رئیس جمهور آمریکا ادعا کرد که کشورش در رقابت تسلیحاتی جدید با روسیه پیروز می‌شود.

رئیس‌جمهوری آمریکا در تماسی تلفنی با همتای روس خود با تاکید بر آمادگی کشورش برای ورود به رقابت تسلیحاتی جدید گفت، آمریکا قطعا در این مسابقه پیروز خواهد شد.

به گزارش جماران، به نقل از شبکه خبری ان.بی.سی، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود تاکید کرد: اگر شما می‌خواهید رقابت تسلیحاتی به راه بیاندازید، می‌توانیم این کار را انجام دهیم اما باید بگویم که من پیروز خواهم شد.

این گفت‌وگوی تلفنی در تاریخ بیستم مارس زمانی انجام شد که ترامپ برای تبریک به پوتین بابت پیروزی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری با وی تماس گرفته بود. ترامپ پس از این تماس تلفنی اظهار داشت: رقابت تسلیحاتی از دایره کنترل خارج شده است و می‌خواهیم این موضوع را در نشستی با پوتین که به‌زودی برگزار خواهد شد، مورد بحث و بررسی قرار دهم.

پوتین در پیامی که یکم مارس برای مجمع فدرال روسیه ارسال کرد، ضمن رونمایی از جدیدترین سلاح روسیه که در جهان نمونه مشابه آن وجود ندارد، تاکید کرد: روسیه هیچکسی را تهدید نمی‌کند و قصد حمله به هیچ طرفی را ندارد اما این سلاح جدید را برای تضمین امنیت خود طراحی کرده است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین با رد ادعای مطرح شده گفت نمی‌تواند تایید کند که ترامپ به پوتین چنین چیزی را گفته باشد. او گفت: چنین شایعاتی صحت ندارد. 

در همین حال آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل پنج‌شنبه هشدار داد روابط روسیه و آمریکا به گونه‌ای وخیم می‌شود که "شبیه به زندگی در دوران جنگ سرد" است و باید تدابیری برای آن اندیشیده شود. تنها چند روز پس از آنکه آمریکا اعلام کرد ۱۲ دیپلمات روس در سازمان ملل را بر سر حمله با گاز اعصاب در انگلیس اخراج می‌کند، گوترش از واشنگتن و مسکو خواست تا خطوط ارتباطی را مجددا با هدف جلوگیری از تشدید تنش‌ها برقرار کنند.  

گوترش به خبرنگاران گفت: حین جنگ سرد، مکانیزم‌های ارتباطی و کنترلی برای جلوگیری از تشدید حوادث و اطمینان یافتن از اینکه اوضاع با بالا گرفتن تنش‌ها از کنترل خارج نمی‌شود، وجود داشت. آن مکانیزم‌ها از بین رفته است. عمیقا معتقدم اکنون زمان آن فرا رسیده است که چنین تدابیر احتیاطی مجددا ایجاد شود و با تضمین ارتباط موثر، از تشدید شرایط جلوگیری شود. عمیقا معتقدم چنین مکانیزم‌هایی اکنون شدیدا مورد نیاز است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.