ربیعی با بیان اینکه ضمن اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی باید متوجه باشیم در جامعه شکنندگی ایجاد نشود، تصریح کرد: در همین زمینه یکی از برنامه‌های دولت در چهار سال پیش­‌رو از بین بردن فقر شدید و محدود کردن فقر مطلق است.

 

به گزارش جماران؛ جلسه قرارگاه اقتصاد مقاومتی استان همدان با محوریت مباحث اشتغال، حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جمعی از مسئولان و نمایندگان استان برگزار شد.

علی ربیعی در این جلسه با ارائه آمار مختصری درخصوص تولید و اشتغال استان گفت: مجموعا در استان همدان هزار و ۱۶۷ واحد صنعتی داریم که ۲۷ درصد آن­ها در بخش کشاورزی، ۲۸ درصد در بخش صنعت و ۴۵ درصد نیز در بخش خدمات فعال هستند.

وی افزود: در میان این واحدها ۲۶ واحد دارای مشکل هستند که شش واحد دارای مشکل حاد اقتصادی هستند و به همین دلیل خواستار تشکیل کارگروهی برای بررسی مشکل این واحدها هستیم زیرا اولین سیاست ما در امر اشتغال تثبیت شغل­‌های موجود است.

وزیر کار با اشاره به شش هزار بیمه شده جدید در سال جاری اظهار داشت: همواره نسبت مشاغل رسمی به غیررسمی، ۲ به ۱ بوده­ است گرچه در سا‌ل­‌های اخیر میزان مشاغل غیررسمی بسیار افزایش یافته و این شش هزار بیمه شده جدید نیز گویای همین امر هستند. در سال­‌های اخیر ۵۰ درصد مشاغل به سمت شغل­‌های غیررسمی رفته­ است به همین سبب باید مراقبت ریزش نیروی کار باشیم.

ربیعی ادامه داد: باید در کنار صنعت کشاورزی به صنایع تبدیلی نیز توجه ویژه‌ای شود زیرا با مشکلاتی که در زمینه کمبود منابع آبی و خاکی وجود دارد نباید به این منابع فشار زیادی وارد شود.

وی با بیان اینکه ضمن اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی باید متوجه باشیم در جامعه شکنندگی ایجاد نشود، تصریح کرد: در همین زمینه یکی از برنامه‌های دولت در چهار سال پیش­‌رو از بین بردن فقر شدید و محدود کردن فقر مطلق است.

وزیر کار همچنین از بازماندن هزار و ۴۴۸ نفر در استان همدان از تحصیل در سال تحصیلی جاری خبر داد و ابراز امیدواری کرد که مسئولان استان پیگیری بیشتری در این خصوص داشته باشند.

ربیعی آمار پایین کودک‌آزاری و خودکشی را از نقاط قوت استان همدان دانست و خواهان توجه بیشتر در خصوص پیشگیری از اعتیاد شد.

وی اضافه کرد: در سایه عقلانیت، سخت­کوشی و مدارا بسیاری از مسائل اقتصادی و اشتغال قابل حل خواهند بود.

در ادامه این جلسه، محمدناصر نیکبخت، استاندار همدان توضیحاتی در زمینه فعالیت ستاد اقتصاد مقاومتی استان ارائه کرد و ابراز داشت: با توجه به آمارها ستاد اقتصاد مقاومتی استان همدان جزو ستادهایی است که عملکرد مناسبی در این زمینه داشته­ است.

وی با طرح مثالی بیان کرد: حدود ۳۵۵ واحد تولیدی طی سال­‌های اخیر به بخش خصوصی واگذار شده­ است و چندین واحد تولیدی دیگر نیز شناسایی شده که باید به زودی به بخش خصوصی واگذار شوند.

استاندار همدان با اشاره به آمار اشتغال یادآور شد: اشتغال  ۱۱هزار و ۴۰۱ نفر در استان به تازگی انجام شده است که باید این رقم را به ۲۰ هزار نفر برسانیم. همچنین درصدد هستیم با تشکیل کمیته راستی­‌آزمایی در جهت عملکرد صحیح مسئولان این امر قدم برداریم.

نیکبخت ادامه داد: معتقدم اگر مشکل اشتغال حل شود اغلب مشکلات اجتماعی، امنیتی، سیاسی، اعتیاد، طلاق و... بسیار کاهش می­‌یابد.

وی از اتمام ۲۲ طرح اقتصاد مقاومتی از مجموع ۴۵ طرحی که در سفر استانی روحانی در سال ۹۴ مطرح شد، با اعتباری در حدود ۸۵۰ میلیارد تومان، خبر داد و عنوان کرد: در این راستا ما ۳۰۰ میلیارد تومان نیز برای تسهیل امور راه آهن همدان به تهران گرفتیم و در نتیجه استان همدان نخستین استانی است که توانسته است در این مدت پیشرفتی به این سرعت داشته باشد.

استاندار همدان مشکل عمده استان در بخش صنعت را کمبود صنایع تبدیلی برشمرد و گفت: گرچه براساس آمار مرکز پژوهش­‌های مجلس رتبه کشوری استان در زمینه کسب کار از جایگاه ۲۴ به ۱۱ رسیده است اما باید تلاش بیشتری در این زمینه انجام دهیم و بهبود وضعیت صنایع تبدیلی در استان می­تواند کمک مهمی در این راستا باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.