شهردار تهران با تاکید بر اینکه «روش‌ها، سیاست‌ها و برنامه‌های گذشته دیگر کارساز نیست»، گفت: با روش‌های گذشته و اتکا به درآمدهای ناپایدار که عمدتاً از طریق فروش تراکم حاصل می‌شود، نمی‌توان شهر را اداره کرد و حتی اگر بخواهیم این کار را انجام دهیم، در شرایط فعلی دیگر امکان پذیر نیست.

به گزارش جماران؛ محمد علی نجفی طی سخنانی در دیدار با جمعی از مدیران جدید شهرداری تهران با اشاره به سابقه و رزومه منصوبان جدید، ابراز کرد: بسیار خوشحال هستم که دارای سوابق درخشانی در مسایل علمی و مدیریتی هستید؛ امیدواریم با کمک و انرژی شما، مسایل شهرداری با سرعت بیشتری نسبت به گذشته مورد حل و فصل قرار گیرد.

وی تصریح کرد: قبول مسئولیت در این شرایط کشور حاکی از میزان علاقه شما برای خدمت به مردم و کشور است؛ خدمت در جمهوری اسلامی و خدمت مستقیم به مردم هم عبادت و افتخار محسوب می‌شود و هم فرصتی است تا انسان ذخائر اخروی خود را افزایش داده و دین خود را به جامعه، نظام و انقلاب اسلامی ادا کند.

نجفی در ادامه ضمن تشکر از مدیران پیشین شهرداری تهران، گفت: از بعضی از مدیران سابق به صورت حضوری تشکر کرده و مراتب قدردانی خود از برخی دیگر از مدیران را به صورت مکتوب اعلام کردم.

شهردار تهران در ادامه مدیریت را به عنوان مؤثرترین عامل بهره وری عنوان کرد و گفت: با بررسی سازمان‌ها، بنگاه‌ها و نهادهای موفق در می‌یابیم که یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌ها در موفقیت این مؤسسات و نهاد ها، وجود یک یا چند مدیر با ارزش و توانمند در رأس آن سازمان بوده است.

وی با بیان اینکه «مدیران در کارآمدی و کارآیی سیستم نقش بسیار تعیین کننده‌ای دارند»، تصریح کرد: شهرداری در تهران و اکثر نقاط کشور با مشکلات بسیار زیادی دست و پنچه نرم می‌کند اما شاید اولین قدم برای حل مسایل، پیدا کردن مدیران صاحب صلاحیت و با انگیزه برای ورود به آن حیطه مدیریتی و کار برای حل مشکلات است.

نجفی با اشاره به برگزاری اجلاس شهرداران کلانشهرهای کشور در مشهد مقدس، ابراز کرد: وقتی مشکلات شهرهای مختلف در این اجلاس مطرح شد، شاهد بودم حدود 80 درصد مشکلات با هم یکسان هستند، هر چند که ممکن است حجم مشکلات در شهرها متفاوت باشد. به این ترتیب اگر بتوانیم برنامه‌هایی برای حل مشکلات شهرداری تهران تنظیم کرده و به اجرا بگذاریم، می‌توانیم ادعا کنیم که برای 80 درصد از مشکلات بقیه شهرها نیز راه حل تجویز کرده‌ایم.

شهردار تهران با بیان اینکه «روش‌ها، سیاست‌ها و برنامه‌های گذشته دیگر کارساز نیست» عنوان کرد: ممکن است روزی این روش‌ها خیلی خوب و درست بوده باشد اما در بسیاری از موارد باید طرح‌های نو در اندازیم. یکی از انگیزه‌ها برای انتخاب مدیران جدید از داخل سیستم یا دعوت از مدیران برای همکاری نیز برای همین است که نوآوری، خلاقیت و فکرهای جدیدی داشته باشیم؛ حتی اگر افکار و برنامه‌های قبلی کارایی داشته، هم اکنون عمر آن‌ها گذشته است.

وی از مسئله درآمد شهرداری در کلانشهرها به عنوان یکی از نمونه‌های بارز در ضرورت تغییر نگرش در مدیریت یاد کرد و گفت: با روش‌های گذشته و اتکا به درآمدهای ناپایدار که عمدتاً از طریق فروش تراکم حاصل می‌شود نمی‌توان شهر را اداره کرد و حتی اگر بخواهیم این کار را انجام دهیم، در شرایط فعلی دیگر امکان پذیر نیست.

شهردار تهران خاطر نشان کرد: براساس محاسبات و گزارش‌های مختلف بارگذاری که روی شهر تهران و خصوصاً اماکن تجاری صورت گرفته، یک و نیم برابر باری است که در برنامه‌های طرح جامع و تفصیلی پیش بینی شده است. این امر مشخص می‌کند حتی اگر بخواهیم بعضی از مسایل را طبق سیاست‌های گذشته دنبال کنیم، این کار عملی نیست به همین منظور مجبور هستیم به سیاست‌های جدید روی بیاوریم.

