پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در همایش وحدت حوزه و دانشگاه با موضوع تبیین دیدگاه امام خمینی(س)؛

آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی: وحدت حوزه و دانشگاه از درخشان‌ترین افکار امام بود

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، گفت: دشمن تلاش می‌کند تا روحانیت را متهم کنند به افراد بی‌سواد و دور از علم و دانشگاه را هم به بی‌بندوباری و ضد دینی متهم کنند؛ دشمن از این تقابل علم و دین بسیار می‌تواند استفاده کند که حضرت امام آن را فهمیدند و موضوع وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح کردند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: امروز منشأ برخی اختلاف‌ها و شکاف‌ها و همچنین آسیب‌های اجتماعی در جامعه ما به این برمی‌گردد که حوزه با دانشگاه ارتباط ندارد.

به گزارش جماران، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی شامگاه سه‌شنبه در همایش وحدت حوزه و دانشگاه با موضوع تبیین دیدگاه امام خمینی(س) که در سالن همایش امام خمینی(ره) مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، اظهار داشت: باید اظهار تأسف کنیم که بعد از این همه سال که از انقلاب می‌گذرد وحدت حوزه و دانشگاه آن‌چنان که باید جایگاه خود را در این دو مرکز علمی باز نکرده است.

وی با این بیان که گرچه کارهایی در این زمینه صورت گرفته است اما آثار ملموسی مشاهده نمی‌کنیم، افزود: حوزه و دانشگاه در زمان معاصر چه اندازه آن فکر بلند امام راحل را پیاده کردند؟

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: باید حوزه و دانشگاه آسیب‌شناسی در این زمینه انجام دهند و به این پاسخ دهند که چرا به این نظریه امام راحل که یکی از مهم‌ترین بنیان‌های فکری ایشان بود و حتی به قبل از پیروزی انقلاب برمی‌گردد جامه عمل پوشیده نشده است؟

وی ادامه داد: باید در ابتدا مراکزی که در این زمینه فعالیت دارند را شناسایی و دنبال کنیم و بفهمیم متصدی اجرای این نظریه در کشور کجاست.

وحدت حوزه و دانشگاه از درخشان‌ترین افکار امام راحل بود

آیت الله فاضل لنکرانی با تأکید بر این که یکی از درخشان‌ترین افکار امام راحل مسئله وحدت حوزه و دانشگاه بوده است، عنوان کرد: همان‌گونه که در سایر افکار حضرت امام باید مجتهدانه وارد شد در این موضوع هم همینطور است.

وی با اشاره به اینکه یکی از امتیازات امام راحل فهمیدن فکر دشمنان بود، افزود: در مسئله شیعه و سنی ایشان این نظریه را دنبال و به عنوان یکی از مبانی انقلاب مطرح کردند و در خصوص حوزه و دانشگاه هم این نظر را داشتند لذا به عقیده ما اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه از جهاتی به مراتب بیشتر از وحدت میان شیعه و سنی است.

این استاد حوزه علمیه قم، تصریح کرد: طبق تعابیر حضرت امام(ره) وحدت حوزه و دانشگاه به عنوان یک امر تاریخی، اجتماعی، سیاسی و عاطفی مطرح است و ایشان با توجه به مسائل سیاسی و اجتماعی اقدام به ترغیب این امر کردند.

وی با تأکید بر اینکه این نظریه امام راحل یک نظریه تاریخی مربوط به یک واقعیت اجتماعی است، گفت: حضرت امام تمام تعابیرشان حساب شده بود و این را احساس می‌کردند که دشمن از این روزنه به عنوان تقابل علم و دین استفاده کرده و متوجه این توطئه شدند.

استفاده دشمن از تقابل علم و دین

آیت الله فاضل لنکرانی، ادامه داد: دشمن تلاش می‌کند تا روحانیت را متهم کنند به افراد بی‌سواد و دور از علم و دانشگاه را هم به بی‌بندوباری و ضد دینی متهم کنند؛ دشمن از این تقابل علم و دین بسیار می‌تواند استفاده کند که حضرت امام آن را فهمیدند و موضوع وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح کردند.

