اگر ترامپ بخواهد از برجام خارج شود بولتون به او کمک می‌کند.

به گزارش جماران؛ به نظر می‌رسد که تیم ضد ایرانی دونالد ترامپ تکمیل شده است. ابتدا اخراج رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه و جایگزین کردن او با مایک پومپئو و حالا برکنار کردن مک مستر، مشاور امنیت ملی و انتصاب جان بولتون برای این سمت. هم پومپئو و هم بولتون مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای ایران هستند.

مک مستر به عنوان مشاور امنیت ملی، مشاوره‌های معقولانه‌ای داشت که دونالد ترامپ حتی حاضر به شنیدن آن‌ها نبود. این درحالی است که مشاور پیشوند شغلی او است! تا زمانی‌که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور باشد، احتمالا باید نام این سمت را تغییر دهند!

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده، جان بولتون، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل را به عنوان مشاور امنیت ملی کشور منصوب کرد. گفته می‌شود که بولتون یکی از مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای ایران است. اسپوتنیک در رابطه با پیامدهای احتمالی این انتصاب با مایکل اوهانلون، پژوهشگر ارشد سیاست خارجی در موسسه مطالعاتی بروکینگز صحبت کرد.

 

*بولتون قطعا یکی از مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای است؛ بنابراین چه بلایی بر سر برجام خواهد آمد؟

این سوال بسیار خوبی است و دو راه برای بررسی آن وجود دارد، زیرا ما واقعا نمی دانیم تا 12 ماه مه، زمان بعدی تصمیم‌گیری ایالات‌متحده درباره توافق ایران چه اتفاقی خواهد افتاد. همانطور که می دانید، جان بولتون و دونالد ترامپ طرفدار این توافق نیستند. درواقع، من فکر می‌کنم مک مستر آن را قبول داشت. اما ترامپ ناامید شده است؛ او احساس می کند که هیچ راهی وجود ندارد زیرا شکستن این توافقنامه، ایالات‌متحده را متهم به نقض یک توافق چند ملیتی خواهد کرد و لزوما ایران را محدود نمی‌کند. 

از سوی دیگر دونالد ترامپ به شدت احساس می‌کند که این بهترین توافق موجود نیست و می خواهد نظرات دیگران را بشنود؛ اما هنوز تصمیم نگرفته است، زیرا واقعا گزینه های خوبی برای بهبود این توافق وجود ندارد.

هر زمان که مسئله توافق هسته‌ای ایران در کاخ سفید مطرح می‌شود، ترامپ می‌خواهد تمام استدلال‌ها را بشنود. اگر واقعا بخواهد از این توافق خارج شود، بولتون به او کمک خواهد کرد.

من نمی‌دانم کدام یک از تفاسیر ممکن است درست باشد؛ چراکه دونالد ترامپ را به اندازه کافی نمی‌شناسم. خارج شدن از توافق هسته‌ای ایران اقدامی مخرب خواهد بود و نه تنها باعث بهتر شدن اوضاع نمی‌شود، بلکه بدتر هم می‌شود. ترامپ باید قبول کند که راه دیگری ندارد حتی اگر از این توافق راضی نیست؛ چراکه این تنها گزینه موجود است‌.

من امیدوارم تصمیم او خروج از معاهده نباشد. فکر می‌کنم که جان بولتون و تیمش شانس خارج شدن آمریکا از این توافق را بیشتر می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 889651
  • منبع: اعتمادآنلاین
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.