نماینده ولی‌فقیه در حج و زیارت اظهار داشت: وقتی مسایل عجیب و غریب از سوی افرادی با لباس روحانی در شبکه‌های منتسب به تشیع در کشورهای دیگر مطرح می‌شود، قطعا در ذهن مردم نسبت به تشیع تاثیرگذار خواهد بود.

 

نماینده ولی‌فقیه در حج و زیارت با تاکید بر لزوم پرهیز از بیان مطالبی که مبلغان به آن مسلط نیستند،گفت:نیمی از جمعیت کشور ما را بانوان تشکیل می‌دهند لذا نباید از ظرفیت بانوان غافل باشیم؛با وجود این همه بانوی فاضله باید استفاده بهتری از ظرفیت‌های تبلیغ خواهران داشته باشیم.

به گزارش جماران، حجت‎الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسگر امروز در گردهمایی مبلغه‎های عتبات عالیات در قم گفت:امروز وضعیت جهان اسلام به شکلی است که زمینه کار بسیاری پیش روی ما است و اگر به خوبی عمل نکنیم در آینده مشکل خواهیم داشت.

وی افزود: امروزه پس از پیروزی جبهه مقاومت و کشور عراق بر داعش شرایط خاصی ایجاد شده است و برخی گروه‎ها مثل یمانی اندیشه‌های خرافی خود را در بصره نشر می‎دهند و باید با آنها مقابله شود.افرادی نیز امروز داعیه دارند مبلغ دین و اسلام شده‌اند که به تعبیر امام و رهبری به آنها لقب شیعه انگلیسی داده‌اند که آگاهانه یا ناآگاهانه کارهایی می‌کنند که برای اسلام خطر بزرگی است. امروزه در شبکه‎هایی که در اختیار این گروه‌ها قرار دارد مباحثی مطرح می‌شود که چیزی جز تمسخر به دنبال ندارد؛ وقتی مسایل عجیب و غریب از سوی افرادی با لباس روحانی در شبکه‌های منتسب به تشیع در کشورهای دیگر مطرح می‌شود، قطعا در ذهن مردم نسبت به تشیع تاثیرگذار خواهد بود.

قاضی عسکر یادآورشد: یکی از مسایلی که در حج و زیارت باید به آن توجه داشته باشیم آن است که باید به دنبال افزایش ره‌آوردهای معنوی زائران از زیارت باشیم.کار مبلغ، دینی است و باید پیش از آنکه به تبلیغ دیگران بپردازد خود را مهذب کند و ابتدا باید خودسازی داشته باشد؛ انسان باید بین خود و خدا یک سری مسایل را حل کند تا تبلیغ را اثرگذار کند. گاهی افرادی در کرسی تبلیغ قرار گرفته‎اند که این کار را انجام نداده اند؛ عده ای در ابتدا رویکرد خوبی داشتند ولی سپس مطالبی را مطرح کردند که برای کیان تشیع خطرآفرین بود.

وی یادآورشد: در حوزه تبلیغ دینی باید در ابتدای کار، بنای خود را خدمت به مکتب الهی و خداوند بگذاریم؛ در واقع باید اخلاص عمل داشته باشیم و هیچ مساله مادی را بر نیت خدمت به خدا مقدم نکنیم. نکته دیگر که در حوزه تبلیغ نیازمند توجه به آن هستیم، تطابق قول و عمل است؛ اگر این اتفاق نیافتد و عمل ما مطابق با گفته ما نباشد قطعا تبلیغ ما را اثرگذار نخواهد کرد.تبلیغ عملی، بسیار موثرتر از تبلیغ قولی است؛ زمانی که یک پزشک،سیگار مصرف می‌کند قطعا اثر منفی در ذهن مردم نیز خواهد داشت زیرا مردم نیز سخنان او را جدی نمی گیرند.نکته دیگری که باید در تبلیغ مورد توجه واقع شود،توجه به مسایلی است که اسلام روی آنها حساسیت دارد؛ چرا برخی مسایلی که در دین نیامده است را به شکل مسخره‌ای بیان می‌کنند؛ افرادی که از فضل لازم برخوردار نیستند مطالب عجیبی بیان می‌کنند که تخریب بسیاری برای دین ایجاد می کنند.

