دبیرکل حزب ایران زمین: ائتلاف اصولگرایان نشات گرفته از همسویی و همدلی نبود بلکه برگرفته از مدل کلیشه‌ای مبنی بر این که یک وحدت صوری پدید آید، شکل گرفت.

به گزارش جماران؛ دبیرکل حزب اسلامی ایران‌زمین با اشاره به اینکه عوامل بازدارنده موجب شده است جامعتین مانند گذشته در جریان اصولگرایی نقش‌آفرین نباشد، گفت: جامعتین از جایگاه نقش محوری و نفوذ خود در بین اصولگرایان افول کرده است.

ابوالقاسم رئوفیان درباره مطرح شدن بحث گفتمان نواصولگرایی گفت: معتقدم که اصولگرایان و اصلاح‌طلبان نیاز به پوست‌اندازی جدی دارند و البته این مساله شروع شده و خواست یک جناح هم نیست. همانطور که اصلاح‌طلبان در سال ۹۳ حزب ندا را تشکیل دادند که به عنوان نسل دوم احزاب اصلاح‌طلب محسوب می‌شود  می‌توان آن را شبیه بحث نواصولگرایی که در جناح اصولگرا مطرح شده است، بدانیم. 

دبیرکل حزب ایران زمین با اشاره به جریان‌های جدید اصولگرایی، ادامه داد: صرف‌نظر از اینکه جناح‌ها در اندیشه‌اند تا با برندهای نوپا در میدان جلوه‌گری به عرصه رقابت بیایند، مسلماً باید به بازتعریف مانیفست‌های خود بپردازند و دریک بازنگری جدی به بازسازی ساختار حزبی و جناحی خود مبادرت ورزند. 

وی با تاکید بر اینکه در همه عرصه‌ها به ویژه در زمینه سیاست‌ورزی باید نوآوری داشته باشیم، افزود: احزاب و گروه‌های سیاسی که متولی این عرصه و میدان هستند، باید قدم بردارند اما  توجه داشته باشند اگر طرح  این موضوع باهدف پاک کردن گذشته و پیشینه خود باشد و درخت ریشه‌دار تجربیات را از جا برکنند و یک نهال جدید جای آن بکارند، قطعا دچار خطای فاحش شده و به تدریج هویت و معنای ابتدایی خود را از دست می‌دهند.

این فعال سیاسی، ادامه داد:  اگر نواصولگرایی به این معنی باشد که با تجربه گذشتگان و محفوظ نگه داشتن نقاط قوت، مسائل جدید را به عرصه آورند می‌توانند با حفظ اصول و در کنار آن خلق روش‌ها و تاکتیک‌های نوین و رعایت الزامات نسبت به تدوین مانیفست نواصولگرایی، نقشه راه صحیح خروج از وضع موجود وحرکت به سمت مطلوب را ترسیم کرد.

رئوفیان در زمینه فعالیت جریان‌های تازه کار به جای جریان‌های ریشه‌دار در عرصه اصولگرایی گفت: اینکه طیف‌ها و جریان‌های قدیمی به این جمع‌بندی برسند که به عنوان زیرمجموعه تشکل‌های جدید حرکت کنند، این نتیجه‌گیری غلطی است.  در صحبتی که با آیت‌الله موحدی‌کرمانی درباره نحوه سازوکار انتخاباتی اصویگرایان داشتم، ایشان معتقد بودند که باید فضا را برای ورود ایده‌های نو و طرح‌ها و افراد جدید باز کرد تا در تصمیم‌گیری‌ها، آنها هم مشارکت داشته باشند.

آنهایی که در انتخابات‌های گذشته برنامه‌ریزی می‌کردند با تابلو جدید وارد شدند

وی افزود: اما آنچه اتفاق افتاد این نبود، بلکه همان‌هایی که در انتخابات‌های گذشته برنامه‌ریزی می‌کردند، آمدند پشت یک تابلوی جدید و اینگونه به جامعه تزریق کردند که پشت این تابلو فکرنو، برنامه نو و سیاست‌های نو قرار دارد و این اشتباه کمی نبود و دیدیم که جواب هم نداد. 

موسس و عضو ارشد جبهه اعتلای نوین ایران (جانا) اظهار داشت: برای اینکه یک مشی در انتخابات و رقابت‌های انتخاباتی جواب دهد، باید بگذاریم فکر جدید و کسانی که در عرصه سیاست‌ورزی می‌توانند ایده‌پردازی کنند، به میدان بیایند و فضای تضارب آرا و افکار قدیم و جدید حاصل شود و این را بدانیم که با تغییر عنوان بدون اصلاح محتوا هیچ تغییر اساسی اتفاق نخواهد افتاد. 

دبیرکل حزب اسلامی ایران‌ زمین با اشاره به اینکه عوامل بازدارنده موجب شده جامعتین مانند گذشته در جریان اصولگرایی نقش‌آفرین نباشد، گفت: جامعتین از جایگاه نقش محوری و نفوذ خود در بین اصولگرایان افول کرده تاجایی که تعیین‌کننده خط سیر انتخاباتی، افرادی غیر از آنها هستند. 

وی در رابطه با اینکه چه عاملی باعث ظهور جمنا در انتخابات شد، اظهار داشت: البته آنها هم نتوانستند نقش‌آفرینی داشته باشد چرا که زمانی نقش‌آفرینی معنا پیدا می‌کند که به پیروزی بیانجامد. خودخواهی و خودبرتربینی در امر تشخیص مبنی بر اینکه کدام راه بهتر است و اینکه به دیگران اجازه داده نشود در ترسیم راه مشارکت کنند، مهم‌ترین عامل بازدارنده برای رسیدن به پیروزی است.

ائتلاف اصولگرایان نشات گرفته از همسویی و همدلی نبود

این فعال سیاسی اصولگرا درباره دلیل انتقادات کاندیداهای اصولگرا پس از انتخابات به یکدیگر گفت: ائتلاف اصولگرایان نشات گرفته از همسویی و همدلی نبود بلکه برگرفته از مدل کلیشه‌ای مبنی بر این که یک وحدت صوری پدید آید، شکل گرفت.

وی با تاکید براینکه یک وجه وحدت همدلی و همزبانی است، گفت: نمی‌شود اسمش را وحدت بگذاریم وقتی که به ظاهر نسبت به تایید مواضع همدیگر نطق کنیم، شعار دهیم و در باطن همدیگر را قبول نداشته باشیم، لذا عمده دلیل اینکه بعد از انتخابات کاندیداهای اصولگرا به شدت برهم تاختند، این بود که ائتلافی که بین آنها شکل گرفته بود مبتنی برهمدلی و وحدت و برخاسته از انسجام فکری و برنامه‌ای نبود، بلکه تنها یک وحدت صوری و شکلی بود که در هم شکست. 

رئوفیان در ادامه با اشاره به فعالیت‌های حزب ایران‌زمین گفت: حزب ایران‌زمین در همه زمینه‌ها ورود و فعالیت داشته و دارد، بعد از چهارمین اجلاس سراسری دبیران استانی حزب که اوایل شهریور در اردبیل برگزار شد، پیشنهادات خود را برای مدیران ارشد استانی به دولت ارائه داد.

وی همچنین اظهار داشت: حزب اسلامی ایران زمین همچنین محوریت تشکیل جبهه‌‌‌ای جدید به عنوان جبهه اعتلای نوین ایران «جانا» را با اطلاع وزارت کشور پیش از انتخابات در دست گرفت و علاوه بر آن، با ابتکار این حزب، جبهه‌های چهارگانه با هم ائتلافی برای حمایت از روحانی تشکیل دادند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.