در روز برگزاری مراسم تحلیف در مجلس، زمانی این اتفاق و نوع عکس گرفتن پیش آمد که مراسم تمام شده و حین برگزاری نبود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: یکی از مزایایی مراسم‌هایی مثل تحلیف ریاست جمهوری ارتباط میان شخصیت‌ها اعم از نمایندگان و مقامات است که بتوانیم از ابعاد مثبت و ظرفیت‌های موجود به نحو مطلوبی استفاده کنیم.

به گزارش جماران، محمود صادقی درباره این‌که وقتی اخباری جنجالی یا زرد در جامعه از یک اتفاق منتشر می‌شود،‌ تا چه اندازه احتمال دارد که انتشار این‌گونه اخبار برای پوشاندن یک اتفاق مهم باشد؟ گفت: این مساله می‌تواند از زوایای دیگری هم مورد توجه قرار گیرد، آن هم در شرایطی که در تحریم هستیم و تعداد کثیری از مقامات بین‌المللی در مراسمی مثل تحلیف شرکت کرده‌اند، می‌توانست به گونه‌ای باشد که از ابعاد مثبت و ظرفیتی که ایجاد شده بهره‌برداری درستی کرد اما متاسفانه حواشی بر متن غلبه پیدا کرد.

وی تصریح کرد: پدیده‌ای در سال های اخیر در عرصه رسانه به نام فوتوژورنالیسم به وجود آمده که با سوژه قرار دادن یک صحنه به عنوان یک موضوع خبری به آن پرداخته می‌شود، البته تنها به ما هم اختصاص ندارد، بلکه در سطح دنیا هم گاهی چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد که یک عکاس صحنه‌ای را شکار می‌کند و بعد درباره آن جنجال‌ها و حاشیه‌سازی‌هایی می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس هم‌چنین بیان کرد: در ایران هم در گذشته چه در حوزه مجلس یا مجلس خبرگان چنین صحنه‌هایی از سوی عکاس‌ها شکار شده یا حتی در گذشته عکس‌هایی که بعضی از نمایندگان مدعی اصولگرایی در کنار شخصیت‌های بین‌المللی گرفته بودند در همان زمان جنجال‌هایی را ایجاد کرده بود.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس افزود: به نظر می‌رسد در این مورد، نوعی شیطنت دخالت داشته و دو خط که در جهت انزوای ایران عمل می‌کنند، در کنار هم حرکت ‌کرده‌اند، یکی تندروهای داخلی که در برابر هر گونه فرصتی که برای خروج ایران از انزوا پیدا می‌شود، به شدت حساسیت نشان می‌دهند و خط دیگر هم اسرائیل و ترامپ که در جهت ایران‌هراسی و منزوی ساختن ایران حرکت می‌کنند، در واقع دو تیغه قیچی هستند که به دنبال ایران‌هراسی و به انزوا کشاندن ایران هستند.

صادقی در ادامه اظهار کرد: از سوی دیگر مراسم بازگشت ایران به عرصه بین‌الملل نشان از توطئه‌های آمریکا و هم‌دستان منطقه‌ای آن‌ها مثل عربستان دارد که همواره در تلاش برای حضور نیافتن ایران در عرصه بین‌الملل بوده‌اند و پاسخی برای آن‌ها بود. اما به نظرم اگر بخواهیم بدبینانه نگاه کنیم، دوستان داخلی در جهت انزوای ایران حرکت کرده‌اند.

این نماینده مجلس با اشاره به سلفی نمایندگان با مقام عالی اروپایی یادآور شد: در روز برگزاری مراسم تحلیف در مجلس، زمانی این اتفاق و نوع عکس گرفتن پیش آمد که مراسم تمام شده و حین برگزاری نبود. البته چینش جایگاه‌ها در مجلس هم به نظر می‌رسد در این مساله نقش داشته است، زیرا محدودیت فضا وجود داشت و با وجود زحمات در خور تقدیری که کشیده بودند، در روز تحلیف چیدمان مهمانان و نمایندگان به گونه‌ای بود که کاملا دیوار حائلی میان آن‌ها قرار گرفته بود.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: گویی نمایندگان را از دور خارج کرده بودند، در حالی که از نظر آیین‌نامه داخلی مجلس در یک جلسه رسمی و علنی نمایندگان باید حاضر باشند و حتی می‌توانند نطق کنند اما نه تنها به لحاظ فیزیکی محدودیت ایجاد شده بود، بلکه سیستم الکترونیکی امکان ثبت اخطار یا تذکر را به نمایندگان نمی‌داد.

وی با بیان این‌که از نظر آیین‌نامه داخلی در شیوه برگزاری مراسم ایرادهایی هم وجود داشت‌، گفت: یکی از مزایای چنین رویدادهایی که ابعاد بین‌المللی دارد ارتباط میان اشخاص شرکت‌کننده در این مراسم‌ها است که متاسفانه این امکان از نمایندگان سلب شده بود و حتی امکان برقراری ارتباط با برخی از شخصیت‌های داخلی مثل حجت‌الاسلام سید حسن خمینی و حجت‌الاسلام ناطق نوری هم که کمتر نمایندگان با آن‌ها در ارتباط هستند، وجود نداشت.

صادقی در ادامه با بیان این‌که در تصویر منتشر شده از نمایندگان از همه طیف‌ها اعم از اصولگرایان، مستقل‌ها و امید بودند گفت: به نظر می‌رسد خط خبری از ابتدای شکل‌گیری مجلس دهم برای زیر ذره‌بین بردن نمایندگان فراکسیون امید که به طور عمده هم هدف‌شان کینه‌توزی نسبت به رای آوری لیست امید در مجلس دهم بوده است، فعالیت دارد.

وی در پایان اظهار کرد: مجلس،‌ شیشه‌ای‌ترین اتاق محل کار در میان سه قوه است که نمایندگان از صبح تا ساعاتی طولانی زیر ذره‌بین خبرنگاران هستند از این رو خوب است که همکاران ما مراقب باشند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.