مونسان با بیان اینکه باید عارضه‌یابی کرد، افزود: «عارضه صنعت کشور این است که به‌‌دلیل کیفیت پایین و قیمت بالا دارای مزیت رقابتی نیست.»

به گزارش جماران؛ استاندار کرمان عصر امروز با علی‌اصغر مونسان رئیس سازمان میراث‌فرهنگی دیدار کرد.

علی‌اصغر مونسان در این نشست با اشاره به اینکه باید با کاهش بوروکراسی مشارکت بخش خصوصی را افزایش داد، گفت: «نباید براساس پیش‌فرض‌های نادرست فعالیت کرد. به‌عنوان مثال کشور سال‌ها تمرکز زیادی به بخش خودرو دارد، درصورتی‌که اگر از حوزه‌های صنایع‌دستی و گردشگری چنین حمایتی صورت می‌گرفت، مشاغل بسیار زیادی ایجاد می‌شد.

وی ادامه داد: ما در میدانی رقابت می‌کنیم که رقبایی قدر و جدی در آن حضور دارند و فاصله ما با آن‌ها بسیار زیاد است. رقبایی مانند تویوتا که اکنون برای کاهش هزینه انبارداری ۲۰۰ قطعه خودرو را از ۲۷ نقطه دنیا در کشتی‌هایی بارگیری می‌کند و تا این کشتی از مبدأ به مقصد آمریکا برسد خودرو مونتاژ و تکمیل می‌شود. باید در عرصه‌ای رقابت کنیم که در آن عرصه توان رقابت داریم.»

او با بیان اینکه باید عارضه‌یابی کرد، افزود: «عارضه صنعت کشور این است که به‌‌دلیل کیفیت پایین و قیمت بالا دارای مزیت رقابتی نیست.»

معاون رئیس‌جمهوری با اشاره به ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی اعم از درون‌زایی و برون‌‌نگری گفت: «صنایع‌دستی ایرانی که مزیت بزرگی برای کشور است درون‌زا و برون‌نگر است. می‌توان با هزینه‌ای اندک در حوزه‌های صنایع‌دستی، توسعه‌ اقامتگاه‌های بوم‌گردی و... شغل ایجاد کرد. نباید صرفا خود را با سایر کشورها مقایسه کرد، بلکه باید مزیت‌های کشور را در بحث توسعه، تولید و اشتغال مدنظر قرار داد.»

او ادامه داد: «به‌عنوان مثال کشوری مثل سوئیس سعی نکرد مانند آلمان در حوزه صنعت وارد شود بلکه در حوزه خدمات فعالیت کرد و تبدیل به بهترین کشور در حوزه خدمات تبدیل شد. ما نیز باید با توجه به مزیت‌های کشور خود فعالیت کنیم.»

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به اهمیت بازریابی و تبلیغات تأکید کرد: «توریستی که وارد ایران می‌شود توریست تاریخی‌فرهنگی است. این توریست دنبال اقامت در هتل‌های مجلل نیست بلکه بیشتر تمایل دارد در اقامتگاه‌های بوم‌گردی، کپرها، کاروانسرا‌ها و... اقامت کند.»

او با تأکید بر لزوم توسعه صنایع‌دستی در استان کرمان گفت: «صنایع‌دستی و توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی توزیع عادلانه ثروت را به‌‌دنبال خواهد داشت، صندوق کارآفرینی امید نیز حمایت‌های خوبی از کسانی که وارد عرصه تولید و کارآفرینی در حوزه صنایع‌دستی، گردشگری و میراث‌فرهنگی می‌شوند به‌عمل می‌آورد.»

گردشگران خارجی در قلعه‌گنج اقامت می‌کنند

استاندار کرمان نیز در این جلسه با معرفی ظرفیت‌های میراث‌فرهنگی استان کرمان گفت: «پیرو موافقت‌نامه‌ای که سال ۹۳ با بنیاد مستضعفان منعقد کرده بودیم، توانستیم قلعه‌گنج را تبدیل به یکی از مقاصد گردشگری تبدیل کنیم. بسیاری از گردشگران خارجی که وارد کرمان می‌شوند در قلعه‌گنج اقامت می‌کنند. یکی از مهم‌ترین اهداف اقتصاد مقاومتی نیز توانمندسازی جوامع محلی است.»

علیرضا رزم‌حسینی افزود: «باید در برخی امور به استان‌ها و مسئولان استانی اختیارات بیشتری داد، البته در دولت تدبیر و امید وسعت این اختیارات بیشتر شد اما هنوز کافی نیست. با تفویض اختیار به استان‌ها می‌توان شاهد اتفاقات خوبی در استان‌ها بود.»

استاندار کرمان درباره اهمیت دانشگاه قبه سبز گفت: «دانشگاه قبه‌ سبز بعد از جندی‌شاپور قدیمی‌ترین دانشگاه کشور است و حفاظت از این دانشگاه بسیار مهم است. پیرو مذاکراتی که با دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد، دانشگاه آزاد اعلام کرد که اگر نهاد دیگری در سامان‌دهی و احیای این دانشگاه مشارکت داشته باشد، ۵۰‌درصد مشارکت خواهد داشت. امیدواریم با کمک سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تا سال آینده بتوانیم این دانشگاه را سامان‌دهی کنیم.»

او همچنین خواستار مشارکت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای برگزاری کنفرانس دوروزه جهانی در جیرفت یا در کرمان با محوریت جیرفت شد.

محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز با اشاره به اینکه آثار ثبت جهانی مربوط به استان کرمان پنج اثر است، گفت: «بعد از ثبت جهانی یزد، مردم یزد بیشتر رغبت پیدا کردند که خانه‌های خود را به اقامتگاه‌های بوم‌گردی یا کافه‌های سنتی تبدیل کنند. این جریان‌سازی هنوز در کرمان اتفاق نیفتاده و امیدواریم شاهد به‌وجود آمد چنین جریانی در استان کرمان باشیم.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.