عضو شورای عالی فضای مجازی کشور گفت: پیامبران با حرف، رفتار و منش خودشان سعی می‌کردند در گیرنده تغییر رفتار ایجاد کنند و بهترین صفت برای یک پیامبر (پیام‌رسان) در قرآن کریم "شرح صدر" داشتن است. اولین قدم نیز برای یک رسانه داشتن "شرح صدر" است.

 

عضو شورای عالی فضای مجازی کشور گفت:امروز وضعیت ما در حوزه‌ رسانه خوب نیست و لازم است یک عده مردانه‌تر فعالیت کنند و دعواهای جاهلیتی و قبایلی را کنار بگذارند.

به گزارش جماران، عزت‌الله ضرغامی در آیین اختتامیه اولین جشنواره استانی ابوذر در تبریز، اظهار کرد: جشنواره ابوذر آذربایجان‌شرقی که در حوزه رسانه برگزار شد، کار بسیار ارزشمندی است و حتما برکاتی در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به ویژگی رسانه‌ی تراز انقلاب خاطرنشان کرد: فعالیت در رسانه مصداق کار پیامبران است؛ چرا که وظیفه‌ی پیامبران، ابلاغ پیام الهی برای بشر بود.

وی با بیان این‌که در علم ارتباطات، ارتباط به دو بخش موفق و ناموفق تقسیم می‌شود، بیان کرد: وقتی پیام از سوی فرستنده ارسال شده و توسط گیرنده در وهله‌ی اول جذب و در مرحله دوم موجب تغییر رفتار وی شود، این ارتباط موفق است؛ در مقابل هر پیامی که توسط گیرنده جذب نشده یا بعد از جذب، موجب تغییر رفتار وی نشود، این ارتباط موفقی نبوده و اگر تحلیلی در ارتباطات خود داشته باشیم خواهیم دید که بسیاری از ارتباط‌های ما ممکن است از نوع دوم(ارتباط ناموفق) باشد.

عضو شورای عالی فضای مجازی کشور ادامه داد: پیامبران با حرف، رفتار و منش خودشان سعی می‌کردند در گیرنده تغییر رفتار ایجاد کنند و بهترین صفت برای یک پیامبر (پیام‌رسان) در قرآن کریم "شرح صدر" داشتن است. اولین قدم نیز برای یک رسانه داشتن "شرح صدر" است.

وی با اشاره به تعبیر شهید مطهری در مورد شرح صدر گفت: انسانی که شرح صدر دارد، انسان بسته و سلبی نبوده و توانمندی باز کردن لایه‌های درونی افراد را دارد؛ فعالان رسانه‌ای باید شرح صدر داشته و حتی مسئولان هم باید این ویژگی را داشته باشند.

وی با بیان این‌که مسئولان با شرح صدر کمتر رفاقت دارند، افزود: برخی مسئولان شرح صدر را به طور کلی به رسمیت نمی‌شناسند! امروزه به واسطه‌ی وجود فضای مجازی نظارت عمومی بر عملکرد مسئولان زیاد شده و عده‌ای از مسئولان به این جهت به افکار عمومی توجه می‌کنند و اگر نظارت عمومی از طریق فضای مجازی نبود، خیلی‌ها هم خودشان را در مقام پاسخگو نمی‌دانستند.

ضرغامی یادآور شد: کار رسانه سختی و خطرات خاص خود را دارد، اما کسی که با تمام وجود و عشق کار رسانه انجام می‌دهند، باید شرح صدر داشته و از خودش ظرفیت لازم را برای انجام ماموریت بروز دهد؛ فعالیت رسانه‌ای شغل نبوده و در حقیقت هنرمندی و مهارتی است که عشق می‌خواهد.

وی گفت: رسانه‌ای که می‌خواهد "رسانه تراز انقلاب" باشد باید با مردانگی فعالیت کند؛ معتقدم انسان‌ها به انسان‌های مرد و نامرد تقسیم می‌شوند و تقسیم‌بندی‌های سیاسی را قبول نداشته و باور دارم که این تقسیم‌بندی را برای ما می‌سازند.

وی با بیان این‌که شهید مطهری شهید راه نقد از نوع "مردانه" بود، بیان کرد: برای نقد کردن کسی باید اول طرف مقابل را خوب شناخت و کارشناس آن حوزه بود، اکثر اوقات در رسانه وارد حوزه‌هایی می‌شوند که در آن حوزه کارشناس نیستند، انسان وقتی می‌خواهد چیزی را نقد کند باید مردانه نقد کند. شهید مطهری وقتی می‌خواست افرادی را نقد کند اول اطلاعات کامل کسب کرده و چنان قوی، مستدل، حساب شده و دسته‌بندی شده با مردانگی نقد می‌کرد که چیزی برای طرف مقابل نمی‌گذاشت!

وی اگر کسی را می‌خواهیم نقد کنیم آیا الگوی شهید مطهری را داریم؟ یک نگاه به رسانه‌های خود بکنید گاهی اوقات طرف حرفی را نزده آنقدر محکوم می‌کنند که سکوت می‌کند! 

ضرغامی با تاکید بر این‌که حفظ جریان فکری، بلای جان فضای رسانه‌ای امروز کشور است، خاطرنشان کرد: اگر رسانه‌ای می‌خواهد تراز انقلاب باشد، باید اخلاق را رعایت کند؛ چرا که رعایت اخلاق و ادب در کلام بسیاری از مشکلات را حل می‌کند.اگر رسانه‌ها همین ادب کلامی را رعایت کنند ۹۰ درصد کارها درست می‌شود. بعضی وقت‌ها همزبانی از همدلی خوش‌تر است، چرا که در مواردی انسان‌ها با یکدیگر همدل نبوده و ما باید در فضای رسانه‌ای با یکدیگر درست حرف بزنیم.

عضو شورای عالی فضای مجازی کشور ادامه داد: در فضای رسانه‌ای باید به یکدیگر قوت بدهید و باید کارهای خوب انجام شده را بگویید؛ چرا که اطلاع‌رسانی در مورد خدماتی که به مردم ارائه می‌شود، وظیفه است نه ریا!

ضرغامی گفت: برخی سیاسیون تصور می‌کنند که باید در مقابل کسانی که علیه‌شان صحبت کرده واکنش بسیار محکمی داشته و در پی پاسخ محکم دادن به طرف هستند، در حالی که باید برای طرف مقابل راه بازگشت بگذارند و در مطبوعات هم چنین شرایطی حاکم است و برخی تیترها می‌خواهند طرف را تحقیر کنند.

وی خاطرنشان کرد: برخی مواقع افرادی به بنده مراجعه کرده و می‌گویند که هنرمندان به خارج کشور رفته و بی‌حجابی می‌کنند، اما آنقدری که سیاسیون رفتند و همه چیز را باختند، هنرمندان چنان نکردند!

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.