کرزای گفت: متأسفانه شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد این نیروهای افراط گرا از سوی پایگاه‌های خارجی در داخل افغانستان تأمین می‌شوند. سوال اینجاست که چرا؟ به چه دلیل؟ و اگر این روند ادامه یابد، اگر این روند متوقف نشود قطعا نتیجه آن این است که از آن‌ها به عنوان یک ابزار استفاده می‌شود.

به گزارش جماران؛ رئیس‌جمهوری سابق افغانستان با تأکید بر اینکه جامعه بین‌الملل باید آمریکا را به مبارزه واقعی با تروریسم متقاعد کند، گفت:‌ ایالات متحده از شبه نظامی‌گری داعش به عنوان ابزاری در افغانستان استفاده می‌کند و هدفش بی‌ثبات‌سازی کل منطقه است.

حامد کرزای رئیس جمهوری سابق افغانستان در مصاحبه با راشا تودی گفت، از زمان ورود داعش به افغانستان هیچ اقدامی علیه این تروریست‌ها به رغم اقدامات وحشیانه آن‌ها انجام نشده است. او سپس به گزارش‌هایی درباره حمایت بالگردهای خارجی ناشناس از تروریست‌ها اشاره کرد.

این رئیس جمهوری سابق افغانستان در حاشیه نشستی در روسیه گفت: از دو سال پیش تاکنون مردم محلی، بزرگان محلی، مقام‌های دولتی، رسانه‌ها و سایرین درباره بالگردهای خارجی ناشناس گزارش دادند که وارد صحنه می‌شوند و از افراط گرایان در تمامی بخش‌های این کشور حمایت می‌کنند.

کرزای گفت: متأسفانه شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد این نیروهای افراط گرا از سوی پایگاه‌های خارجی در داخل افغانستان تأمین می‌شوند. سوال اینجاست که چرا؟ به چه دلیل؟ و اگر این روند ادامه یابد، اگر این روند متوقف نشود قطعا نتیجه آن این است که از آن‌ها به عنوان یک ابزار استفاده می‌شود.

به گفته او این ابزار از سوی آمریکا برای پیگیری اهداف منطقه‌ای بزرگ‌تر استفاده می‌شود.

رهبر سابق افغانستان تأکید کرد: حمایت از داعش در افغانستان لزوما به معنای اهدافی در داخل افغانستان نیست. آمریکا جای خودش را در افغانستان محکم کرده است و نیازی ندارد به دنبال بهانه‌ای برای حضور در آنجا باشد. این باید هدفش فراتر از افغانستان باشد تا احتمالا مشکلی در این منطقه ایجاد کند.

حامد کرزای همچنین تأکید کرد: با این وجود افغانستان از حمایت آمریکا در مبارزه با تروریسم حمایت می‌کند اما استفاده از این کشور را به عنوان یک عروسک خیمه‌شب بازی در بازی منطقه‌ای بزرگ‌تر نمی‌پذیرد.

او افزود: افغانستان نباید از اهداف بزرگ‌تر و گسترده‌تر شما متحمل ضرر شود. نباید از افغانستان علیه همسایگان یا قدرت‌های اصلی در همسایگی ما استفاده شود. جامعه بین‌المللی و قدرت‌های منطقه‌ای باید با آمریکا صحبت کنند و به احیای همکاری بین‌المللی علیه تروریسم در این کشور کمک کنند، در غیر این صورت اوضاع در افغانستان از کنترل خارج می‌شود و مشکلاتی برای ما از جمله برای آمریکا ایجاد می‌شود.

کرزای در گفت‌وگو با راشاتودی تأکید کرد، این اتهام‌های اخیر که از سوی مقام‌های ارشد آمریکایی علیه آژانس اطلاعات اصلی آمریکا مطرح شد و درباره حمایت از تروریسم بود، یک فرضیه مشترک داشت.

رهبر سابق افغانستان گفت: آمریکایی‌ها از سال‌ها پیش می‌دانستند که تروریست‌ها پناهگاه‌های امنی در پاکستان دارند. آن‌ها ۱۶ سال است که به این امر واقف هستند و مکررا می‌گفتند که پناهگاه‌هایی در پاکستان است. اوباما، کلینتون و سایر مقام‌ها در داخل آمریکا به این مسئله اذعان داشتند. مایکل مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا سال ۲۰۱۰ گفت شبکه حقانی بازوی تأیید شده و واقعی داعش است حتی همان زمان آن‌ها روابطشان را ادامه دادند و کمک به پاکستان را آغاز کردند. اما اینکه آن‌ها بخواهند پس از ۱۷ سال بگویند که ما تازه متوجه شده‌ایم از نظر ما اندکی غیرصادقانه و غیرسازنده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.