دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا در تشریح سناریوهای تهدیدات احتمالی آینده علیه ایران اظهار داشت: ماهیت تهدیدات نظامی احتمالی علیه ایران هواپایه و دریاپایه خواهد بود و تهدیدات زمین پایه جز در برخی از مناطق خاص کمتر متصور است.

 

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا گفت: روند افزایش آمادگی و انباشت قدرت بازدارندگی مؤثر نیروهای مسلح باید ادامه پیدا کند.

به گزارش جماران، سردار  یحیی صفوی که به اتفاق دانشجویان خود در مقطع دکتری دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران به استان هرمزگان سفر کرده است، در تشریح وضعیت دفاعی و امنیتی این منطقه اظهار داشت: لبه جلویی منطقه نبرد در جنگ احتمالی آینده و اولین لایه دفاعی در برابر هرگونه تهدید هواپایه یا دریاپایه، منطقه خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان است، هر چند که ما احتمال وقوع تهدیدات نظامی را بعید می دانیم با این حال، نیروهای مسلح همواره باید با تقویت اشراف اطلاعاتی و آمادگی عملیاتی، خود را برای بدترین سناریوها آماده نگه دارند.

صفوی در تشریح سناریوهای تهدیدات احتمالی آینده علیه ایران اظهار داشت: ماهیت تهدیدات نظامی احتمالی علیه ایران هواپایه و دریاپایه خواهد بود و تهدیدات زمین پایه جز در برخی از مناطق خاص کمتر متصور است.

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا با اشاره به تلاش های نظام استکبار برای تضعیف نظام جمهوری اسلامی طی 39 سال گذشته تصریح کرد:

ایران اسلامی با نصرت و هدایت الهی و توجهات حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه شریف و رهبری حکیمانه و دوراندیشانه معظم رهبری و انسجام و اتحادملی، به یک قدرت بزرگ منطقه ای تبدیل شده است. وزن بالای ایران در مسائل مربوط به امنیت انرژی نفت و گاز از یک سو و حاکمیت بر نیمی از خلیج فارس و تمامی تنگه هرمز از مؤلفه‌های تاثیرگذار بر وزن ژئوپلیتیکی جمهوری اسلامی ایران است.

وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به دنبال صلح و امنیت پایدار در منطقه خلیج فارس است و این جز با خروج نیروهای بیگانه از منطقه و همکاری هشت کشور پیرامون منطقه خلیج فارس امکان پذیر نیست.

صفوی با اشاره سرمایه گذاری 700 میلیارد دلاری صورت گرفته توسط ایران در زیرساخت های استان‌های همجوار خلیج فارس و تنگه هرمز تأکید کرد:

دفاع از امنیت ملی، منافع ملی و منافع اقتصادی کشور از جمله دفاع از پالایشگاه‌ها، بنادر و تأسیسات اقتصادی در برابر تهدیدات به عهده نیروهای مسلح است، بنابراین روند افزایش آمادگی و انباشت قدرت بازدارندگی مؤثر نیروهای مسلح باید ادامه پیدا کند.

این استاد جغرافیای سیاسی  و ژئوپلیتیک با اشاره ذخایر انرژی و حمل و نقل دریایی در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز خاطرنشان کرد: ما در کل دنیا کمتر منطقه ای همانند خلیح فارس و تنگه هرمز داریم، قدرت های بزرگ جهان به ویژه قدرت های بحری به این منطقه نظر دارند چون لایه های مختلف ژئوپلیتیکی، ژئوکالچر، ژئواکونومیکی و ژئواستراتژیک و مسائل استراتژیک دفاعی و امنیتی در این منطقه بر هم منطبق است.

وی در ادامه با تأکید بر لزوم رعایت ملاحظات پدافند غیرعامل در طراحی و احداث زیرساخت‌های اقتصادی، پالایشگاه‌ها، بنادر و خطوط انتقال انرژی گفت:

ما برای صادرات نفت نباید صرفاً به تنگه هرمز متکی باشیم، بلکه باید لوله های انتقال نفت و گاز را به جاسک وصل کنیم و یا خطوط انرژی برق، راه آهن و لوله های نفت و گاز را از مسیر جنوب ایران به عراق، سوریه و مدیترانه متصل کنیم.

صفوی و دانشجویان دانشگاه دافوس ارتش در این سفر بازدیدی از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، بندر شهید رجایی، زیردریایی کلاس طارق و غدیر منطقه یکم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و شناورهای رزمی و موشک انداز منطقه یکم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازدید کردند.

صفوی، درس «فرماندهی عملیات مشترک و مرکب» را برای دانشجویان دوره دکتری دانشگاه فرماندهی و ستاد(دافوس) ارتش جمهوری اسلامی ایران تدریس می‌کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.