شکاف بین ترامپ و مک‌کانل درحالی ایجاد شده است که جمهوری‌خواهان در برهه‌ای بسیار حساس به سر می‌برند و باید به‌زودی به واشنگتن بازگردند.

به گزارش جماران؛ رابطه بین ترامپ و مک‌‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در سنا کاملا از هم پاشیده است، به‌گونه‌ای که این دو در هفته‌‌های گذشته با یکدیگر صحبت نکرده‌اند و مک‌کانل هم در محافل خصوصی درباره اینکه ترامپ بتواند دولتش را حفظ کند، ابراز تردید کرده است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، بیش از ده‌ها نفر از منابع آگاه گفته‌‌اند روابط میان این دو سیاستمدار هم‌ حزبی به دلخوری دو طرفه و خصومت تمام‌عیار تبدیل شده و عصبانیت در تماس‌های تلفنی و بدگویی‌های خصوصی اکنون جایش را به منازعه آشکار داده است. این درحالی است که الینه لن چائو، همسر مک‌کانل درحال حاضر به‌عنوان وزیر حمل‌ونقل در دولت ترامپ قرار دارد و همین امر موضوع را پیچیده کرده است.

شکاف بین ترامپ و مک‌کانل درحالی ایجاد شده است که جمهوری‌خواهان در برهه‌ای بسیار حساس به سر می‌برند و باید به‌زودی به واشنگتن بازگردند. در این شرایط کنگره باید اقدامات جدیدی در زمینه هزینه‌ها تصویب کند و محدودیت قانونی را برای سقف بدهی‌های دولتی مورد بررسی قرار دهد، در عین حال جمهوری‌خواهان امیدوارند از طریق بازنویسی کد مالیاتی، اقدامات لازم را انجام دهند. در این میان برای هر اشتباه قانونی یک راه‌حل وجود دارد. تعطیلی طولانی دولت یا قصور در پیش‌پرداخت بدهی‌های دولتی می‌تواند برای اقتصاد و حزب جمهوری‌خواه که کنترل کاخ سفید و کنگره را با هم در دست دارد، نتایج فاجعه‌باری داشته باشد.

این در شرایطی است که به‌نظر می‌رسد ترامپ و مک‌کانل وارد یک جنگ سرد غیرقابل بازگشت شده‌اند. دان استیوارت، سخنگوی میچ مک‌کانل خاطرنشان کرد که مک‌کانل و ترامپ هر دو دارای اهداف مشترکی هستند و این اهداف مشترک به گستره‌ای از اصلاحات مالیاتی، زیرساخت‌ها، تامین مالی دولت، سقف بدهی‌های دولت تا تایید لایحه اختیارات نظامی است. با این حال هنوز اوضاع رو به سامان نرفته است. ترامپ در چند توییت در ماه جاری آشکارا از مک‌‌کانل انتقاد کرده و بعد از آن در یک تماس تلفنی به او پرخاش کرد تا گفت‌وگوی آنها به مسابقه دو طرف برای فریاد کشیدن سر هم تبدیل شود. ترامپ که برای مرخصی به نیوجرسی رفته و به بازی گلف مشغول است، در روز 9 اوت، در حین تماس تلفنی، رئیس‌جمهوری آمریکا، سناتور مک‌‌کانل را به مانع‌‌تراشی در برنامه‌‌های او برای خدمات درمانی متهم کرد.

