مدودف درباره چشم‌انداز عضویت ایران در سازمان شانگهای گفت: ایران و افغانستان درخواست عضویت خود را ارائه داده‌اند. هر دوی این کشورها مدت زمانی طولانی است که عضو ناظر هستند.

 

نخست‌وزیر روسیه گفت: مسکو هیچ مانعی برای عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای نمی‌بیند.

به گزارش جماران، به نقل از خبرگزاری تاس، دیمیتری مدودف نخست‌وزیر روسیه روز جمعه در حاشیه نشست شورای نخست‌وزیران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در سوچی به سوالات خبرنگاران درباره فعالیت‌های این سازمان پاسخ داد.

وی درباره چشم‌انداز عضویت ایران در سازمان شانگهای گفت: ایران و افغانستان درخواست عضویت خود را ارائه داده‌اند. هر دوی این کشورها مدت زمانی طولانی است که عضو ناظر هستند.

مدودف ادامه داد: روسیه تا کنون موضع خود را درخصوص این درخواست ایران اعلام کرده است؛ ما هیچ مانعی برای عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای نمی‌بینیم.

به گزارش جماران، اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور کشورمان نیز به منظور شرکت در نشست شورای نخست‌وزیران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، به سوچی روسیه سفر کرده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون اول رییس‌جمهورمان را در این سفر همراهی می‌کند.

سازمان همکاری شانگهای سازمانی میان‌ دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی، در سال ۲۰۰۱ از سوی چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان پایه‌گذاری شد و در سال‌های بعد، ایران، مغولستان، پاکستان، هند، افغانستان و بلاروس به عنوان عضو ناظر به این سازمان ملحق شدند.

گفتنی است عضویت هندوستان و پاکستان به عنوان عضو اصلی در سازمان همکاری شانگهای نیز در اجلاس سران کشورهای عضو این سازمان که در سال ۲۰۱۷ در قزاقستان برگزار شد، به تصویب رسید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.