حجت الاسلام محمد هادی مفتح تصریح کرد: با وجود اینکه بسیاری از چهره های حوزوی و دانشگاهی در دوران حیات وی با چنین وحدتی میان حوزه و دانشگاه موافق نبودند اما شهید مفتح هیچ گاه دست از آرمان های خود برنداشت چرا که می دانست این وحدت دارای آثار و برکات زیادی خواهد بود.

 

فرزند شهید مفتح گفت: جذب جوانان مهم ترین شاخصه رفتاری در شهید مفتح بود از این رو در ایجاد وحدت و انسجام میان حوزه و دانشگاه موفق عمل کرد.

به گزارش جماران، دکتر حجت الاسلام محمد هادی مفتح عصر امروز در آئین گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه در سالن صدر دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به ابعاد شخصیتی شهید مفتح عنوان کرد: وحدت حوزه و دانشگاه تعالی بخش جامعه است و شهید مفتح در مسیر تحقق آن متحمل دشواری ها و سختی ها و مشقت های زیادی شد.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه بسیاری از چهره های حوزوی و دانشگاهی در دوران حیات وی با چنین وحدتی میان حوزه و دانشگاه موافق نبودند اما شهید مفتح هیچ گاه دست از آرمان های خود برنداشت چرا که می دانست این وحدت دارای آثار و برکات زیادی خواهد بود.

مفتح عنوان کرد: وی در دورانی به تحصیل و کسب معرفت و مجاهدت های علمی پرداخت که فشار حکومت در زمان طاغوت به حوزه های علمیه زیاد بود و بسیاری از جوانان نیز رقبتی برای حضور در حوزه نداشتند.

وی با اشاره به چکیده ای از زندگی شهید مفتح در طول مبارزات سیاسی اظهار داشت: او در سال ۱۳۰۷ در خانواده‌ای روحانی در روستای کله سر در استان همدان متولد شد وی علاقه مند بود همچون پدرش شیخ محمود مفتح از روحانیان همدان به کسب علوم دینی بپردازد.

مفتح بیان کرد: وقتی شهید مفتح تصمیم گرفت برای کسب علوم دینی به نجف عزیمت کند به دلیل عواطفی که نسبت به پدر داشت از رفتن به نجف صرف نظر کرد و به قم آمد و در محضر اساتید بزرگی به کسب علوم پرداخت.

وی خاطرنشان کرد: ایشان در نزد اساتیدی همچون سید روح‌الله خمینی، سید حسین طباطبایی بروجردی، سید محمدرضا گلپایگانی، سید محمدحسین طباطبایی، داماد و حاج آقا رحیم ارباب به تلمذ پرداخت.

فرزند شهید مفتح یادآور شد: آیت الله مفتح علاقه مند بود در میدان خدمت با همه سختی ها و فشارها بماند و هیچ گاه بی تفاوت از کنار مسائل مهم سیاسی و اجتماعی دوران عبور نکرد و از وضعیت جامعه فاصله نگرفت.

وی گفت: وی با اینکه وارد دانشگاه شد اصالت حوزوی خود را از دست نداد و لباس روحانیت را در محیط دانشگاهی کنار نگذاشت.

مفتح ادامه داد: سختی های زیادی را به جان خرید و در محیط حوزه به دلیل اینکه به دانشگاه رفته بود مورد طرد قرار می گرفت و در دانشگاه نیز به عنوان یک روحانی پذیرفته نمی شد اما پدر همه این دشواری ها را تحمل می کرد تا در جهت وحدت حوزه و دانشگاه به موفقیت برسد.

وی اظهار داشت: از طرفی خطر انواع مکتب های الحادی جامعه را تهدید می کرد و وی همچنان به روشنگری در محیط حوزه و دانشگاه می پرداخت.

فرزند شهید مفتح با بیان اینکه در دوران وی روحانیت با فلسفه میانه خوشی نداشت، عنوان کرد: وی علاقه زیادی به کسب علوم جدید داشت و علاوه بر این که یکی از مدرسین معروف حوزه علمیه شد، موفق به اخذ درجه دکتری در رشته فلسفه گردید.

وی خاطرنشان کرد: همچنین وی در مبارزات سیاسی پیشگام بود و همراه با درس و بحث سخنرانی های زیادی بر علیه حکومت فاسد انجام می داد، بی شک مهم ترین رمز موفقیت این شهید جذب جوانان بود.

مفتح به دلیل مبارزات سیاسی به زندان و تبعید رفت و 2 سال بعد از آزادی مسجد نیمه ساخته ای را پشت حسینیه ارشاد برای سخنرانی های خود برگزید و نام آن را مسجد قبا نهاد و سخنرانی های متعددی را با حضور شخصیت های حوزوی و داتشگاهی انجام می داد.

وی گفت: شهید مفتح علاقه خاصی به جوانان داشت و معتقد بود آن ها باید دین خود را از طریق مطالعات وسیع مستحکم کنند.

فرزند شهید مفتح یادآور شد: وی سرانجام در ۲۷ آذر ۱۳۵۸ هنگام ورود به دانشگاه تهران توسط گروه فرقان هدف گلوله قرار گرفت و در مقابل دانشکده الهیات دانشگاه تهران با رگبار گلوله کشته شد.

وی بیان کرد: شهید مفتح را در حرم معصومه(س) دفن کردند و امام خمینی (ره) روز شهادت او را «روز وحدت حوزه و دانشگاه» نامیدند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.