به نوشته گاردین تحریم‌های جدید می‌تواند موجب ترغیب ایران به خروج از توافق هسته‌ای و از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ای‌اش شود که با اجرای برجام آن را محدود کرده است. این امر همچنین می‌تواند خاورمیانه را در آستانه یک مناقشه بزرگ دیگر قرار دهد.

 

به گزارش جماران؛ روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: هم‌زمان با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل دولت آمریکا برای تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای، اروپایی‌ها انتظار دارند که کنگره این توافق را حفظ کند.

به نوشته روزنامه گاردین با وجود فشارها از سوی انگلیس، فرانسه و آلمان انتظار می‌رود که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در 15 اکتبر اعلام کند که ایران به توافق هسته‌ای پایبند نیست اما مجلس سنا می‌تواند مانع از وضع مجدد تحریم‌ها علیه این کشور شود.

دولت‌های اروپایی نگرانند که تلاش‌ها برای متقاعد کردن دونالد ترامپ به ادامه تایید پایبندی ایران به توافق به شکست بینجامد. از این رو آنها به دنبال راه‌هایی هستند تا این توافق را که اکنون دو ساله شده است، حفظ کنند.

رئیس‌جمهور آمریکا هر 90 روز یک‌بار باید در گزارشی به کنگره پایبندی ایران به تعهداتش در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را تایید کند. اگر وی از این کار سر باز بزند، کنگره 60 روز فرصت خواهد داشت تا درباره وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران تصمیم گیری کند. بنا بر این اکنون تلاش‌های اروپایی‌ها برای لابی کردن در این زمینه روی کنگره متمرکز است.

به نوشته گاردین تحریم‌های جدید می‌تواند موجب ترغیب ایران به خروج از توافق هسته‌ای و از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ای‌اش شود که با اجرای برجام آن را محدود کرده است. این امر همچنین می‌تواند خاورمیانه را در آستانه یک مناقشه بزرگ دیگر قرار دهد.

دونالد ترامپ که همواره توافق هسته‌ای را مورد انتقاد قرار داده است، در سخنرانی خود در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل بار دیگر آن را توافقی بد خواند و برجام را مایه شرمساری آمریکا دانست. هم‌زمان با تهدیدات ترامپ مبنی بر تمایلش برای عدم تایید پایبندی ایران در 15 اکتبر انگلیس، فرانسه و آلمان تلاش کرده‌اند تا ترامپ را نسبت به خطرات نابود کردن این توافق متقاعد کنند.

اما بنا به گفته دیپلمات‌های متعدد این تلاش‌ها راه به جایی نبرده است.

روزنامه گاردین در ادامه با اشاره اظهارات جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا، در کمیته روابط خارجی سنا نوشت: متیس روز سه‌شنبه با دفاع قوی از توافق هسته‌ای به سنا گفت که ایران به تعهدات خود عمل می‌کند و این توافق در راستای منابع ملی آمریکا است. این مداخله وی که حمایت ژنرال جوزف دانفورد فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا را به همراه دارد، احتمالا تلاش ترامپ برای عدم تایید پایبندی ایران را سخت‌تر می‌کند و ممکن است به آراء سنا در خصوص وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران جهت‌دهی کند.

اروپا می‌تواند روی مقاومت رهبران دموکرات و جمهوری‌خواه حساب باز کند. نشانه‌ها حاکی از آن است که هر چهار سناتور دموکرات که پیش از این علیه برجام رای داده بودند، اکنون مایل به نابود کردن این توافق نباشند. در این میان از بین 52 سناتور جمهوری خواه که اکثریت این مجلس را در اختیار دارند، اغلب آنها مایل نیستند مسوولیت سوق دادن آمریکا به یک مناقشه دیگر را به عهده بگیرند.

رئیس صندوق پلاگ شرز که یک گروه حامی منع اشاعه است، در این‌باره گفت: کنگره علاقه‌ای عجیب به تحریم دارد اما در حال حاضر وضع تحریم‌های جدید علیه ایران می‌تواند فاجعه‌آمیز باشد و سناتورها این را می‌دانند. اما هنوز نمی‌توان گفت که رای آنها چه خواهد بود.

گاردین در بخش پایانی گزارش خود نوشت: حتی اگر دشمنان برجام قصد نداشته باشند با اولین شلیک خود این توافق را بکشند، بعید است که دست از تلاش‌های خود بردارند. بنا بر این اگر اروپایی‌ها خواهان حفظ برجام هستند، اکنون فرصت کمی در اختیار دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.