سیتی‌بانک آمریکا در تازه‌ترین پیش‌بینی خود از چشم‌انداز قیمت نفت اعلام کرد در صورت کاهش مجدد تولید نفت نیجریه و لیبی، قیمت نفت به بیش از ۷۰ دلار در هر بشکه تا سال ۲۰۲۲ خواهد رسید.

به گزارش جماران؛ گروه بانکی سیتی‌گروپ پیش‌بینی کرد نفت شیل آمریکا به دلیل انعطاف‌پذیری در برابر قیمت‌های پایین، اوپک و استراتژی کاهش تولید این سازمان را شکست خواهد داد. با وجود کاهش تولید اوپک و شرکایش که با هدف حمایت از قیمت‌ها به اجرا درآمده است، نفت برنت حدود ۵۰ دلار در هر بشکه معامله می‌شود که به دلیل کاهش سطح پایبندی اعضای اوپک به توافق کاهش تولید نیست بلکه دلیل اصلی محدود ماندن رشد قیمت، تولید رو به رشد شیل آمریکا بوده است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش هفتگی که چهارشنبه گذشته منتشر کرد، اعلام کرد تولید نفت آمریکا به 5/9 میلیون بشکه در روز رسیده است و با ادامه روند رشد دکل‌های حفاری شیل، میزان تولید این کشور افزایش بیشتری پیدا خواهد کرد.

در همین حال مدیر تحقیقات کالای سیتی‌گروپ در مصاحبه‌ای به بلومبرگ گفت: اوپک و شرکایش نمی‌توانند به استراتژی کنونی خود در بلندمدت ادامه دهند در حالی که تولیدکنندگان شیل آمریکا خود را با قیمت‌های پایین وفق داده‌اند و حتی در قیمت ۴۰ دلاری نفت وست تگزاس اینترمدییت می‌توانند همچنان به فعالیت ادامه دهند.

به گفته مورس، در نهایت بازارها و شیل آمریکا برنده خواهند شد.

اگر نفت در محدوده ۴۵ تا ۵۰ دلاری بماند، حفاری به حدی انجام خواهد شد که جهان را با مازاد عرضه روبه‌رو خواهد کرد.

عراق بازی اوپک را به هم زد

با این اوصاف بازار جهانی نفت تحت فشار شدیدی قرار دارد و علاوه بر آمریکا که مهم‌ترین مهره خطرناک برای اوپک است عراق هم بازی این سازمان را به هم می‌ریزد.

در این رابطه مشاور موسسه بین‌المللی مطالعات انرژی با اشاره به وضعیت بازار جهانی نفت و کاهش پایبندی اعضا به کاهش تعهد از ۷۷ به ۷۵درصد گفت: متاسفانه عراق بازی را به هم زده است. چشم‌انداز قیمت نفت در بازارهای جهانی مناسب نیست و با این شرایط قیمت‌ها به سمت ۴۰ دلار حرکت می‌کند.

مهران امیرمعینی با تاکید بر اینکه بازار جهانی نفت تحت فشار قیمت‌ها قرار دارد، اظهار کرد: عربستان تاکنون به تعهد خود مبنی بر کاهش تولید پایبند بوده و میزان تولید نفت در این کشور براساس سهمیه‌ای بوده که تعیین شده است. کشوری که این تعهد را زیر پا گذاشته عراق است. البته تولید سایر کشورها مانند نیجریه و لیبی نیز منجر به کاهش قیمت‌ها شده است.

وی در موردنظر برخی از کارشناسان مبنی بر اینکه عربستان سیاست افزایش تولید و کاهش قیمت‌ها برای خروج نفت شیل آمریکا از بازار و تحت فشار قرار دادن ایران را در پیش خواهد گرفت، توضیح داد: این موضوع به نظر غیرمنطقی می‌رسد. نفت شیل جای خود را در بازار پیدا کرده است و طبق آخرین اخبار، متوسط هزینه تولید نفت شیل با نفت ۴۰ تا ۵۰ دلار هماهنگ است. به همین دلیل حتی اگر قیمت نفت کاهش پیدا کند، نفت شیل در بازار باقی می‌ماند.