وی گفت: این همه روایات زیبا و وجود دارد که به قول بزرگان ما اگر به خوبی بیان شود باعث تبعیت مردم از اهل بیت(ع) می‎شود؛ حال چرا این همه روایت زیبا را باید رها کرد و روایات ضعیفی که مشخص است که از اسراییلیات است را بیان کنیم؟امروزه زمینه خوبی برای حضور جدی در علوم مختلف وجود دارد ولی اگر توان فعالیت علمی در همه زمینه‌ها را ندازیم، حداقل می توانیم این خدمت را به دین انجام دهیم و چیزی که نمی‎دانیم به اسم دین بیان نکنیم که این مساله باعث انحراف یک فرد و یا افراد مختلف شود.

وی یادآورشد:مسایل فقهی، مباحث مرتبط به اماکن، مشاوره اخلاقی و روانشناختی و خانوادگی و... از جمله موارد مراجعه زائران به مبلغان هستند که باید در این زمینه، نسبت به مهارت افزایی مبلغان اقدام شود.مخاطب‌شناسی از جمله مهمترین لوازم کار مبلغان است؛ مطالب و مباحث علمی و فقهی و اخلاقی در هر فضایی نسبت به مخاطب، تغییر می‎کند.

قاضی عسگر  اظهار کرد: اگر محیط ما در عراق محیط خاصی نبود موظف به رعایت اصول وحدت بود حالا چه برسد به عراق که شرایط خاصی از نظر بافت مذهبی دارد؛ کشور عراق دارای ظرفیت بسیار خوبی است و مردم سنی عراق علاقه خاصی به اهل بیت(ع) دارند.

وی  گفت: نباید تصور کنیم که هر اهل سنتی، یک وهابی و دشمن اهل بیت(ع) است؛ نباید مطالبی را بیان کنیم که موجب اختلاف شود و اهل سنت را نسبت به خود دلسرد کنیم؛ تقیه همیشه خوفی نیست بلکه در مواردی نیز باید تقیه مداراتی نیز داشته باشیم. قرآن کریم ما را نسبت به توهین وفحاشی به مردم و به ویژه مسلمان نهی کرده است و آن را موجب فسق آدمی می داند؛ امام علی(ع) نیز یاران لشکر خود را که نسبت به دشمنان دین فحاشی می کردند را از این کار به شدت نهی کردند.

وی اظهار کرد: یکی از مسایلی که در حج مطرح می‌شود، مساله توهین به صحابه است که علیه تشیع این مطلب مطرح می‌شود؛ چرا نباید به شکلی عمل کنیم که کسی نتواند چنین تهمتی به تشیع بزند؟ در شرایطی که دشمنان به دنبال اختلاف‌افکنی هستند نباید هیچ اقدامی انجام دهیم که شیعه و سنی و حتی مسلمان و مسیحی ویا پیروان ادیان با هم اختلاف پیدا کنند.

قاضی عسکر یادآورشد: اگر مسلمانان و مسیحیت با هم وحدت داشته باشند می توانیم ظرفیت چهار میلیاردی را در دنیا برای وحدت جهانی بر اساس اعتقاد به خدا ایجاد کنیم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: باید از لحظه لحظه فرصت‎ها برای تبلیغ استفاده کنیم؛ با این همه امکانات نباید این همه آسیب‌های اجتماعی در کشور ما بالا باشد که رئیس قوه قضاییه بیان کند 15 میلیون پرونده قضایی وجود دارد؛ این آسیب‌ها ما را تضعیف می‌کند. یکی از بهترین راهکارهای رفع این مشکلات، تطابق حرف با عمل و همچنین تبلیغ چهره به چهره است؛ باید متحد باشیم و اجازه اختلاف را در هیچ حوزه‎ای ندهیم.

قاضی عسکر یادآورشد: با توجه به اینکه نیمی از جمعیت کشور ما را بانوان تشکیل می‌دهند نباید از ظرفیت بانوان غافل باشیم؛ با وجود این همه بانوی فاضله باید استفاده بهتری از ظرفیت های تبلیغ خواهران داشته باشیم.

وی گفت: بیش از چهار میلیون نفر از ایران به سوی عتبات عالیات می‌روند و زیارت می‌کنند و اگر حج نیز با ظرفیت تکمیل خود فعال شود 5 میلیون زائر در مسیر حج و زیارت عتبات حضور خواهند یافت و به همین خاطر اگر این فرصت تبلیغی استفاده نکنیم قطعا مواخذه خواهیم شد.

وی اظهار کرد: وقتی درست عمل نکنیم و تبلیغ چهره به چهره را رها کنیم و جلسات دینی نیز به شکل سطحی برگزار شود شاهد رشد کلیساهای خانگی خواهیم بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.