نشست علنی امروز عصر ( یکشنبه 29 بهمن)‌ مجلس شورای اسلامی، به ریاست دکتر علی لاریجانی و با حضور بیش از دو سوم نمایندگان آغاز به کار کرد.

به گزارش جماران؛ امیرحسین قاضی زاده دستور کار عصر امروز مجلس را به شرح ذیل قرائت کرد:‌

ادامه بررسی جزییات بخش هزینه ای لایحه بودجه سال 97.

درآمد حاصل از افزایش قیمت سیگار به وزارت ورزش، آموزش و بهداشت اختصاص می یابد

نمایندگان مردم در خانه ملت با اختصاص درآمدهای حاصل از افزایش عوارض قیمت سیگار تولید داخل و وارداتی به وزارت ورزش، آموزش و پرورش و بهداشت درمان موافقت کردند.

نمایندگان در نشست علنی عصر امروز (یکشنبه، 29 بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات بخش هزینه ای لایحه بودجه سال 97 با بند الحاقی 7 تبصره 6 ماده واحده آن که در مورد نحوه هزینه کرد درآمد حاصل از خرده فروشی سیگار است، موافقت کردند.

در بند الحاقی 7 تبصره 6 این لایحه آمده است؛ معادل درآمد حاصل از اجرای این بند پس از واریز به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور، طی ردیف شماره 59-530000 در جهت کاهش مصرف دخانیات، پیشگیری و درمان بیماری های ناشی از آن، بازتوانی و درمان عوارض حاصل از مصرف و توسعه ورزش، در اختیار وزارتخانه‌های ورزش و جوانان به میزان سی درصد(30%)، آموزش و پرورش به میزان بیست درصد(20%) و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به میزان پنجاه درصد(50%) قرار می‌گیرد.

همچنین نمایندگان با حذف بندهای الحاقی 8 و 9 این تبصره که در مورد تعرفه خدماتی دستگاه های دولتی و خصوصی و بازبینی معافیت های حق بیمه است، موافقت کردند.

گفتنی است نمایندگان دربخش درآمدی مصوب کرده بودند در ابتدای سال ۹۷ به قیمت خرده فروشی هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی ۷۵ ریال، تولید مشترک ۱۵۰ ریال، تولید داخل با نشان بین‌المللی ۲۵۰ ریال و وارداتی ۶۰۰ ریال به عنوان عوارض اضافه شود.

نحوه توزیع عوارض ارزش افزوده در تهران و سایر شهرها تعیین شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نحوه توزیع عوارض ارزش افزوده در تهران و سایر شهرها را تعیین کردند.

نمایندگان در نشست علنی عصر امروز (یکشنبه، 29 بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات بخش هزینه ای لایحه بودجه سال 97 با جزء سوم بند «و» تبصره 6 ماده واحده این لایحه با 126 رأی موافق، 30 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 203 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

جزء سوم بند «و» تبصره 6 این لایحه به شرح زیر است: شاخص های مناطق و شهرستان های غیر برخوردار از اشتغال موضوع جزء 3 بند پ ماده 32 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور به تصویب هیات وزیران برسد.

نمایندگان در ادامه با بند ح تبصره 6 نیز به شرح زیر موافقت کردند؛ مطابق ماده (12) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) به هر یک از وزارتخانه‌های نفت و نیرو از طریق شرکتهای تابعه ذی‌ربط اجازه داده می‌شود ماهانه از هر واحد مسکونی مشترکین گاز مبلغ دو هزار (2000) ریال و از هر واحد مسکونی مشترکین برق مبلغ یک هزار (1000)ریال أخذ و به حساب درآمد عمومی موضوع ردیفهای 160185 و 160186 جدول شماره (5) این قانون نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و برای موارد مندرج در ماده مذکور به مصرف برسانند. برای مشترکین روستایی، مبالغ فوق‌الذکر معادل پنجاه‌درصد(50%) خواهد بود.

آیین‌نامه اجرائی این بند متضمن سقف و نحوه برگزاری مناقصه، تعهدات شرکتهای بیمه‌گر و پرداخت خسارت به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی به تصویب هیأت‌وزیران می‌رسد.