مشاور موسسه بین‌المللی مطالعات انرژی با تاکید بر اینکه بعید است اوپک با افزایش میزان تولید بتواند سهم خود را از بازار پس بگیرد، اظهار کرد: چنانچه اوپک تولید خود را افزایش دهد، دود آن به چشم اعضای اوپک می‌رود. بهترین راه‌حل برای اوپک این است که با برخی کشورهای غیراوپک به جمع‌بندی برسند تا سهم تولید این کشورها نیز کنترل شود.

امیرمعینی ادامه داد: قیمت نفت بین ۴۰ تا ۵۵ دلار منطقی است اما متاسفانه عراق بازی را به هم زده و چنانچه عراق نیز میزان تولید خود را در سطح تعیین شده کنترل می‌کرد، اوپک به این وضع دچار نمی‌شد. البته بحث تولید لیبی و نیجریه نیز مطرح است که باید برای این کشورها هم سهمی تعیین شود.

وی با تاکید بر اینکه چشم‌انداز قیمت نفت در بازارهای جهانی مناسب نیست، تصریح کرد: با این شرایط قیمت‌ها به سمت ۴۰ دلار حرکت می‌کند مخصوصا اگر این سیگنال به بازار جهانی داده شود که درون اوپک توافق وجود ندارد.

چرخش غیرمنتظره نفت جهانی 

براساس این گزارش، نفت روز جمعه در پی انتشار خبر تاییدنشده‌ای از تعطیلی یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های نفت در آمریکا و همچنین کاهش هفتگی شمار دکل‌های حفاری نفت این کشور، روند کاهش قیمت را معکوس کرد و حدود سه درصد افزایش یافت.

بهای نفت وست‌تگزاس اینترمدییت برای تحویل در سپتامبر در بازار نیویورک آخرین بار 42/1 دلار یا ۳ درصد افزایش نشان داد و در 51/48 دلار در هر بشکه بسته شد و ضررش برای کل هفته را به 6/0 درصد محدود کرد. بهای معاملات این بازار اوایل روز جمعه تا رکورد پایین 78/46 دلار در هر بشکه رسیده بود.

نفت برنت برای تحویل در اکتبر در بازار لندن آخرین بار 69/1 دلار یا 3/3 درصد صعود کرد و در 72/52 دلار در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته 2/1 درصد رشد نشان داد.

طبق گزارش‌های خبری، یک واحد در پالایشگاه بایتون تگزاس اکسون‌موبیل تعطیل شده است. به گفته فیلیپ فلاین، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت «پرایس فیوچرز» این پالایشگاه بزرگی است که ۵۸۴ هزار بشکه در روز ظرفیت دارد. تعطیلی این پالایشگاه ممکن است تامین تقاضا را با محدودیت مواجه کند و قیمت خرید نفت سنگین را افزایش دهد.

قیمت‌ نفت اوایل روز جمعه تحت تاثیر آمار اخیری که افزایش تولید نفت آمریکا را نشان دادند، در قیمت پایین‌تری معامله شده بود اما کاهش ارزش دلار آمریکا و دکل‌های حفاری نفت کمک کرد روند کاهش قیمت‌ها معکوس شود.

آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا که روز چهارشنبه منتشر شد، کاهش هفتگی ذخایر نفت‌خام آمریکا را نشان داد که بزرگ‌ترین کاهش هفتگی از سپتامبر سال گذشته بود اما از سوی دیگر تولید نفت این کشور به بالاترین سطح از اواسط ژوئیه سال ۲۰۱۵ به این طرف رسید.