وی با بیان اینکه به نظر من مهم‌ترین هدف این مسئله رفع تعارض و رفع تقابل بین علم و دین است و علم و دین مکمل هم هستند، تصریح کرد: هدف دوم نیز توسعه علم و دین است که ما معتقدیم در اثر این وحدت بین دانشگاه و حوزه هم علم و هم دین توسعه پیدا می‌کند که باید این به خوبی تبیین شود.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، ابراز کرد: امروز به خوبی می‌بینیم موضوعات جدید در دنیای علم مطرح می‌شود که وقتی وارد حوزه‌های علمیه می‌شود بابی از تحقیقات را باز می‌کند و نظارت فقها را می‌خواهند به عنوان مثال در پزشکی و موضوع سقط جنین فروعات زیادی مطرح می‌شود که حوزه باید به آن‌ها پاسخ دهد.

وی با تأکید بر اینکه ارتباط بین حوزه و دانشگاه موجب توسعه علم و دین می‌شود، گفت: با وجود اینکه یک نگرانی‌هایی در بخش عمومی حوزه از نظر رشد پژوهشی و تحقیقاتی داریم ولی امیدهای ما به رشد پژوهشی در این قسمت‌های اقماری حوزه بسیار زیاد است و دانشگاهیان بدانند حوزه ایستا و متوقف نبوده و مباحث بسیاری در فقه پزشکی، هسته‌ای، رسانه، خانواده و موضوعات دیگر درحوزه تحقیق شده و بررسی شده است.

حوزه رسانه ندارد

آیت الله فاضل لنکرانی، افزود: یکی از ناراحتی‌های من این است که امروز حوزه یک رسانه‌ای که این پژوهش‌هایش را توسط آن به دنیا معرفی کند ندارد؛ رسانه‌های جمعی همت کنند و پژوهش‌های حوزه را به دانشگاه و بالعکس منتقل نمایند تا توسعه علم و دین به وجود آید.

وی وحدت حوزه و دانشگاه را بر طبق نظر امام راحل عاملی برای بقای انقلاب اسلامی و تضمین کننده آن بر شمرد و گفت: دانشگاه و حوزه دو فکر در کشور هستند که سرازیر افکار این دو جریان در جامعه اگر هم سو و مرتبط با هم باشند استقلال آزادی جمهوری اسلامی را حفظ و انقلاب را تداوم می‌بخشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، بیان کرد: امروز منشأ برخی اختلاف‌ها و شکاف‌ها در جامعه ما به این برمی‌گردد که حوزه با دانشگاه ارتباط ندارد و حوزه نمی‌تواند پیامش را درست به دانشگاه برساند.

وی افزود: نظری در دانشگاه است که حوزه را با حکومت مساوی می‌دانند در حالی که حوزه مجموعه‌ای علمی، فکری و دینی است که از متنان انقلاب جوشیده است.

آیت الله فاضل لنکرانی، ادامه داد: معتقدیم اگر وحدت حوزه و دانشگاه بود امروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را نداشتیم و اگر آسیب‌های اجتماعی چون طلاق و اعتیاد را ریشه‌یابی کنیم بخشی از آن‌ها به عدم اتحاد میان حوزه و دانشگاه بر می‌گردد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، با بیان اینکه باید متصدی این امر مشخص شود، گفت: ما حوزویان از ارتباط با دانشگاه و اساتید دانشگاه استقبال می‌کنیم و آماده هستیم مطالب، انتقادها، شبهات و دغدغه‌های آن‌ها را بشنویم.

وی با بیان اینکه القا کردند حوزویان تنگ نظر و انتقاد ناپذیر هستند که این موضوع هرگز درست نیست و بزرگانی در حوزه هستند که آمادگی دارند عمیق‌ترین مسائل و شبهات علمی، فلسفی و سیاسی را بشنوند و پاسخ دهند.

آیت الله فاضل در پایان، گفت: مسئولان تلاش کنند تا قدم‌های خوبی برای وحدت حوزه و دانشگاه برداشته شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.