم رسانه‌ای رقیب هم واقعاً به‌طور بی‌سابقه‌ای کاری جز تخریب و زدن دولت ندارد. آن‌ها که نمی‌خواهند دولت را اداره کنند، آن‌ها که نمی‌خواهند هر روز با مسائل و بحران‌های کشور مانند سقوط هواپیما، غرق شدن کشتی، زلزله، سیل، آتش‌سوزی و غیره سروکار داشته باشند. به گذشته هم که نگاه بیندازیم، واقعاً به صورت مقایسه‌ای این‌طور نیست که همه دولت‌ها یک تیم رسانه‌ای فوق‌العاده داشته باشند ولی بااین‌همه تبلیغات منفی و هجمه‌های عجیب‌وغریب روبرو نبوده‌اند.‎

⬅️    من گمان می‌کنم یکسری ملاحظاتی وجود دارد که در قبال احمدی نژاد صورت می‌گیرد. جدای از این مسائل، ایشان یک روحیه‌ای هم دارند که نمی‌دانم اسم آن را چه  باید بگذاریم، به قول آقای باهنر توهم است یا نه، نمی‌دانم اما بالاخره نوع برخوردهای ایشان هم مشخص است. ما در گذشته هم‌ چنین شخصیت‌هایی را داشته‌ایم. رفتارهای ایشان آدم را یاد بنی‌صدر می‌اندازد، که علیه همه مسئولین نظام صحبت می‌کرد.

 

غلامحسین کرباسچی گفت و گویی با روزنامه اعتماد داشته است که متن کامل این مصاحبه را در ذیل می خوانید:
 

نظر شورای شهر به زودی در مورد استعفای محمدعلی نجفی اعلام می‌شود. نظر حزب شما به لحاظ سیاسی در این خصوص چیست؟

به هر حال ایشان اعلام کرده که کسالت دارد. مشخص نیست که شورای شهر تهران چه نظری در این خصوص دارد.

استعفا یا عدم استعفای او در سپهر سیاسی کشور چه تاثیری خواهد داشت؟ حزب شما در این مورد چه مباحثی داشته است؟

اینکه شورای شهر بخواهد با چه افرادی برای قبول این مسوولیت صحبت کند یا اگر استعفای آقای نجفی پذیرفته شود، چه کسی باید روی کار بیاید، پرسش‌هایی است که اعضای شورای شهر باید به آن پاسخ بدهند. من فکر می‌کنم شورای شهر نباید تصمیمی غیر کارشناسی و غیر مفید برای شهر تهران بگیرد. شورای شهر به لحاظ گرایش‌های سیاسی اصلاح‌طلب نسبتا جامع بوده و نیروهای باتجربه و آشنا به مسائل شهر تهران در آن حضور دارند. هر تصمیمی که گرفته می‌شود، باید برای شهر و مشکلات مردم مفید باشد. آنچه ما بر آن تاکید داریم این است که به این بحث نباید نگاهی چندان سیاسی داشت. اینکه آقای نجفی اعلام کرده که کسالت دارد، عین واقعیت است. در این شرایط فشار کاری برایش مناسب نیست. همچنین کار شهرداری بسیار سنگین است. به خصوص با توجه به زیاد بودن حجم کارهای عقب مانده و گرفتاری‌های مالی شهرداری تهران مشکلاتی برای آقای نجفی رخ خواهد داد. من فکر می‌کنم که ما نباید این مساله را سیاسی کنیم. اگر حرف‌هایی در مورد گذشته شهرداری و افراد مختلف داریم، مباحث جدایی است که مراجع ذیربط باید پیگیری کنند. آنچه امروز روشن است و آقای نجفی بر آن اصرار دارند، کسالت‌شان است. زاویه دید ما نیز نباید خارج از چیزی باشد که ایشان اعلام کرده است. مهم این است که اعضای شورای شهر تصمیم بگیرند تا آنچه خیر است، پیش بیاید. امیدواریم آقای نجفی هم با دستوراتی که پزشکان داده‌اند، بتواند سلامتی خود را به دست بیاورد. در مورد شهر تهران نیز امیدواریم که تصمیم عاقلانه‌ای گرفته شود.