بر پایه آمار این سازمان، تولید نفت آمریکا در هفته منتهی به ۱۱ آگوست، ۷۹ هزار بشکه در روز افزایش یافته و به 502/9 میلیون بشکه در روز رسیده است. با این همه ذخایر نفت 9/8 میلیون بشکه کاهش یافت که بیش از دو برابر میزان مورد پیش‌بینی تحلیلگران در نظرسنجی «اس‌اندپی‌گلوبال‌پلاتس» بود.

پیش‌بینی نفت ۷۰ دلاری 

با این اوصاف تحلیلگران اقتصادی سیتی‌بانک اعلام کردند که قیمت نفت تا پنج سال آینده در صورت کاهش تولید نفت لیبی و نیجریه به ۷۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید.

سیتی‌بانک آمریکا در تازه‌ترین پیش‌بینی خود از چشم‌انداز قیمت نفت اعلام کرد در صورت کاهش مجدد تولید نفت نیجریه و لیبی، قیمت نفت به بیش از ۷۰ دلار در هر بشکه تا سال ۲۰۲۲ خواهد رسید و اگر عرضه با اختلال مواجه شود یعنی نفت‌خام بیشتری روانه بازار شود، شاهد سقوط قیمت نفت به کمتر از ۴۰ دلار در هر بشکه خواهیم بود. 

سیتی‌بانک قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا را در پنج سال آینده بین ۴۰ تا ۵۵ دلار در هر بشکه اعلام کرد این در حالی است که پیش از این رقم ۴۰ تا ۶۵ دلار را در ماه فوریه سال‌جاری میلادی برآورد کرده بود.

همچنین کارشناسان اقتصادی این بانک معتقد هستند که این قیمت با توجه به کاهش بیشتر عرضه یا روند نزولی آن می‌تواند با شوک روبه‌رو شود.

بر همین اساس پیش‌بینی سیتی‌بانک برای نفت آمریکا بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ بین ۴۰ تا ۵۵ دلار و این رقم تا سال ۲۰۲۲ به ۵۰ تا ۶۰ دلار به ازای هر بشکه افزایش خواهد یافت. 

البته این بانک آمریکایی، سیر صعودی قیمت نفت را تا سال ۲۰۲۲ دارای یک روند افزایشی ملایم می‌داند. تحلیلگران سیتی‌بانک معتقدند بازار نفت طی سال‌های اخیر در سطح بالایی دچار اختلال عرضه شده است.

کارشناسان سیتی‌بانک می‌گویند چالش کاهش تولید نفت از سوی کشورها و فقدان پروژه‌های جدید نفتی می‌تواند بازار نفت را با کاهش عرضه روبه‌رو کند. 

به گفته مقامات این بانک، افزایش توان بهره‌وری نفت شیل آمریکا و چشم‌انداز مثبت اجرای پروژه‌های این شرکت در کشورهایی از قبیل مکزیک، برزیل، کانادا و گیانا می‌تواند بازار را در حالت توازن حفظ کند و قیمت نفت را تا سال ۲۰۲۲ به تقریبا ۶۰ دلار در هر بشکه برساند. 

سیتی‌بانک برخلاف آژانس بین‌المللی انرژی که اعلام کرده بود کاهش عرضه، قریب‌الوقوع است، معتقد است این موضوع ممکن است تا پایان این دهه به طول بینجامد.

کارشناسان سیتی‌بانک اعلام کردند افزایش رشد تولید نفت شل تا سال ۲۰۲۰ حدود 5/1 میلیون بشکه در روز خواهد بود. 

کاهش عرضه روزانه یک میلیون بشکه‌ای نفت از سطح فعلی آن در سال ۲۰۱۸ می‌تواند منجر به جهش قیمت آن به ۶۰ تا ۷۰ دلار در هر بشکه باشد و اگر عرضه با اختلال ۵۰۰ هزار بشکه‌ای در روز روبه‌رو شود، قیمت آن در کانال ۳۰ دلار خواهد بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 721503
  • منبع: جهان صنعت
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.