موضوع دیگری که باعث عصبانیت بیشتر ترامپ شده بود، امتناع مک‌ کانل در جایگاه رهبر جمهوری‌خواهان سنا برای محافظت از پیشرفت تحقیقات مربوط به ارتباطات تیم او با روسیه در جریان رقابت‌‌های انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا بود. سناتور مک‌‌کانل، در مقابل از تهدیدهای مداوم ترامپ علیه اعضای حزب جمهوری‌خواه و انتقادهای او از قواعد سنا خشمگین است و در یک سخنرانی علنی از رئیس‌جمهوری، بابت اینکه درکی از ریاست‌جمهوری ندارد، انتقاد کرد. این سناتور، در محافل خصوصی البته لحن تندتری دارد و گفته که ترامپ ظاهرا هیچ تمایلی به یادگرفتن الفبای زمامداری ندارد. افرادی که با سناتور آمریکایی گفت‌وگو کرده‌اند می‌‌گویند او درباره مقصدی که دولت ترامپ در حال حرکت به سمت آن است ابراز تردید کرده است. همچنین، این موضوع که آیا ترامپ قادر به رهبری حزب جمهوری‌خواه در انتخابات سال آینده و بعد از آن خواهد بود، سناتور مک‌ کانل را به درنگ واداشته است.

در این شرایط اما ترامپ یک سلسله سخنرانی‌های عمومی داشته، مک‌کانل پس از اظهارنظر رئیس‌جمهوری نسبت به سفیدبرترپندارهای شارلوویتز به‌شدت به مشاوران ترامپ هشدار داد. مهم‌ترین سخنرانی ترامپ در این زمینه به منهتن مربوط می‌‌شود که وی در کنار خانم چائو، همسر مک‌کانل و وزیر حمل‌ونقل آمریکا ایستاد و درباره همین موضوع به سخنرانی پرداخت. نکته مهم این است که چائو هنوز خود را وارد این درگیری نکرده و تنها به این گفته بسنده کرده است که من در کنار مردانم می‌ایستم، هر دوی آنها.

مک‌کانل به رهبران تجارت و بازرگانی این سیگنال را فرستاده که از اظهارنظر اخیر ترامپ ناراحت است. این درحالی است که چند نفر از مشاوران تجاری ترامپ پس از اظهارنظر ترامپ در مورد شارلوتزویل از مقام خود کناره‌گیری کردند و در سخنان خود پس از استعفا گفتند که مک‌کانل کاملا از تصمیم آنها آگاه بوده و اقدامشان را درک کرده است. در مقابل ترامپ هم در این مدت بیکار نبوده و تهدیدات خود را علیه همکاران مک‌کانل از جمله سناتور جف فلیک از آریزونا ادامه داده است. جف فلیک جزو سناتورهایی بوده که در ابتدای کار ترامپ از حامیان او به حساب می‌آمده است. در یک کارزار رقابتی در فونیکس، روز سه‌شنبه ترامپ فلیک را بدون آنکه نامی از او ببرد، آماج حملات خود قرار داد و نظرات وی را در زمینه مرزها و جرم و جنایت ضعیف خواند. او در این حملات اشاره‌ای هم به مک‌کانل داشت و خواستار لغو فیلی‌باستر در سنا شد.

در این میان سایر سناتورهای جمهوری‌خواه گفته‌اند که از فلیک در برابر حملات ترامپ دفاع خواهند کرد. در این ارتباط هیات بزرگ نمایندگان جمهوری‌خواه در سایت خود به دفاع از حملات یکی از سناتورهای سابق آریزو به نام خانم «کلی وارد» پرداختند و او را متهم به تئوری توطئه کردند. نکته مهم اینکه نیویورک‌تایمز می‌گوید ترامپ برای انتخابات آتی سنا از «وارد» حمایت می‌کند. لیندسی گراهام، یکی دیگر از اعضای ارشد حزب‌ جمهوری‌خواه در سنا که در اغلب موارد مواضع نزدیکی به ترامپ دارد گفته که در مناقشه رئیس‌جمهور با مک‌ کانل طرف همکار سناتورش را می‌گیرد. او گفت: «در بحث سنا، نوعی تفاهم از نوع بند ۵ (پیمان ناتو) وجود دارد، به این معنا که حمله علیه یک نفر، حمله به همه ما تلقی می‌شود.»