نمایندگان همچنین با حذف بند ک تبصره 6 ماده واحده این لایحه با 158 رأی موافق، 17 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 207 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

گفتنی است دکتر لاریجانی در توضیح حذف بند مذکور تاکید کرد: در قانون بر پرداخت دیون، معوقات، مالیات و غیره پیش از تعویض پلاک خودرو تاکید شده تا قبل از هرگونه نقل و انتقال این مبالغ پرداخت شود لذا نیاز به تصویب قانون جدید در این زمینه نیست.

بند حذف شده ک تبصره عبارت است از؛ مراجع صدور سند مکلفند رسید و یا گواهی پرداخت عوارض تا پایان سال را، قبل از تنظیم شناسنامه مالکیت وسیله نقلیه موضوع مواد (42) و (43) قانون مالیات بر ارزش افزوده و همچنین رسید پرداخت مالیات نقل و انتقال وسیله نقلیه مورد مبادله طبق جدول تنظیمی که توسط سازمان امور مالیاتی کشور اعلام می‌شود، از معامل یا موکل آن أخذ نماید.

در صورتی که مؤدیان موضوع این حکم کپی یا اصل رسید پرداخت مالیات نقل و انتقال موضوع این حکم را برای ارائه به دفاتر اسناد رسمی درخواست نمایند، مراجع صدور سند مکلفند پس از دریافت کپی از سند مذکور اصل آن را به مؤدی ارائه نماید.

نمایندگان همچنین در جریان بررسی جزئیات بخش هزینه ای لایحه بودجه سال 97 با بندهای الحاقی یک و 2 تبصره 6 ماده واحده این لایحه با 146 رأی موافق، 24 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 204 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در بند الحاقی یک تبصره 6 این لایحه آمده است؛ توزیع عوارض ارزش افزوده موضوع جزء(1) بند(ب) ماده(6) قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران در تهران و سایر شهرها با شرایط جمعیتی مشابه به نسبت جمعیتی شهر و روستا در شهرستان تهران هشتادوهشت درصد (88%) نقاط شهری و دوازده درصد(12%) نقاط روستایی تعیین می‌گردد. تشخیص شرایط جمعیتی سایر شهرها با شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان است.

همچنین در بند الحاقی 2 تبصره 6 این لایحه آمده است؛ اسناد رسمی اعیان طلق منازل مسکونی و املاک اداری و تجاری در شهرها و روستاهایی که عرصه آنها موقوفه می‌باشد، همانند سایر اسناد رسمی در بانکها و مؤسسات مالی اعتباری جهت اعطای تسهیلات و ضمانت بانکی همچنین ضمانت در محاکم دادگستری مورد قبول واقع می‌شود.

تعیین نحوه تامین اعتبار خرید تضمینی آب استحصالی و پساب تصفیه شده

نمایندگان مردم در خانه ملت نحوه تامین اعتبار خرید تضمینی آب استحصالی و پساب تصفیه شده را تعیین کردند.

نمایندگان در نشست علنی عصر امروز (یکشنبه، 29 بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال 97، با بند الحاقی 11 تبصره 6 ماده واحده این لایحه درخصوص تامین اعتبار خرید تضمینی آب پساب تصفیه شده موافقت کردند.   

براساس بند الحاقی 11 تبصره 6 لایحه بودجه 97؛ وزارت نیرو موظف است به منظور تکمیل و توسعه طرح های جمع آوری، انتقال، تصفیه فاضلاب و بازچرخانی پساب با مشارکت بخش خصوصی نسبت به عقد قرارداد فروش و یا پیش فروش پساب خروجی تاسیسات موجود و یا طرح های توسعه ای آتی اقدام نماید. درآمد حاصل از فروش یا پیش فروش صرف افزایش اعتبار طرح شماره 1307003025 و ردیف هزینه ای شماره 4-143500 با عنوان خرید تضمینی آب استحصالی و پساب تصفیه شده از بخش غیردولتی و کمک های فنی و اعتباری برای هزینه انتقال آب می شود.

ضوابط خرید تضمینی برق نیروگاه‌های تبدیل پسماند تعیین شد

نمایندگان مردم در خانه ملت ضوابط خرید تضمینی برق نیروگاه های تبدیل پسماند را تعیین کردند.

