در گزارش جدید سازمان ملل اشغال کرانه باختری و قدس شرقی توسط اسرائیل به شدت محکوم شده و در آن شهرک سازی‌های اسرائیل مانعی بزرگ بر سر راه پیشرفت و توسعه در فلسطین و چالشی جدی برای دستیابی به راه حل دو کشوری خوانده شده است.

 

به گزارش جماران، به نقل از خبرگزاری راشاتودی، اسرائیل در ژوئن سال 1967 در یک نبرد شش روزه با اردن، مصر و سوریه جنگید. در پی شکست نیروهای عرب، اسرائیل اقدام به مرز بندی مجدد فلسطین اشغالی کرد و قدس شرقی و کرانه باختری را از اردنی‌ها، بلندی‌های جولان را از سوریه و نوار غزه و شبه جزیره سینا را از مصر گرفت.

بیش از 50 سال است که اسرائیل قوانین خود را بر فلسطینی‌ها در اراضی اشغالی تحمیل کرده و این درحالیست که براساس قوانین بین الملل این اقدامات از سوی اسرائیل غیرقانونی است. این مساله همچنان مشکل و مانع اصلی در مذاکرات برای راه حل دو کشوری محسوب می‌شود.

مرزهای پیش از 1967 همچنان بحث اصلی در مذاکرات برای صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌هاست.

در گزارش کنفرانس سازمان ملل درباره تجارت و توسعه (UNCTAD) آمده است: بجای امیدواری برای راه حل دو کشوری که مدنظر سازمان ملل و جامعه بین الملل است، اشغالگری موجود حتی بیشتر هم شده درحالیکه وضعیت اقتصادی و اجتماعی در طول این مدت بدتر شده است.

در این گزارش اشغالگری اسرائیل به "پنج دهه عدم توسعه" توصیف شده است. در ادامه این گزارش همچنین آمده است که اسرائیل از 1967 به صورت مداوم پتانسیل انسانی فلسطینی‌ها را زیر سوال برده و حق توسعه یافتن برای آنها را انکار کرده است.

این گزارش با اشاره به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در 2016 که خواستار پایان بخشیدن به شهرک سازی‌های اسرائیل در اراضی اشغالی شده بود، به تل آویو یادآوری می‌کند که شهرک سازی‌ها اعتبار قانونی ندارند و تداوم آنها نقض آشکار قوانین بین الملل است.

درپی تصویب قطعنامه 2334 شورای امنیت سازمان ملل، اسرائیل کمک‌های چندین میلیون دلاری خود به برخی از نهادهای سازمان ملل را به حالت تعلیق در آورد. دولت اسرائیل به نخست وزیری بنیامین نتانیاهو همچنان به شهرک سازی‌ها ادامه می‌دهد.

در ادامه این گزارش آمده است: در سال جاری میلادی، اسرائیل توسعه شهرک سازی‌ها و ساخت واحدهای مسکونی در کرانه باختری اشغالی را افزایش داده است. برنامه‌های آتی نیز برای ساخت بیش از 5000 واحد مسکونی جدید و همچنین قانونی کردن 4000 واحد ساخته شده در شهرک‌ها و حومه‌ شهری در نظر گرفته شده است.

در این گزارش همچنین به این مساله اشاره شده که در سال 2016، ساخت مسکن در شهرک‌های یهودی نشین 40 درصد بیشتر از 2015 است که به صورت مستقیم بر جمعیت این منطقه اثر می‌گذارد.

در ادامه گزارش سازمان ملل آمده است: در سال‌های اخیر، نرخ رشد جمعیت شهرک نشینان نه تنها از نرخ جمعیت رشد در اسرائیل پیشی گرفته بلکه از نرخ رشد جمعیت فلسطینی‌ها نیز جلوتر افتاده است. جمعیت شهرک نشینان از 1995 دو برابر شده و در حال حاضر بین 600 هزار تا 750 هزار نفر است. ساخت خانه‌های جدید برای شهرک نشینان یهود و همچنین تخریب منازل فلسطینی‌ها نیز مساله دیگری است که در این گزارش آمده است.

در این گزارش ذکر شده است: در سال 2016 نسبت به سال‌های دیگر، بیشتر سازه‌های فلسطینی‌ها در کرانه باختری تخریب شده است. تخریب یا تصرف 1094 سازه فلسطینی توسط اسرائیل به بی خانمانی 1600 فلسطینی که نیمی از آن را کودکان تشکیل می‌دهند، منجر شده است. فلسطینی‌ها در کرانه باختری همچنان هدف بسیاری از خشونت‌های شهرک نشینان قرار دارند. دو سیستم موازی در کرانه باختری اشغالی وجود دارد که به قانون داخلی اسرائیل مربوط می‌شود و در آن از شهرک نشینان بیشتر دفاع می شود درحالیکه فلسطینی ها هدف قانون نظامی اسرائیل هستند. محدودیت آزادی حرکت و دسترسی برای فلسطینی‌ها در کنار شهرک‌ها نیز اعمال شده است.

کنفرانس سازمان ملل درباره تجارت و توسعه همچنین آورده که محدودیت‌ها در حرکت فلسطینیان تاثیر مستقیمی بر اقتصاد، اشتغال و فقر دارد.

در ادامه گزارش این نهاد سازمان ملل به رکود دائمی در رشد تولید ناخالص داخلی فلسطین برای 20 سال و همچنین سرقت منابع ملی فلسطینی‌ها از سوی اسرائیل اشاره شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.