معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: «با توجه به اینکه ارمنستان عضو اتحادیه اوراسیا است و رابطه خوبی با اتحادیه اروپا دارد، این موضوع می تواند فرصتی برای گسترش مناسبات فیمابین باشد».

 

به گزارش جماران؛ معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر جمهوری ارمنستان در نشست مطبوعاتی مشترک بر لزوم تقویت مناسبات تجاری و ارتقاء سطح همکاری های اقتصادی دو کشور تأکید کردند.

دکتر اسحاق جهانگیری در این مصاحبه مطبوعاتی مشترک، با اشاره به اینکه ایران و ارمنستان در یک حوزه تمدنی و فرهنگی قرار دارند گفت: ایران و ارمنستان دو کشور همسایه هستند که مردم دو کشور از روابط دیرینه بر مبنای مشترکات برخوردار هستند و این روابط همواره از ثبات و پایداری برخوردار بوده است. 

معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: هموطنان عزیز ارمنی در شهرهای مختلف ایران ارتباط بسیار خوبی با مردم ارمنستان دارند و این پل ارتباطی خوبی برای توسعه روابط دو کشور است.

دکتر جهانگیری با تأکید بر اینکه ایران مناسبات خوبی با کشورهای همسایه دارد و اقدامات مهمی در جهت توسعه این مناسبات انجام داده است خاطرنشان کرد: در این میان ارمنستان از جایگاه مهمی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برخوردار است و تهران هیچ سقف و محدودیتی برای ارتقاء سطح همکاری ها با ایروان در زمینه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی قائل نیست.

معاون اول رئیس جمهور گفت: سفر نخست وزیر ارمنستان در مقطع فعلی می تواند کمک ویژه ای به توسعه روابط و ارتقاء سطح همکاری های تهران و ایروان داشته باشد.

دکتر جهانگیری همچنین با اشاره به ملاقات ها و مذاکرات انجام شده میان دو هیأت ایران و ارمنستان اظهار داشت: در این مذاکرات دو طرف بر لزوم رفع موانع و راهکارهای توسعه روابط گفتگو کردند. 

معاون اول رئیس جمهور افزود: با توجه به اینکه ارمنستان عضو اتحادیه اوراسیا است و رابطه خوبی با اتحادیه اروپا دارد، این موضوع می تواند فرصتی برای گسترش مناسبات فیمابین باشد.

وی با یادآوری اینکه ایران و ارمنستان همکاری های مناسبی را در زمینه های مختلف از جمله انرژی، برق، گاز، کشاورزی، صنایع تبدیلی، حمل و نقل، علمی و فرهنگی پیش بینی کرده اند اظهار امیدواری کرد: دو طرف بتوانند به توافقات خوبی در جهت ارتقاء سطح همکاری ها در زمینه های مختلف برسند.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: یکی از محورهایی که می توانیم میان خلیج فارس و دریای سیاه ارتباط برقرار کنیم از طریق ارمنستان است که در این زمینه گفتگو و بررسی شد و مذاکراتی نیز در ارتباط با انتقال خط سوم برق و افزایش صادرات گاز صورت گرفت.

دکتر جهانگیری با بیان اینکه منطقه آزاد تجاری ارس در ایران و منطقه آزاد اقتصادی مغری در ارمنستان فرصت خوبی برای تجار و فعالان اقتصادی دو کشور است تا مشارکت جدی تری در سرمایه گذاری و مبادلات تجاری داشته باشند اظهار امیدواری کرد اسناد و یادداشت تفاهم همکاری که امروز میان دو کشور به امضا رسید بتواند به توسعه مناسبات فیمابین کمک کند.

نخست وزیر ارمنستان نیز در این نشست مطبوعاتی مشترک مذاکرات و گفتگوهای انجام شده را سازنده و مثبت ارزیابی کرد و با بیان اینکه در مذاکرات مشترک در خصوص تمام زمینه های همکاری میان دو کشور گفتگو کردیم خاطرنشان کرد: ارمنستان علاقمند است شرکت های ایرانی بیش از پیش در بازار ارمنستان فعالیت داشته باشند و ارمنستان نیز مشوق ها و مزایای مرتبط با فعالان اقتصادی را در اختیار شرکت های ایرانی قرار خواهد داد.

کارن کاراپتیان ضمن اعلام آمادگی ارمنستان برای افزایش حجم مبادلات تجاری با ایران گفت: ارمنستان آمادگی دارد موانع موجود بر سر گسترش مناسبات تجاری میان دو کشور را برطرف سازد. 

وی با اشاره به مذاکرات انجام شده از سوی دو کشور خاطرنشان کرد: در این مذاکرات زمینه های همکاری مورد بررسی قرار گرفت و در خصوص نقشه راه توسعه مناسبات بحث و گفتگو شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.