ربیعی درباره قراردادهای کارگران و مشکلات آنان در این زمینه گفت: این مسئله جزو اولویت‌های برنامه میان مدت است و در حال حاضر اولویت اصلی را بر روی پرداخت معوقات قرار داده ایم.

 

به گزارش جماران؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دولت به دنبال تامین امنیت شغلی و معیشت کارگران است.

علی ربیعی امروز در جمع کارگران آذراب افزود: کارخانه محلی برای همبستگی اجتماعی است و باید امنیت روانی کارگران در این محیط تامین شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شرایط سختی را سپری می کنیم اما در این شرایط هم باید امنیت درستی برای کارگران رقم بخورد اظهار کرد: رویکرد دولت ادامه مسیر با تاکید بر عقلانیت و سخت کوشی است.

ربیعی با تاکید بر اینکه دسترسی به کار باید برای همگان فراهم باشد اظهار کرد: دولت دوازدهم در کنار شماست و امید است مسیر را در کنار یکدیگر به درستی طی کنیم.

وی افزود: امروز برای هماهنگی دو بانک جهت پرداخت حقوق کارگران انرژی عظیمی صرف شد اما کار به سرانجام رسید.

ربیعی اظهار کرد: بزرگترین لطمه ای که به آذراب وارد شد از نیروی کار و سهم تولید و نبود یا عقب ماندگی تکنولوژی نبود، این شرکت دچار سیکلی معیوب شد که چرخه نابسامانی را رقم زد.

وی با بیان اینکه مهمترین مسئله آذراب اینست که نتوانستیم با همفکری مدیریت هماهنگی را جلو ببریم گفت: آذراب ظرفیت راه اندازی صنایع پایین دستی را دارد و نباید خود به صنعت پایین دستی تبدیل شود.

ربیعی اظهار کرد: این سیکل معیوب از دهه ۸۰ آغاز شد اما ما به عنوان بخش دولتی مسئولیم و باید با حمایت، تسهیل گری و دخالت به موقع مسیر درست را ایجاد کنیم.

وی افزود: با همفکری مسئولان و وزرا در بخش های کوتاه، میان و بلندمدت تصمیم گیری‌هایی صورت گرفت و پروسه دو ماهه تصمیم گیری‌ها را صبح امروز سامان دادیم.

ربیعی با بیان اینکه سرمایه‌ها و دارایی‌ها نباید توسط کسی به فروش برود و دارایی‌های آذراب باید حفظ شوند، افزود: با همکاری دو بانک امروز مسئله معوقات کارگران حل شد و تا سامان یافتن کلیه موارد قطعا در استان خواهم بود.

وی مدیریت اطمینان بخش را لازمه کار شرکت عنوان کرد و افزود: امروز سرپرست آذراب تعیین شد و در مجمع عمومی که ۱۵ مهر برگزار می شود تصمیم گیری در خصوص مدیرعامل انجام می شود.

ربیعی گفت: از امروز در قالب مصوبه دو وزیر صنعت و تعاون بر عملکرد شرکت نظارت مستقیم خواهیم کرد و با مذاکره با سرپرست وزارت نیرو و خریداران، تضمین سفارش کار آذراب را پیگیری می کنیم.

وی چشم انداز وزرای صنعت و تعاون و مجموعه استان را تضمین تولید برای پنج سال آینده دانست و افزود: پرداخت معوقات از فردا آغاز می شود.

ربیعی با تاکید بر اینکه امروز نیاز به آمادگی برای تولید داریم، بر لزوم حسابرسی و مدیریت منابع به منظور دستیابی به شرایط اطمینان بخش تاکید کرد و افزود: این بخش را رها نمی کنیم.

وی به تمدید دفترچه تامین اجتماعی کارگران اشاره کرد و گفت: معاون روابط کار وزارت تعاون موضوع طبقه بندی مشاغل را به عنوان یکی از دغدغه های کارگران پیگیری می کند.

ربیعی درباره قراردادهای کارگران و مشکلات آنان در این زمینه گفت: این مسئله جزو اولویت‌های برنامه میان مدت است و در حال حاضر اولویت اصلی را بر روی پرداخت معوقات قرار داده ایم.

او با ابراز ناراحتی از اتفاقات اخیر گفت: امنیت شغلی و روانی لازمه فعالیت کارگران است البته ملاحظات امنیتی و اجتماعی نیز باید در نظر گرفته شود.

ربیعی با بیان اینکه قطعا دلجویی از کارگران کافی نیست افزود: در صورت امکان به کارگران آسیب دیده سرکشی خواهم کرد.

وی اظهار کرد: امید است به سمت آیین نامه‌هایی برویم که براساس آن درون کارخانه همچون خانه کارگر بوده و امینت کارگر در آن حفظ شود.

وی در ادامه از خط تولید آذراب بازدید کرد و پس از آن راهی شرکت هپکو شد.

به ما اعتماد کنید/بهبود شرایط هپکو دغدغه شخصی من است

علی ربیعی در نشست با کارگران شرکت هپکو اراک هم با اشاره به اینکه از شرایط پیش آمده در روزهای اخیر ناراحتیم و آن را نمی‌پسندیم، اظهار کرد: در شرایطی پا به عرصه گذاشتیم که فاصله حقوق کارگران و تورم بسیار زیاد و قدرت خرید کارگران کاهش یافته بود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ذره‌ای از وزارت لذت نبرده‌ام، همواره غمخوار کارگران بودم و امروز نمی‌توان از مسئولیت کنار کشید، افزود: دولت یازدهم در مقابل تعدیل نیروی ٢٣٠ هزار نیرو و کارگر ایستاد، اما هنوز زمینه کار فراوان است.