نمایندگان در نشست علنی عصر امروز (یکشنبه، 29 بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات بخش هزینه ای لایحه بودجه سال 97 با بند الحاقی 12 تبصره 6 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در بند الحاقی 12 تبصره 6 این لایحه آمده است؛ با هدف ترغیب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ایجاد تاسیسات  تبدیل پسماند عادی به انرژی (شامل زباله سوزی، گازی سازی و پیرولیز)، دولت مکلف به تامین سوخت کمکی گاز موردنیاز، با قیمت نیروگاه های حرارتی در این تاسیسات به منظور جبران ارزش حرارتی تا متوسط آن در استان های کشور می باشد. برق تولیدی این نیروگاه ها مشمول خرید تضمینی برق تجدیدپذیر خواهد بود.

آئین نامه اجرایی این بند با پیشنهاد مشترک وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت نیرو و وزارت نفت به تصویب هیات وزیران می رسد.

تخصیص ۶۰ درصد سود خالص واردات خودرو به یارانه سود تسهیلات و حمایت از اشتغال

نمایندگان مردم در خانه ملت با تخصیص ۶۰ درصد سود خالص واردات خودرو به یارانه سود تسهیلات حمایت از تولید و اشتغال موافقت کردند.

نمایندگان در نشست علنی عصر امروز (یکشنبه، 29 بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال 97، با بند الحاقی 13 تبصره 6 ماده واحده این لایحه درخصوص تخصیص سود واردات خودرو به یارانه سود تسهیلات حمایت از تولید و اشتغال موافقت کردند.   

گفتنی است بند الحاقی 13 تبصره 6 این لایحه عبارت است از: دولت موظف است شصت درصد از سود خالص از واردات خودرو در 2 سال گذشته را به عنوان مالیات مازاد بر حقوق ورودی از واردکنندگان خودرو دریافت نموده و پس از واریز به خزانه صددرصد درآمد ناشی از سود خالص واردات خودرو در سال‌های ۹۵ و ۹۶ صرف یارانه سود تسهیلات تولید و حمایت از اشتغال می‌شود.

سازمان بازرسی کل کشور موظف است بر روند اجرایی این بند نظارت کرده و در صورت وقوع تخلف در تعرفه‌گذاری و ایجاد رانت، موضوع را از این مراجع قضایی پیگیری کند. تخلف از اجرای این بند، تصرف در اموال عمومی به حساب می‌آید.

روستاییان ۶۰ ساله با ۱۰ سال سابقه بیمه بازنشسته می شوند

نمایندگان مردم در خانه ملت با بازنشستگی روستاییان ۶۰ ساله با ۱۰ سال سابقه بیمه موافقت کردند.

نمایندگان در نشست علنی عصر امروز (یکشنبه، 29 بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال 97، با بند الحاقی 2 تبصره 7 ماده واحده این لایحه با 143 رأی موافق، 30 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 202 نماینده حاضر در نشست علنی موافقت کردند.   

براساس بند الحاقی2 تبصره 7 لایحه مذکور؛ صندوق بیمه روستاییان و عشایر موظف است کلیه روستاییانی را که حداقل ده سال حق بیمه پرداخت نموده‌اند و به سن 60 سال رسیده‌اند، بازنشسته نموده و به اندازه سنواتی که حق بیمه پرداخت کرده‌اند مستمری پرداخت نماید.

تمامی سهم درمان حق بیمه مشمولان تامین اجتماعی صرف درمان می شود

نمایندگان مردم در خانه ملت با واریز درآمد حاصل از کسر حق بیمه به منظور سهم درمانی به حساب خزانه داری با عنوان بیمه درمان تأمین اجتماعی موافقت کردند.

نمایندگان در نشست علنی عصر امروز (یکشنبه، 29 بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات بخش هزینه ای لایحه بودجه سال 97 با کلیات تبصره 7 ماده واحده این لایحه با 141 رأی موافق، 35 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 210 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در ادامه نمایندگان با تصویب بند الف و د این تبصره موافقت کرده و بند ز آن با 110 رأی موافق، 75 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 203 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس بند ز این تبصره نظارت بیشتر به منابع و درآمدهای سازمان تامین اجتماعی مورد موافقت نمایندگان واقع شد و در پی این مصوبه سهم درمان از مجموع ماخذ کسر حق بیمه نزد خزانه داری کل کشور با عنوان بیمه درمان تامین اجتماعی متمرکز می شود.  

براساس بند الف تبصره 7 این لایحه؛ در راستای اجرائی نمودن ماده (35) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، عبارت «واریز به خزانه‌داری کل کشور» در این ماده به عبارت «واریز به حساب تمرکز وجوه درآمد شرکتهای دولتی نزد خزانه‌داری کل کشور» اصلاح می‌گردد.

