در لایحه بودجه پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی ۱۵۰ میلیون دلار برای مقابله با گرد و غبار جنوب کشور از جمله خوزستان در نظر گرفته شده بود که توسط کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی حذف شد.

به گزارش جماران؛ ایسنا نوشت: چند روزی است که بادهای جنوبی وزیدن گرفته و باعث خیزش گرد و غبار در خوزستان و ایلام و تعدادی از شهرهای جنوبی شده است و کاهش کیفیت هوا در این شهرها مدارس را به تعطیلی کشانده است. در این شرایط به گفته معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست، در مجلس بودجه مقابله با گرد و غبار خوزستان در سال ۹۷ حذف شده است.

کریم شافعی با اشاره به آخرین وضعیت بودجه سازمان محیط زیست در سال ۹۷ اظهار کرد: پیشنهاد بودجه برای سازمان حفاظت محیط زیست دارای چند بخش است. در حوزه جاری پیشنهاد ۵۷ میلیارد تومانی سازمان تقریبا مورد موافقت قرار گرفته است. البته اعتبارات استانی محیط زیست مستقل است و جداگانه لحاظ می‌شود.

وی با اشاره به پیشنهاد سازمان محیط زیست برای پیش‌بینی بودجه گرد و غبار در سال ۹۷ تصریح کرد: در لایحه بودجه پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی ۱۵۰ میلیون دلار برای مقابله با گرد و غبار جنوب کشور از جمله خوزستان در نظر گرفته شده بود که متاسفانه توسط کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی حذف شد.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با این بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست امسال با تدبیر شخص رئیس جمهور پیشنهاد جدیدی در لایحه بودجه دولت گنجانده بود گفت: ابتکار جدید اختصاص دو میلیارد دلار برای «ساماندهی پسماندهای خانگی، آبخیزداری و بهسازی محیط زیست» است که این موضوع ذیل جدول بند «و» تبصره ۴ لایحه بودجه دیده شده بود که متاسفانه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی این پیشنهاد را حذف کرد.

شافعی تاکید کرد: ما مخالف این حذف هستیم و اصرار داریم که این میزان بودجه تصویب شود چون به‌طور روزانه ۵۰ هزار تن زباله خانگی در کشور تولید می‌شود و اعتبارات کافی برای اجرای برنامه‌های مدیریت پسماند وجود ندارد. به همین علت تاکنون جمع‌آوری و مدیریت پسماند به تعویق افتاده است.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان با اشاره به اینکه از این دو میلیارد دلار بخشی برای گرد و غبار و آبخیزداری و بخش دیگر برای تالاب‌ها و پسماندها پیش‌بینی شده بود، اظهار کرد: دولت به این جمع‌بندی رسیده است که از صندوق ذخیره ارزی مسئله پسماندها را ظرف مدت چهار سال حل و فصل کند، اما متاسفانه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی این پیشنهاد را از لایحه حذف کرد.

پیشنهاد دولت برای اختصاص بودجه مقابله با گرد و غبار در شرایطی صورت می‌گیرد که شهروندان خوزستان با گرد و غبار شدید دست و پنجه نرم می‌کنند.

در فصل زمستان و عمدتا در ماه‌های بهمن و اواسط اسفند پدیده‌ای در جنوب کشور رخ می‌دهد که طی آن جهت باد از سمت عربستان می‌شود که اصطلاحا می‌گوییم جهت باد «جنوبی» شده است و چون شدت این باد بالاست باعث خیزش گرد و غبار در جنوب ایران به ویژه اهواز می‌شود بنابراین در زمستان این پتانسیل وجود دارد که تغییر جهت باد از شمال غرب به جنوب پدیده «بادهای جنوبی» رخ دهد. در استان خوزستان به خاطر کمبود بارش و نبود رطوبت کافی خاک، با افزایش سرعت وزش باد پدیده گرد و غبار اتفاق می‌افتد.

انتقاد تاج‌گردون از محیط زیست به دلیل بی‌توجهی به بودجه/ ردیف ریزگردها در بودجه سال آینده باقی می‌ماند

رییس کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ گفت: ردیف ریزگردها در بودجه سال آینده باقی خواهد ماند.

غلامرضا تاج گردون با اشاره به اظهارات معاون سازمان محیط زیست درباره حذف بودجه مقابله با گرد و غبار خوزستان در سال ۹۷، به ایسنا گفت: متاسفم از اینکه در دو ماه بررسی بودجه کشور، مسئولان محیط زیست کشور از رییس تا معاون ایشان حتی یک بار دنبال موضوع آلودگی محیط زیست و ریزگردها نیامدند.

وی افزود: متاسفانه اعتبار مربوط به ریزگردها را بدون اذن در بودجه گذاشتند که مردم عزیز خوزستان را طبق معمول علاف تصمیمات غیر مسئولانه خودشان کردند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به مردم عزیز خوزستان عرض کنم حتما ردیف ریزگردها بدون منت گذاری بر مردم شریف پایدار خواهد ماند و مسئولین محیط زیست از شعار و دشمنی با مردم خوزستان دست بردارند.

نماینده مسجدسلیمان: اجازه حذف بودجه ریزگردها را نمی‌دهیم/ مسئولان برای حل معضل ریزگرد منتظر باد و باران هستند

نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی، ضمن انتقاد از تصمیم کمیسیون تلفیق در مورد حذف بودجه ریزگردها، از عزم نمایندگان برای بازگرداندن این اعتبار خبر داد.

علی عسگر ظاهری در گفتگو با خبرنگار فارس در مسجدسلیمان، اظهار کرد: متاسفانه کمیسیون تلفیق در یک تصمیم نسنجیده اقدام به حذف اعتبار مقابله با ریزگردها در بودجه سال آینده کرد که این حرکت مورد اعتراض جمع زیادی از نمایندگان قرار گرفته است.

وی افزود: مطمئناً در صحن علنی مجلس و در هنگام تصویب بودجه، اجازه حذف این ردیف اعتباری را نخواهیم داد و این اعتبار باید در بودجه آینده دیده شود.

نماینده مردم مسجدسلیمان در ادامه گفت: طی روزهای گذشته مردم استان خوزستان با بدترین شرایط جوی ممکن روبرو بودند و تداوم این وضعیت ممکن نیست و باید برای آن تدبیری اندیشیده شود.

ظاهری ضمن انتقاد از عملکرد دستگاه‌های مسئول در این زمینه اظهار داشت: این شرایط به هیچ وجه پذیرفتنی نیست و اینکه متولیان دستگاه‌های مسئول منتظر باد و باران هستند تا شرایط بهتر گردد، حاکی از عدم برنامه ریزی مناسب از سوی این دستگاه‌ها برای برخورد با این معضل خطرناک است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.