وی با ابراز تاسف از حوادث کارگری رخ داده و عذرخواهی از کارگران گفت: کارخانه باید خانه کارگر باشد و این امنیت باید به آیین‌نامه امنیت شغلی تبدیل شود و آرامش روان کارگر حفظ شود، البته امنیت جامعه نیز حائز اهمیت است.

ربیعی با تاکید بر اینکه کارخانه‌ها باید مأمن جریان کارگری باشند، بیان کرد: آیین‌نامه شیوه رفتار با کارگران در موارد امنیتی تدوین می‌شود و قطعا به ساماندهی جدید در این راستا نیاز است.

وی با بیان اینکه باید ٢٠ سال مسیر عقلانیت، سختکوشی و مدارا طی شود تا مسیر درست برای آیندگان ایجاد شود، افزود: تمام سعی بر این است که قدرت خرید کارگری در شیب بالا نگه داشته شود. باید منابع مالی مناسب جذب شود و همسو با کارگران بهبود شرایط بازنشستگان نیز مد نظر است به طوری که ۲۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای افزایش قدرت خرید این قشر تعیین شده است.

او با اشاره به کنترل بحران ۱۱۰۰واحد صنعتی تصریح کرد: دچار سیکل معیوب شده‌ایم، تمام ریزش‌های کارگری و نارسایی‌ها در سال ۱۳۹۳ خود را نشان داد، اما هپکو دغدغه و مسئله شخص من است و تا حل نشود وضعیت را رها نخواهم کرد.

وزیر کار اظهار کرد: با تصمیمات اتخاذ شده امروز مشکل پرداخت معوقات کارگری حل شد و دو بانک کشاورزی و ملی بدون بار اضافی محل تامین منابع البته همراه با نظارت خواهند بود، همچنین حساب بانکی دیگری به منظور جلوگیری از تعرض تعریف می‌شود.

وی تصریح کرد: هپکو نیازمند نوسازی تجهیزات است چراکه نباید از عرصه رقابت عقب بماند. این نوسازی در گام اول باید با راه‌اندازی خط تولید انجام گیرد در همین راستا برای قراردادهای خرید ماشین آلات که به امضای سه وزیر کار، صنعت و راه و شهرسازی رسیده با کمک دکتر نوبخت اعتبارات لازم تامین می‌شود و در قالب مصوبه دولت چهارشنبه آینده به تصویب هیات دولت می‌رسد.

ربیعی گفت: مبلغ قرارداد خرید ماشین آلات از هپکو ۲۰۰۰ میلیارد تومان است که با انجام آن پنج سال تولید در هپکو تضمین می شود.

وی اضافه کرد: قرارداد با سازمان همیاری شهرداری را ساماندهی خواهیم کرد و واردات تولیدات هپکو را در قالب مصوبه‌ای ممنوع خواهیم کرد تا نیاز کشور توسط شرکت هپکو تامین شود، همچنین به منظور جلوگیری از ورود تولیدات دیگر به بازار باید ماشین‌آلات هپکو پلاک‌گذاری شود و با این تصمیمات امید می‌رود که سهم اشتغال نیز افزایش یابد.

وزیر کار همچنین با اشاره به تمدید دفترچه‌های تامین اجتماعی کارگران گفت: با همکاری وزیر اقتصاد مقرر شده است که سازمان امور مالیاتی موقتا تا رسیدن شرکت به وضعیت نرمال پیگیری حساب‌ها را متوقف کند.

وی با تاکید بر اینکه نظر شخصی ما در رابطه با خصوصی سازی همسو با کارگران است، گفت: نباید تاوان خصوصی‌سازی را کارگر با اخراج شدن بپردازد، کارگران صاحب اموال ما هستند، اما از نظر حقوقی بروز هرگونه تخلف باید رسیدگی قانونی شود.

ربیعی بیان کرد: ماموریت اصلی ما(وزرای کار و صنعت) به عنوان حامیان صنایع و تصمیم‌گیران بزرگ این است که تربیتی اتخاذ کنیم تا مُر قرارداد اجرایی شود و در صورت عملی نشدن حمایت از صنایع وارد میدان می‌شویم و تا بهبود وضعیت و اجرای قراردادها شرایط را رها نخواهیم کرد.

وزیر کار تصریح کرد: وظیفه من اتخاذ تصمیم درست و برداشتن گام‌های موثر بوده است قطعا در این شرایط شانه از مسئولیت‌ها خالی نمی‌کنیم، هپکو باید روی پای خود بایستد تا مدیریت مناسب برای آن تعیین شود. به ما اعتماد کنید، ما شما را رها نمی‌کنیم.

در این جلسه کارگران مطالبات خود که در صدر آن برکناری سهامدار شرکت بود را مطرح کردند. پس از نشست با کارگران ربیعی از خط تولید این شرکت که در حال حاضر تعطیل و در انتظار کار است بازدید کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.