در بند د تبصره 7 این لایحه آمده است؛ شرکتهای دولتی ذی‌ربط مکلفند تسویه حساب را در صورتهای مالی خود اعمال نمایند. وزارت نیرو نیز گزارش عملکرد این بند را به تفصیل تا شهریورماه به کمیسیون‌های برنامه و بودجه و محاسبات و انرژی و دیوان محاسبات کشور ارائه نماید.

براساس بند ز تبصره 7 این لایحه؛ سازمان تأمین اجتماعی مکلف است تمامی سهم درمان از مجموع مأخذ کسر حق بیمه موضوع مواد(28) و (29) قانون تأمین اجتماعی مصوب 3/4/1354 و سایر منابع مربوط را در حسابی نزد خزانه‌داری کل کشور با عنوان بیمه درمان تأمین اجتماعی متمرکز نماید. سازمان تأمین اجتماعی این منابع را طبق قانون تأمین اجتماعی هزینه کند.

اجازه فروش کالاهای مصرفی عمده وارداتی مشروط به مشارکت در تولید داخلی شد

نمایندگان مردم دولت را موظف کردند فروش کالاهای مصرفی عمده خارجی را صرفاً مشروط به مشارکت در تولید داخلی کرده و وزارتخانه های صنعت و اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه نیز اقدام به شناسایی کالاهای قاچاق کنند.

نمایندگان در نشست علنی عصر امروز (یکشنبه، 29 بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال 97، بند الحاقی 3 تبصره 7 ماده واحده این لایحه که درخصوص "شناسایی کالاهای قاچاق و نحوه فروش کالاهای مصرفی عمده خارجی در کشور" بود را با 108 رأی موافق، 36 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 195 نماینده حاضر در نشست علنی موافقت کردند.   

براساس بند الحاقی 3 تبصره 7 لایحه مذکور؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری وزارت اموراقتصادی و دارائی و سازمان برنامه و بودجه مکلف است در اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و در جهت تقویت تولید داخل و حفظ منابع ارزی کشور، حداکثر تا پایان خرداد 1397 نسبت به شناسایی کالاهای مصرفی عمده وارداتی و قاچاق(که مزیت تولید داخل دارند) و برنامه‌ریزی برای افزایش سهم تولید داخل آنها اقدام نماید. در اجرای این حکم دولت مکلف است مشوقهای لازم برای تولید حداقل ده درصد(10%) ارزش کالاهای موضوع این بند را فراهم نماید. اجازه فروش قانونی محصولات خارجی و خدمات پس از فروش آنها، در مورد کالاهای موضوع این بند، تنها مشروط به مشارکت در تولید داخلی است و در غیر این صورت مشمول احکام کالای قاچاق خواهد بود.

صدور گواهی اسقاط خودرو به ازای هر۲۰ هزار دلار واردات قطعات خودروهای سبک و سنگین

نمایندگان مردم در خانه ملت گمرک جمهوری اسلامی را مکلف کردند به ازای هر ۲۰ هزار دلار واردات قطعات خودروهای سبک و سنگین، یک گواهی اسقاط خودرو اخذ نماید.

نمایندگان در نشست علنی عصر امروز (یکشنبه، 29 بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات بخش هزینه ای لایحه بودجه سال 97 با بند الحاقی 4 تبصره 7 ماده واحده موافقت کردند.

در بند الحاقی 4 تبصره 7 این لایحه آمده است؛ به‌منظور تسریع در امر از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها و حمایت از تولید داخل، گمرک جمهوری اسلامی ایران مکلف است برای ترخیص محموله قطعات وسایل نقلیه موتوری اعم از قطعات خودروهای سبک، سنگین و موتورسیکلت، به ازای هر بیست‌هزار (20.000)دلار ارزش قطعات وارد شده با احتساب هزینه‌های حمل و بیمه (سیف)، یک گواهی اسقاط خودرو أخذ نماید.

***

علی مطهری زنگ پایان نشست علنی عصر امروز (یکشنبه، 29 بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی را رأس ساعت 17 و 45 به صدا درآورد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: جلسه بعدی مجلس فردا صبح رأس ساعت 8 صبح با دستور ادامه بررسی جزئیات بخش هزینه ای لایحه بودجه 97 کل کشور برگزار می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 864323
  • منبع: خانه ملت
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.