به‌نظر نمی‌رسد تصمیم گواتمالا به انتقال سفارتش از تل‌آویو به قدس اشغالی به‌دلیل رویکردهای سیاسی این کشور باشد

 

به گزارش جماران، به نقل از اسکای‌نیوز، گواتمالا پس از آمریکا دومین کشوری است که روند انتقال سفارتخانه‌اش در تل‌آویو به قدس اشغالی را آغاز کرده است. تاریخ دقیقی برای این انتقال تعیین نشده است.

«جیمی مورالس» رئیس‌جمهوری گواتمالا، روز گذشته در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت که به وزارت خارجه کشورش دستور داده است تا روند انتقال سفارتخانه این کشور در سرزمین‌های اشغالی، از تل‌آویو به بیت‌المقدس را به جریان بیندازد.

چنین موضعی، گواتمالا را در برابر اجماع بین‌المللی قرار می‌دهد که شرق قدس را همچنان تحت اشغال نظامی اسرائیل می‌داند و یک بیت‌المقدس «یکپارچه» را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت نمی‌شناسد.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل، هفته گذشته اعلام کرده بود که «برخی کشورها» پا جای پای ایالات متحده خواهند گذاشت و سفارت‌شان را به قدس منتقل خواهند کرد. او از اشاره به نام این کشورها خودداری کرد.

به‌نظر می‌رسد کمک‌های آمریکا و تهدید آن به قطع کمک‌های مالی باعث شده است گواتمالا چنین تصمیمی اتخاذ کند. طبق بیانیه‌های وزارت خارجه آمریکا، واشنگتن در سال ۲۰۱۶ میلادی، حدود ۳۰۰ میلیون دلار و در سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۱۳۸ میلیون دلار به گواتمالا کمک مالی پرداخت کرده است.

این حجم از کمک‌های مالی به گواتمالا که در بدترین بحران اقتصادی قرار دارد، بسیار مهم و ضروری به‌نظر می‌رسد.

اما درخصوص دلیل دوم در اتخاذ چنین تصمیمی می‌توان به همکاری امنیتی و معامله‌های تسلیحاتی میان گواتمالا با اسرائیل اشاره کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.