در صورتی که این استعفا پذیرفته شود، تحلیل و تاکید حزب شما چیست؟

تاکیدی که من قبلا بیان کرده‌ام این بوده که به جای بحث بر سر افراد و گرایش‌های سیاسی یا حزبی آنان باید به توقعات شورا از شهرداری توجه شود. مشکلات حاد و حایز اولویت شهر تهران باید مدنظر اعضای شورای شهر قرار بگیرد و کسی را انتخاب کنند که هم سابقه و تجربه کار داشته باشد و هم برنامه‌ای برای حل آن داشته باشد. نیروهای شناخته شده، توانمند و خوش سابقه کم نداریم اما مساله شهرداری یک سازمان عریض و طویل با برخی وظایف گسترده و حیاتی برای مردم است. هر روزی که کار شهرداری دچار اختلال شود، همه مردم تهران ضرر کرده و دچار مشکل می‌شوند. مسائل جاری شهر با اختلال مواجه می‌شود.

حزب کارگزاران معتقد است که نگاه غیر جناحی در استعفا و انتخاب شهردار آتی باید لحاظ بشود؟

این بحث سیاسی نیست؛ بلکه بار سنگین بر زمین مانده‌ای است که باید کسی پیدا شود تا با برنامه و تجربه بتواند از همه امکانات کشور از دولت، نهادهای مختلف حاکمیتی برای حل مشکلات کمک بگیرد. تهران را یک شهردار یا شورای شهر به تنهایی و بدون حضور دولت و نهادهای حاکمیتی و مجموعه قوای کشور نمی‌توان اداره کرد. به پیشینه هم که نگاه کنیم، می‌بینیم که کسانی در مقاطعی در تهران موفق شدند تا کاری انجام دهند که یک اجماع نسبی در مورد کارکردشان در همه ارکان حاکمیت وجود داشته است. ما به عنوان حزب کارگزاران یا مجموعه اصلاح‌طلب‌ها باید به این مساله توجه کنیم که اگر قرار باشد که مردم نگاه مثبتی نسبت به عملکردمان داشته باشند این است که تهران به خوبی اداره شود. قضاوت مردم با توجه به واقعیات خواهد بود. قضاوت مردم به این مربوط نیست که چه کسی، با چه خط و ربطی و چه انگیزه‌های سیاسی و جناحی‌ای آمده و مسوولیت را به عهده گرفته است. اصل مساله همان‌طور که در مورد همه ارکان دولت و نهادهای اجرایی و حاکمیتی صدق می‌کند، کارآمدی است و مردم باید آن را احساس کنند. در مورد شهرداری این مساله به زندگی روزمره مردم مربوط می‌شود و افکار عمومی به این می‌اندیشد که آیا تحولی در مسائل روزمره و جاری‌شان اتفاق افتاده یا خیر. مشکلات ترافیکی، زیست‌محیطی و مسائل توسعه‌ای و ساخت و ساز مورد نظر مردم است. اگر فردی با چنین ویژگی‌هایی انتخاب شود، قضاوت افکار عمومی در مورد اصلاح‌طلبان مثبت خواهد بود. اگر اداره شهرداری دچار اختلال باشد، هر چهره‌ای با هر سابقه و پیشینه سیاسی مهر ناتوانی بر چهره اصلاح‌طلبان و شورای شهر خواهد زد. این مساله به ضرر نیروهای پیشرو در جامعه خواهدبود.

این مواردی که اشاره کردید در حزب نیز مورد بحث و تاکید قرار گرفته است؟

بنای ما این است که موضع حزب را سخنگو بیان کند. همین صحبت‌ها در حزب بحث شده و جدا از مواضع حزب کارگزاران هم نیست اما من به عنوان سخنگو قرار نیست صحبت کنم. به عنوان دبیرکل حزب کارگزاران این مباحث عنوان شد. مواضع رسمی، آن چیزی است که از زبان سخنگو بیان می‌شود.

آقای نجفی اعلام کرده که کسالت دارد، عین واقعیت است. در این شرایط فشار کاری برایش مناسب نیست.

زاویه دید ما نیز نباید خارج از چیزی باشد که ایشان اعلام کرده است. مهم این است که اعضای شورای شهر تصمیم بگیرند تا آنچه خیر است، پیش بیاید.

مشکلات حاد و حایز اولویت شهر تهران باید مدنظر اعضای شورای شهر قرار بگیرد و کسی را انتخاب کنند که هم سابقه و تجربه کار داشته باشد و هم برنامه‌ای برای حل آن داشته باشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.