در بخشی از نامه عربستان سعودی خطاب به کشورهای دیگر گفته شده است که تصویب پیش نویس قطعنامه پیشنهادی کانادا و هلند در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد بر مناسبات دیپلماتیک و اقتصادی دوجانبه تأثیر منفی به جا خواهد گذاشت.

به گزارش جماران؛ عربستان سعودی کشورهای دیگر را در مورد رأی دادن به پیش‌نویس قطعنامه‌ای در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد که پیشنهاد می‌کند بازرسان مستقل و بین‌المللی برای بررسی اوضاع یمن به این کشور اعزام شوند، تهدید کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد، در جلسات شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، دو پیشنهاد در زمینه نحوه ثبت و پیگیری موارد نقض حقوق بشر در یمن مطرح شده است. یک پیشنهاد از سوی عربستان سعودی و سایر کشورهای عربی و پیشنهاد دیگر از سوی کانادا و هلند مطرح شده است.

در این میان،‌ عربستان سعودی حداقل به دو کشور نامه‌ای فرستاده که در آن گفته شده است، ریاض و سایر کشورهای عربی «پیشنهاد کانادا و هلند برای اعزام بازرسان بین المللی برای تحقیق در مورد وضعیت حقوق بشر در یمن» را نخواهند پذیرفت.

بر اساس این گزارش، زید رعد الحسین، کمسیونر حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار این تحقیقات شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، عربستان سعودی از بازرسی‌های داخلی فعلی در یمن دفاع می‌کند که به اعتقاد منتقدان تاکنون نتوانسته به خوبی موارد نقض حقوق بشر را پیگیری کند.

از زمان ورود نیروهای ائتلاف متجاوز منطقه‌ای به سرکردگی عربستان سعودی به جنگ داخلی یمن علیه حوثی‌ها در بهار ۲۰۱۵ میلادی تاکنون، بیش از ۱۰ هزار غیرنظامی در این کشور عربی جان خود را از دست داده‌اند.

بر اساس این گزارش، با وجود آن که دو طرف می‌گویند در حال تلاش برای موافقت روی متن مشترکی برای تصویب آن از سوی ۴۷ کشور عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد هستند، ولی نامه عربستان سعودی نشان می‌دهد که ریاض برای تضعیف طرح رقیب از اعمال فشار دیپلماتیک و اقتصادی استفاده می‌کند.

در بخشی از نامه عربستان سعودی خطاب به کشورهای دیگر گفته شده است که تصویب پیش نویس قطعنامه پیشنهادی کانادا و هلند در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد بر مناسبات دیپلماتیک و اقتصادی دوجانبه تأثیر منفی به جا خواهد گذاشت.

دو دیپلمات غربی که حاضر نشدند نام آن‌ها فاش شود، تایید کردند که کشورهایشان این نامه را دریافت کرده‌اند.

زمانی که نسخه‌ای از این نامه به سفیر عربستان سعودی در ژنو نشان داده شد، او به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که از وجود چنین نامه‌ای بی خبر است.

بر اساس این گزارش، عربستان سعودی توانسته است اقدامات قبلی دولت هلند در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای بررسی و گزارش‌دهی دقیق‌تر از وضعیت حقوق بشر در یمن را ناکام بگذارد. هدف از قطعنامه پیشنهادی هلند و کانادا این است که بازرسان بین‌المللی بتوانند از وضعیت حقوق بشر در مناطق مختلف گزارش تهیه کنند.

دولت آمریکا در این مجادله بر سر دو پیش‌نویس قطعنامه رقیب موضع‌گیری علنی نکرده است.

ائتلاف متجاوز نظامی به رهبری عربستان سعودی که تجهیزات نظامی و تسلیحات خود را به طور عمده از کشورهای آمریکا، بریتانیا و فرانسه دریافت می‌کند، به خاطر هدف گرفتن غیرنظامیان به شدت از سوی نهادهای مدافع حقوق بشر مورد انتقاد قرار گرفته است. مردم یمن تحت تاثیر جنگ در سال‌های اخیر در شرایط وخیمی به سر می‌برند. این کشور در مرز قحطی قرار گرفته و اکنون با گسترده‌ترین مورد شیوع وبا در جهان روبروست.

یکی از مسئولان سازمان دیده‌بان حقوق بشر در ژنو با اشاره به آنچه «موارد گسترده نقض حقوق بشر» در یمن ‌نامید، گفت: در حالی که مردم یمن در وضعیت وحشتناکی گرفتار شده‌اند، جامعه بین‌المللی سکوت کرده است.

این نهاد با صدور بیانیه‌ای در ژنو گفت: از مارس ۲۰۱۵ میلادی نیروهای ائتلاف منطقه‌ای به رهبری عربستان سعودی منازل مسکونی، بازارها، مدارس و بیمارستان‌ها را بمباران کرده‌اند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر از متن پیشنهادی قطعنامه کانادا و هلند حمایت کرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.