عضو بنیاد باران با اشاره به اینکه من سال 96 را سال پندآموزی کنش‌گران و حکمرانان کشور قلمداد می‌کنم تصریح کرد: سال 96 که انقلاب در آستانه 40 سالگی قرار گرفت را من یک نقطه عطف می‌دانم.

به گزارش جماران؛ یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه انتخابات 29 اردیبهشت و اعتراضات دی‌ماه مهم‌ترین حوادث سیاسی سال 96 بود، گفت: من سال 96 را سال پندآموزی کنش‌گران و حکمرانان کشور قلمداد می‌کنم .

عبدالله ناصری با بیان اینکه همچنان جامعه مسائل مربوط به انتخابات و اعتراضات دی‌ماه را دنبال می‌کند و این دو حادثه غیرقابل انتظار و دور از پیش‌بینی‌ها بود، اظهار کرد: هرچه جلو می‌آییم بخش‌های مهمی از حاکمیت به صورت واقعی و ملموس با ابعاد حوادث دی‌ماه آشنا شده و درک بیشتری نسبت به آن پیدا می‌کنند. مثلا وزیر کشور با رد ارتباط اعتراضات دی‌ماه با عوامل خارجی ، اعلام کرد که این حوادث یک خیزش اجتماعی بوده است. در اثر اعتراضات دی‌ماه شرایط سختی برای کل حاکمیت، دولت روحانی و جریان‌های سیاسی و نخبگان ایجاد شده است و جامعه هنوز پیگیری حل زمینه‌هایی که موجب ایجاد اعتراضات دی‌ماه شد را رها نکرده است.

این عضو بنیاد باران با اشاره به اینکه من سال 96 را سال پندآموزی کنش‌گران و حکمرانان کشور قلمداد می‌کنم تصریح کرد: سال 96 که انقلاب در آستانه 40 سالگی قرار گرفت را من یک نقطه عطف می‌دانم. دو واقعه مهم سیاسی که من از آنها نام بردم، یا سایر وقایع مثل حرکت دختران خیابان انقلاب یا دراویش یا هر مساله دیگری که اتفاق افتاد، تفاوتی ماهوی نسبت به اتفاقات سال‌های پیش از آن دارد که شدیدا حکمرانان، کارگزاران، کنشگران سیاسی و نخبگان را به فکر فرو برده و آنها را دنبال یافتن راه‌حل این مسایل سوق داده است.

ناصری همچنین گفت: در سال 96 اتفاق مهم دیگری که افتاد این بود که برخی نیروهای باسابقه انقلاب مساله عدم اصلاح‌پذیری انقلاب و ضرورت ایجاد دموکراسی سکولار را مطرح کردند که البته آنها در برابر اکثریت کسانی که معتقدند که همچنان راه نجات کشور اصلاح‌پذیری است، اقلیت بودند. نکته مهم این است که آنها به صورت علنی اعلام کردند که نظام غیرقابل اصلاح است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به نقش‌آفرینی فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در تحولات سیاسی کشور در سال 96 اظهار کرد: کنش‌گران و حکمرانان تا حدود زیادی پیرو فضای مجازی ایجاد شده توسط جامعه مدنی بودند. سال 88 شعار هر نفر یک رسانه مطرح شدند، اما در سال 96 حکمرانان، کارگزاران، مدیران و رسانه‌های حاکمیتی تحت تاثیر فضای مجازی بودند. هرچند در فضای مجازی شایعات و اخبار نادرست هم مطرح می‌شد اما شبکه‌های اجتماعی سکوی قدرتمندی برای اطلاع‌رسانی شده و تاثیرگذار جدی در فضای سیاسی کشور داشتند.

وی در پایان تاکید کرد: باید کارگزاران نظام تحلیل درستی از وقایع سال 96 داشته باشند زیرا در غیراینصورت روابط حکومت و جامعه مدنی در سال آینده هم پرتنش خواهد بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.