وی با تاکید بر تحول در برنامه‌ها و سیاست‌ها در شهرداری تهران، گفت: رزومه و سابقه مدیران جدید به همه ما دلگرمی می‌دهد که تیم خوبی در شهرداری تدارک دیده شده و می‌توانیم مشکلات را حل و فصل کنیم؛ چراکه مسایل و مشکلات شهر هر چقدر هم که بزرگ باشند، قابل حل است.

نجفی بر ضرورت وجود درک مشترک نسبت به مسائل و همچنین محور مشترک برای کار تاکید و تصریح کرد: بخشی از این امر به موضوع فرهنگ سازمانی بر می‌گردد که در شهرداری تهران در این حوزه ضعف‌های جدی وجود دارد.

شهردار تهران با اشاره به شعار «تهران، شهر امید، مشارکت و شکوفایی» اظهار کرد: می‌توان شعارهای دیگری همچون «تهران، شهر زندگی و اخلاق» را به کار برد اما مهم آن است که شعار، واقع بینانه و قابل دسترس باشد و آرمان‌ها و ایده‌آل‌ها در آن وجود داشته باشد؛ نکته مهم‌تر نیز آن است که همه در جهت تحقق این شعار بر اساس فهم مشترکی که از آن دارند، تلاش کنند.

وی افزود: همه نخبگان و کسانی که درگیر کار و فعالیت هستند باید روی محور مشترک اجماع کرده و همه با هم به دنبال آن برویم. شفافیت نیز از جمله مسایلی است که اگر با هم روی آن توافق کنیم، می‌توان ذیل شعار «مشارکت، امید و شکوفایی» برنامه‌ها را بهتر تدارک دید و فعالیت‌ها را تنظیم کرد.

نجفی یادآور شد: هر مدیری باید در بخش خودش یک برنامه داشته باشد که چگونه سازمان را به سهم خودش متحول کند؛ این برنامه‌ها نیز باید در کنار هم قرار گرفته و برنامه کلی شهرداری را تشکیل دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان مهم‌ترین رویکردها و اولویت‌های سازمان‌ها و ادارات کل شهرداری تهران پرداخت.

نجفی سازمان مدیریت پسماند را یکی از سازمان‌های مهم شهرداری توصیف کرد و گفت: اگر در چهار سال پیش رو در سازمان مدیریت پسماند تحول اساسی انجام ندهیم، در واقع بخش مهمی از کارهای خود را انجام نداده‌ایم. در کوتاه مدت نیز می‌توان یکسری از طرح‌ها را به صورت پایلوت در بعضی از محلات اجرایی کرد.

شهردار تهران با اشاره به اهمیت تکفیک زباله از مبدأ، گفت: پیش از این نیز سابقه دارد که به سراغ موضوع تفکیک از مبدأ رفتند اما در این زمینه موفق نبودند؛ به همین دلیل با شناخت دلایل شکست‌های قبلی ضروری است موضوع تفکیک زباله در کنار مسئله آموزش به شهروندان دنبال شود.

وی بر ضرورت استفاده بهینه از زباله به عنوان طلای کثیف نیز تاکید و ابراز کرد: ممکن است بسیاری از کارها نیاز به سرمایه زیادی نداشته باشد، در مقابل قطعاً بعشی از کارها نیاز به سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی دارد که امیدواریم با این اقدامات یک کار اساسی و قابل لمسی برای مردم اتفاق بیفتد.

نجفی در ادامه به اولویت‌های ستاد محیط زیست و توسعه پایدار نیز اشاره کرد و گفت: مسئله توسعه پایدار، محیط زیست و مشکلات زیست محیطی کشور از دولت یازدهم بسیار مطرح شده است که امیدواریم در این زمینه شهرداری بتواند کار اساسی انجام دهد.

وی بر ضرورت اجرای کارهای کوتاه مدت در زمینه آلودگی هوا همچون برگزاری مانور برای شهروندان تاکید کرد تا به این ترتیب مسئله برای مردم قابل لمس باشد.

نجفی مهم‌ترین اولویت‌های اداره کل منابع انسانی را نیز برشمرد و ابراز داشت: تشکیلات شهرداری تهران بیش از حد وسیع است و تداخل و موازی کاری زیادی هم دارد؛ نتیجه آن خودش را در منابع انسانی شهرداری نشان می‌دهد که بیش از 68 هزار نفر کارمند دارد. در این میان مسئله منابع انسانی از اهمیت بالایی برخوردار است و باید برای نیروی انسانی برنامه ریزی مناسبی داشته باشیم.

شهردار تهران همچنین به تشریح اولویت‌های پیش رو در حوزه مشاور شهردار در امور بانوان نیز پرداخت و گفت: ضروری است برنامه‌هایی برای ارتقای کارکنان خانم در داخل شهرداری داشته باشیم که جمعیت بزرگی را تشکیل می‌دهند. باید کاری کرد که توانمندی بانوان افزایش پیدا کند تا نیازی به سهمیه برای انتصاب بانوان نباشد. همچنین در مراحل قبل از مدیریت نیز مهم است که قابلیت‌ها و ظرفیت‌هایی موجود در بانوان را تقویت کنیم تا بانوان شهرداری احساس اعتماد به نفس داشته باشند.