خشم سناتورهای جمهوری‌خواه از ترامپ از ماه گذشته و حتی قبل از انتقاد علنی او از مک‌ کانل آغاز شده است. برخی از آنها رئیس‌جمهور را به‌خاطر ناتوانی‌اش در همگرا و متحد کردن مواضع اعضای حزب جمهوری‌خواه و رساندن آنها به توافق بر سر حمایت از یکی از نسخه‌های طرح ابطال و جایگزینی برنامه بهداشت و درمان معروف به «اوباماکر» سرزنش کرده و معتقدند که او حتی مسائل پایه‌ای سیاست را نمی‌داند. سناتورهای جمهوری‌خواه همچنین می‌گویند تاکتیک «بازوی قوی» که کاخ سفید دنبال آن بوده، نتیجه عکس داده است و اتحاد برای رای‌گیری را در داخل کنگره نه تنها سخت کرده، بلکه احساسات بدی را در کنگره به‌وجود آورده است.

ماه گذشته ترامپ به یکی از سناتورها به نام شلی مور کاپیتو گفته است که اگر وی در موقع رای‌گیری به قانون خدمات درمانی‌ ترامپ در کنگره رای منفی بدهد پسر وی را به استخدام نیروی هوایی آمریکا درخواهد آورد. سناتور لیسا مورکوسکی از آلاسکا می‌گوید که وی نیز برای رای منفی دادن به این لایحه تحت فشار بوده زیرا وزیر کشور آمریکا تهدید کرده بود که در صورت رای منفی ندادن وجوه تامین مالی این ایالت را مسدود خواهد کرد. با وجود این، مک‌کانل قرار است در یک نمایش همبستگی در کنتاکی میهمانی شام (هر نفر 1000 دلار) برگزار کند تا اتحاد خود را با سناتور نوادا و آریزونا نشان دهد.

«جام گرگ»، سناتور سابق نیوهمپشایر و یکی از جمهوری‌خواهان نزدیک به مک‌کانل می‌گوید: سرخوردگی به‌وجود آمده از سوی رئیس‌جمهوری در اتاق‌های کنگره قابل مشاهده است. گرگ در ادامه رئیس‌جمهوری را به‌خاطر وضعیت به‌وجود آمده شماتت می‌کند، اگر مجلس نمایندگان و سنا هم تحت تابعیت دونالد ترامپ در بیایند، از آن مشارکت سازنده‌ای حاصل نخواهد شد. گرگ تصریح می‌کند: عدم انجام مواردی نظیر بازپرداخت لایحه مالیات و تهدید به بستن دولت معادل اقدام رولت روسی است که از سوی ترامپ این تاکتیک به کار گرفته شده است. البته برخی جمهوری‌خواهان از شکاف به‌وجود آمده بین مک‌کانل و ترامپ ناراحت هستند. «اَل هافمن» رئیس پیشین امور مالی کمیته ملی جمهوری‌خواه که از مک‌کانل حمایت می‌کرده است گفت که مک‌کانل مرتکب اشتباهاتی شده است و این مسوولیت میچ مک‌کانل است و او باید کارهای زیادی انجام می‌داد تا این شکاف به‌وجود نیاید.

این درحالی است که ترامپ همچنان حمایت دست راستی‌ها را هم در برخورد با مک‌کانل دارد. به‌رغم اینکه استیو بنن، از سوی ترامپ از کار برکنار شده اما دست راستی‌ها در این درگیری حامی ترامپ هستند. با توجه به اینکه او دیگر در موقعیت سابق – مشاور ارشد ترامپ- نیست، به شکل مستقیم‌تری می‌تواند به ترامپ حمله کند. راجر جی استون، یکی از مشاوران ترامپ که برای دهه‌ها به وی مشورت می‌داده است می‌گوید که ترامپ باید پوست سر برخی از نمایندگان جمهوری‌خواه را بکند تا آنها مجبور به همکاری درباره برنامه‌های رئیس‌جمهوری شوند. در مقابل بیلی پایپر، لابی‌گر و رئیس سابق کارکنان کاخ سفید می‌گوید: سریع‌ترین راه برای مک‌کانل در خواست استیضاح برای ترامپ است و این درخواست باید با هماهنگی رهبر دموکرات‌ها در سنا پیگیری شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 725594
  • منبع: دنیای اقتصاد
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.