در حال حاضر میزان هدر رفت واقعی آب در تهران ۱۰ درصد است که آن هم به آب‌های زیرزمینی بر گشته و تنها زیان اقتصادی یعنی هزینه تولید انتقال ذخیره تصفیه و توزیع دارد.

به گزارش جماران؛ چندی پیش برخی از مسئولان شهری پایتخت میزان هدر رفت آب را ۳۰ درصد عنوان کردند این در حالی است که براساس گفته‌های قائم مقام شرکت آب و فاضلاب تهران میزان هدر رفت آب در تهران تنها ۱۰ درصد است،البته شاخص دیگری درحسابداری مشترکان آب وجود داردتحت عنوان آب بدون درامد یعنی شرکت ابفا تهران از مجموع آب تولید شده ٢٣ درصد از بهای آن را دریافت نمیکند.

علیرضا نوذری‌پور، اظهار کرد: در حال حاضر میزان هدر رفت واقعی آب در تهران ۱۰ درصد است که آن هم به آب‌های زیرزمینی بر گشته و تنها زیان اقتصادی یعنی هزینه تولید انتقال ذخیره تصفیه و توزیع دارد به طور مثال ممکن است یک لوله شکسته شود و آب هدر رفت آن را جزو هدر رفت واقعی حساب کنیم و در شرایطی است که آن آب به مجموعه آب زیرزمینی بر می‌گردد.

وی ادامه داد: حدود ۱۱ درصد دیگر مربوط به هدر رفت ظاهری آب در تهران می‌شود که این میزان عمدتا ناشی از خطای اندازه‌گیری توسط کنتور مشترکان، مصارف غیر مجاز و مصرف آتش نشانی است. علاوه بر این دو درصد باقیمانده نیز ابی است که در فرایند تصفیه استفاده میشود.

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب تهران با بیان این‌که در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخل از کنتورهای داخلی در سیستم‌های آبی پایتخت استفاده می‌شود، گفت: این مساله موجب شده که دقت به حد کافی نباشد و شاید اگر از کنتورهای مناسب دیگری در این راستا استفاده می‌شد و یا این‌که دقت کنتورهای داخلی افزایش پیدا می‌کرد شاهد این عدد نبودیم.

به گفته نوذری‌ پور میزان هدر رفت از تاسیسات و شبکه در شهرهای بزرگ دنیا هنوز به کمتر از شش درصد کاهش نیافته زیرا این کار به سرمایه گزاری کلان نیاز دارد و شاید توجیه اقتصادی نداشته باشد که در این حوزه هزینه شود.

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب تهران تصریح کرد:در مجموع باید گفت میزان‌ آب بدون درآمد در شهر تهران تنها ۲۳ درصد است که برای این میزان نیز هزینه‌ای از سوی شرکت آب و فاضلاب دریافت نمی‌شود، البته اقدامات ٦ سال گذشته شرکت اب و فاضلاب استان تهران در بازسازی شبکه های فرسوده وبازسازی تاسیسات منجر به کاهش سالانه یک درصد اب بدون درامد شده است.

وی با بیان این‌که برای کاهش هر یک درصد از هدر رفت واقعی آب نیاز به ۴۰۰ میلیارد تومان است، اظهار کرد: در گذشته میزان هدررفت آب ۳۰ درصد تخمین زده می‌شد اما با اقدامات صورت گرفته این عدد تنها ۲۳ درصد است و متاسفانه هنوز برخی مسئولان اعداد قدیمی را مورد استناد قرار می‌دهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.