وی افزود: 50 درصد جمعیت شهر را خانم‌ها تشکیل می‌دهند که باید برای آنها فکری شود و مسئله امنیت روانی بانوان در شهر مورد توجه قرار گیرد تا اوضاع بهتر شود.

شهردار تهران ادامه داد: یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌های تهران آن است که برای بعضی از گروه‌های جامعه مثل معلولان و کم توانان غیر قابل زیست است. همچنین گروه‌هایی همچون بانوان در تهران مغفول واقع شدند که باید مورد توجه قرار گیرند.

وی در ادامه بر ضرورت بازنگری در تشکیلات شهرداری در حوزه کاری ارزشیابی و کارگزینی مدیران تاکید کرد.

شهردار تهران با اشاره به انتصاب یک چهره فرهنگی به عنوان سرپرست سازمان بهشت زهرا، از این سازمان به عنوان یکی از بخش‌های مهم شهرداری یاد کرد.

نجفی همچنین فرنوش نوبخت را از نیروهای قدیم شهرداری با سوابق خوبی در بخش مترو واحدهای وابسته دانست و گفت: ایشان جزو برادران اهل سنت هستند که در شهرداری به خوشنامی معروف بوده و از حضور ایشان استقبال شد.

وی بر ضرورت توجه به فضاهای اجتماعی و فرهنگی در ایستگاه‌های مترو، ساماندهی وضعیت ایستگاه‌ها را مورد تاکید قرار داد.

شهردار تهران با اشاره به اولویت‌های اداره کل تدوین و مقررات و امور شوراها، گفت: دفتر حقوقی شهرداری بخشی مهمی از لوایح را تنظیم می‌کند، در ادامه امور شورا از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که شوراها یک نهاد انقلابی و برخواسته از انقلاب هستند و مظهری از مردم سالاری در نظام ما تلقی می‌شوند.

نجفی از شوراها به عنوان یکی از دستاوردهای خوب و بزرگ دولت اصلاحات یاد کرد و گفت: با وجود آنکه شوراها در قانون اساسی دیده شده‌اند اما خیلی‌ها مخالف تشکیل شوراها در کشور بودند؛ با این وجود کار بزرگی از آن زمان شروع شد و از جهات مختلف مهم است که با شورا همکاری خوبی داشته باشیم.

وی بر ضرورت توجه به آموزش هدفمند در اداره کل برنامه ریزی و آموزش شهرداری تهران تاکید کرد و گفت: در گذشته بسیاری از کارهای بی ارتباط با شهرداری تهران انجام می‌شده است. در حوزه آموزش نیز باید فعالیت شهرداری را به سمت استنباط‌های آموزشی و آموزش شهروندان درباره مسائل شهروندی، اخلاق و حقوق شهروندی هدایت کنیم.

شهردار تهران به فعالیت مرکز علمی و کاربردی شهرداری نیز اشاره و تصریح کرد: بخشی از برنامه‌های این مرکز خاص شهرداری بوده که قابل دفاع است اما بخش عمومی‌تری در مرکز علمی کاربردی فایده‌ای برای مدیریت شهری ندارد.

نجفی از سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین سازمان‌های شهرداری تهران نام برد و ضمن تاکید بر ضرورت تقویت این سازمان، گفت: مهم‌تر از فعالیت‌های فعلی سازمان فناوری اطلاعات، موضوع حرکت به سمت شهر هوشمند است که از این به بعد باید به عنوان یک پروژه خاص آن را دنبال کنیم.

وی به مسئله فناوری اطلاعات در داخل شهرداری نیز اشاره کرد و گفت: با هماهنگی کاملی که بین دستگاه‌های دولتی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وجود دارد می‌توانیم فناوری اطلاعات در شهر تهران را تقویت کنیم؛ اما مسئله اصلی‌تر موضوع شهر هوشمند است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به ضرورت توجه به موضوع بی سیم شهرداری، گفت: شبکه فیبر نوری موجود در شهر بستری است که می‌توان به عنوان یکی از منابع درآمدهای پایدار شهرداری تبدیل شود.

شهردار تهران به اولویت‌های بخش تشکیلات و بهبود روش‌ها نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به وسعت و تعدد پست‌های مدیریتی در شهرداری، لازم است بررسی‌های لازم صورت گیرد تا با منطق و هدف مشخصی بتوانیم کارهای اساسی را در این زمینه طراحی کرده و پیرامون آن تصمیم بگیریم.

در ادامه این جلسه مدیران منتخب جدید در شهرداری تهران تشریح برنامه‌ها، به بیان چالش‌ها و رویکردهای پیش رو در حوزه کاری خود پرداختند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.