تندروی، اعتقاد به اقدامات یکجانبه، اعتقاد به تحریم به عنوان یک اهرم فشار و خروج از برجام از مهمترین اعتقادات تیم جدید سیاست خارجی و امنیت ملی کاخ سفید است. به عبارت دیگر، ترامپ یک تیم جنگ‌طلب ایجاد کرده است تا بتواند با آسودگی بیشتر و امر و نهی کمتر نیات خود را عملی کند.

به گزارش جماران؛ سفیر اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو تاکید کرد: با آمدن جان بولتون و احتمالا مایک پمپئو در دولت ترامپ، احتمال خروج امریکا از برجام افزایش می‌یابد.

سیدعلی خرم با اشاره به برکناری ژنرال هربرت مک‌مستر از مقام دستیار امنیت ملی و انتخاب جان بولتون از سوی دونالد ترامپ گفت: دونالد ترامپ در حدود ۱۵ ماهی که وارد کاخ سفید شده است، ناکامی‌هایی در حد وسیع و عمیق در صحنه سیاست داخلی و سیاست خارجی داشته است.

ترامپ برای جبران ناکامی‌ها تیلرسون و مک‌مستر را تغییر داد

وی با بیان اینکه ترامپ تلاش می‌کند خود را فردی عملگرا نشان دهد، اظهار داشت: رئیس‌جمهور کنونی امریکا برای جبران ناکامی‌های خود و تحقق بخشیدن به سیاست‌ها و شعارهای افراطی خود – که مثلث رکس تیلرسون، ژنرال مک‌مستر و ژنرال متیس مانع آن بودند – دست به اقدام‌هایی حتی به بهای گزاف بزند.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی ادامه داد: دونالد ترامپ از زمان مبارزات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ تاکنون شعارهایی نظیر آتش زدن برجام، لغو نفتا، خروج از توافقنامه آب و هوایی پاریس، از بین بردن قرارداد ترنس پاسفیک و افزایش تعرفه‌های تجاری علیه چین و حتی متحدان اروپایی را داده بود. اگر او در این مدت به برخی از این شعارها رنگ عملی بخشیده است اما تیم امنیت ملی و سیاست خارجی او – اگرچه از همفکرانش انتخاب شده بودند – تحت تاثیر جایگاهی که در آن قرار گرفته بودند و همچنین بهره‌گیری از عقلانیت به ترامپ یادآور می‌شدند انجام چنین کارهایی مقدور نیست و او را از کارهای افراطی نهی می‌کردند.

ناراحتی ترامپ از استقلال عمل و نظر تیم امنیت ملی

خرم با بیان اینکه ترامپ از اینکه تیم امنیت ملی سیاست خارجی‌اش دنباله‌رو او نیست و استقلال عمل و نظر دارد، ناراحت بود، تصریح کرد: دو گروه در کاخ سفید و در میان عوامل اجرایی و حلقه مشاوران ترامپ حضور داشتند؛ گروه نخست شامل گروه بازها می‌شد که از عمده‌ترین این افراد جان بولتون، نیکی هیلی و رودی جولیانی هستند که افراد تندرویی محسوب می‌شوند و گروه دیگر، کبوترها بودند که نیروهای متعدلی محسوب می‌شدند که عهده‌دار مناصب اجرایی بودند که می‌توان به تیلرسون، مک‌مستر و متیس اشاره کرد.

دعوا در کاخ سفید به سود تندروها تمام شد

وی افزود: گروه بازها که بیشتر مشاوران ترامپ را شامل می‌شوند معتقد به انجام اقدام‌های عملی و افراطی در عرصه سیاست خارجی بودند ولی کبوترها معتقد به پیشبرد امور در قالب دیپلماسی و مذاکره بودند اما در نهایت، با توجه به ناکامی‌های ترامپ، دعوا در کاخ سفید به سود تندروها تمام شد و در نهایت دیدیم افرادی نظیر تیلرسون و مک‌مستر از دولت ترامپ اخراج شدند.

این دیپلمات سابق کشورمان با بیان اینکه تیم کنونی سیاست خارجی و امنیت ملی ترامپ یکدست شده است، خاطرنشان کرد: تندروی، اعتقاد به اقدامات یکجانبه، اعتقاد به تحریم به عنوان یک اهرم فشار و خروج از برجام از مهمترین اعتقادات تیم جدید سیاست خارجی و امنیت ملی کاخ سفید است. به عبارت دیگر، ترامپ یک تیم جنگ‌طلب ایجاد کرده است تا بتواند با آسودگی بیشتر و امر و نهی کمتر نیات خود را عملی کند.

خرم با بیان اینکه جان بولتون از مخالفان سرسخت ایران در ایالات متحده محسوب می‌شود، ابراز داشت: مخالفت‌های جان بولتون با ایران تازه نیست و او از ۱۵ سال قبل هم دشمنی آشکاری با جمهوری اسلامی داشت و قرار گرفتن او در مقام دستیار امنیت ملی ترامپ، حلقه مایک پمپئو و نیکی هیلی را تکمیل می‌کند و احتمالا ما در سال ۲۰۱۸ شاهد افزایش تحریم‌ها و تشدید ادعاهایی علیه ایران خواهیم بود.

احتمال خروج از برجام با آمدن بولتون و پمپئو افزایش می‌یابد

وی با بیان اینکه جان بولتون حتی به اصلاح برجام نیز اعتقادی ندارد، عنوان کرد: با آمدن او و احتمالا مایک پمپئو در دولت ترامپ، احتمال خروج امریکا از برجام افزایش می‌یابد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.