حسین ذوالفقاری گفت: اساسی‌ترین موضوعی که باقیمانده هزینه‌ها است. هزینه ویزا، بیمه، هلال احمر و شرکت‌های کارگزاری که در ایام غیر اربعین 280 هزار تومان و برای ایام اربعین به زیر 200 هزار تومان کاهش یافته است.

 

به گزارش جماران؛ رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی با اشاره به مشکلات پارکینگ‌های مرزی گفت: تمام پارکینگ‌ها باید خودروی زائرین را بیمه کنند و در قبال خسارات پاسخگو باشند.

حسین ذوالفقاری در نشست ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه ما در بخش اطلاع رسانی مشکل داریم، گفت: ممکن است اگر به موقع اطلاع رسانی نکنیم به مشکلاتی بر بخوریم. مثلا ممکن است در یک سایت یا یک روزنامه مطرح شود که چندین مسافر در فرودگاه معطل مانده‌اند. مسئولین باید خودشان توضیح دهند و اطلاع رسانی کنند که چرا هواپیماها نتوانستند مسافرین را به عتبات عالیات اعزام کنند تا برای مردم تمامی موارد روشن شود.

وی افزود: اساسی‌ترین موضوعی که باقیمانده هزینه‌ها است. هزینه ویزا، بیمه، هلال احمر و شرکت‌های کارگزاری که در ایام غیر اربعین 280 هزار تومان و برای ایام اربعین به زیر 200 هزار تومان کاهش یافته است. بحث دیگر موضوع کرایه حمل و نقل است که باید با رعایت حقوق رانندگان و همچنین زائران این موضوع را مورد اهتمام قرار دهیم و همچنین از ایجاد بازار سیاه جلوگیری کنیم. من یک گلایه جدی دارم. اگر ما برای اعلام نرخ کرایه مسئول هستیم پس ما هم نرخ را برآورد کنیم اما اگر اینگونه نیست، چرا نرخی اعلام می‌شود و می‌گویند این را ستاد اربعین اعلام کرده، تکلیف ما در این باره باید روشن شود. اگر قرار است در رسانه‌ها اعلام شود که ستاد اربعین نرخ حمل و نقل اعلام می‌کند پس ما باید این کار را انجام دهیم.

رئیس ستاد مرکزی اربعین ادامه داد: بر اساس خواست مردم و همکاری دستگاه‌ها تا کنون توانسته‌ایم هزینه زائرین اربعین را نسبت به ایام غیر اربعین کاهش دهیم. در این ایام تمام سازمان‌ها هزینه کننده هستند. ما سازمان دریافت کننده نداریم. هزینه‌های اربعین به چهار دسته تقسیم می‌شوند. تغذیه و اسکان که نذورات خود مردم هستند و بخش دیگر آن شهرداری‌ها، نهادها و قسمت‌های دیگر که خودشان به صورت داوطلبانه اقدام می‌کنند. یعنی همه اینها داوطلبانه است. هزینه دوم هزینه‌های زیرساختی است که آن هم دو بخش دارد یکی هزینه‌های پروژه‌های ملی مانند جاده ایلام-مهران و یک سری هم مربوط به پروژه‌های محلی و جزئی است مانند آب و برق مهران. به مجموع شهرهای مرزی مرتبط با اربعین 17 میلیارد و 800 میلیون تومان اختصاص داده شده است.

ذوالفقاری گفت: محور سوم هزینه‌ها مربوط به هزینه‌های شخصی مردم است. بیمه که در ایام اربعین نسبت به غیر اربعین یک سوم کاهش پیدا کرده و همچنین دو مزیت به آن اضافه شده، هم از نظر زمانی و هم اینکه بیمه 20 کیلومتر مانده به مرزها را پوشش می‌دهد. همچنین هلال احمر در ایام غیر اربعین درمان سرپایی را 16 هزار تومان و در ایام اربعین 5000 تومان دریافت می‌کند. هزینه دیگر هزینه حمل و نقل است که مربوط به بخش خصوصی است. اشکال ما به دست اندرکاران این است که این موضوع‌ها باید برای مردم اطلاع رسانی شود.

وی با اشاره به هزینه‌های مربوط به پارکینگ‌های مرزی بیان کرد: هزینه دیگر هزینه پارکینگ است که درباره نگهداری و بهسازی آنها از محل اعتبارات عمرانی سوبسید گذاشته شده، هر پارکینگ باید بیمه کند و متعهد شود تعهد در مقابل آتش سوزی، سرقت و خسارت‌های احتمالی. محور دیگر هزینه‌های جاری اربعین است. برای مثال وزارت بهداشت برای درمان هزینه می‌کند و این هزینه از اعتبارات خودش است. نیروی انتظامی و سپاه هم در حوزه امنیت به این صورت همه بخش‌ها از اعتبارات خودشان هزینه می‌کنند. آنچه ستاد توانسته کمک کند این است که چهار یا پنج میلیارد تومان در حوزه امنیتی به سه استان مرتبط مرزی کمک کرده و همچنین از رئیس ستاد برنامه و بودجه خواستیم مبلغی هم برای هزینه‌های جاری گرفته شود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین ادامه داد: باید بر نرخ‌های مصوب نظارت شود که اجحاف نشود. دوستان حمل و نقل چه هوایی و چه زمینی به زودی نرخ‌های قانونی را بر اساس مقررات تعیین کند و به صورت شفاف برای مردم توضیح دهند تا مردم بدانند تمام دستگاه‌ها تلاش می‌کنند تا اربعین را ساماندهی کنند و هیچ کدام منافع شخصی ندارند اما این فضاها نباید چه خواسته و یا ناخواسته ایجاد شود که اینگونه برداشت شود عده‌ای برای اربعین به فکر منافع شخصی هستند. نظارت باید به گونه‌ای باشد که هر سوء استفاده‌ای بدون اغماض مورد برخورد قرار گیرد.

ذوالفقاری با تاکید بر اینکه تلاش دستگاه‌ها بر این است که هزینه‌ها کاهش پیدا کند، گفت: تلاش ما این است که هزینه‌های زائرین را کاهش دهیم. از دستگاه‌های نظارتی و سازمان‌های مسئول می‌خواهیم نظارت کنند که اگر اجحاف شد در چهارچوب قانون با آنها برخورد شود. از سازمان تعزیرات هم تشکر می‌کنیم که در این باره فعالیت داشتند. هیچ نهادی دریافتی از مردم برای اربعین ندارد. همه نهادهای دولتی هزینه کننده هستند. بخش‌های عمده مربوط به نهادهای داوطلب هستند و بحث‌های زیرساختی را هم حاکمیت هزینه می‌کند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین افزود: یک سال برنامه ریزی کردیم که این مراسم به خوبی برگزار شود. شنیدم که پارکینگ‌های مرزی تعهدی در قبال خودروها ندارند. این موضوع ابلاغ شد و مسئولین پیگیری کنند که این پارکینگ‌ها باید خودروها را در مقابل آتش سوزی، سرقت و حوادث بیمه کنند و باید پاسخگوی رانندگان باشند.

وی در پایان گفت: تا کنون شرایط برگزاری مراسم اربعین خوب بوده، یک میلیون و 830 هزار ویزا صادر شده و تا کنون 540 زائر اعزام شدند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.