رئیس کمیته امداد گفت: زمانی که خط فقر تعریف می‌شود افراد پایین‌تر از این خط فقیر محسوب می‌شوند و برای همه کشورها از جمله ما تبعات اجتماعی، داخلی و بین‌المللی دارد و توقعاتی ایجاد می‌کند.

به گزارش جماران، سیدپرویز فتاح  در تعریف از خط فقر در کشور، گفت: همه اقتصاددانان و مسئولان مرتبط با حوزه رفاهی و اقتصادی باید بنشینند و با بررسی همه جوانب و سطح واقعی رفاه مردم تعریفی از خط فقر ارائه دهند. 

وی ادامه داد: زمانی که خط فقر تعریف می‌شود همه خود را با آن مقایسه می‌کنند در نتیجه حجمی از افرادی که پایین‌تر از این خط قرار دارند فقیر محسوب می‌شوند و این برای همه کشورها از جمله ما تبعات اجتماعی، داخلی و بین‌المللی دارد و توقعاتی ایجاد می‌کند. 

فتاح، گفت: در یک تعریف از خط فقر کسانی که تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی و خیریه‌ها هستند زیر خط فقر بوده که این جمعیت از 10 میلیون نفر بالاتر نمی‌شود.

رئیس کمیته امداد، گفت: در تعریف دیگری از خط فقر 20 میلیون نفر زیر خط فقر هستند و در تعریف دولت که حتماً برای آن حساب و کتابی کرده 40 میلیون نفر از مردم باید یارانه خود را بگیرند یعنی این تعداد ماهانه به 45 هزار تومان نیاز دارند. 

فتاح ادامه داد: ما می‌خواهیم بدانیم با تعریف خط فقر هر خانواده ایرانی چه سطحی از امکانات رفاهی را باید داشته باشد و این موضوع است که مهم است. 

وی گفت: در واقع به تعریف ما بستگی دارد که رفاه مردم را چه در نظر بگیریم به عنوان نمونه همه خانوارهای ایرانی باید از یک خانه حداقلی برخوردار باشند یا امکاناتی مانند تلویزیونی، یخچال، آب، برق و تلفن را باید داشته باشند. زمانی که به این تعریف رسیدیم هر آنچه که خانوارها به عنوان بسته رفاهی از آن محروم هستند به دلیل نداشتن درآمد فقیر محسوب خواهد شد و باید دولت سعی کند سطح رفاه آنها را افزایش دهد. 

رئیس کمیته امداد تصریح کرد: کمیته امداد خدمات‌ دهنده است و از دولت اعتبار می‌گیرد و از مردم کمک‌ها را جمع‌آوری می‌کند بنابراین ما نباید خط فقر را تعریف کنیم بلکه باید نظام، دولت و بسیاری از سازمان‌های مسئول ببینند چه سطحی از رفاه را برای هر خانواده ایرانی می‌خواهند در نظر بگیرند.

فتاح گفت: از سوی دیگر ما سعی می‌کنیم با جلب کمک‌های مردمی، دولتی و دادن مستمری این سطح رفاه را بالا ببریم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.