اردکانی در خصوص مهمترین اولویت صنعت نفت در دولت دوازدهم نیز اظهار کرد: دولت باید کار اصلی خود را انجام دهد تا ما بتوانیم در بخش نفت موفق باشیم و آن این است که پول فروش داخلی نفت و گاز باید به عنوان سرمایه ملی دیده شود.

به گزارش جماران؛ رییس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: دستورات غلط، بروکراسی غلط و کم سوادان در وزارت نیرو مشکلات بسیاری به وجود آوردند و توجه به ساخت داخل در بخش برق در دوره اول ریاست جمهوری روحانی مغفول ماند.

علی شمس اردکانی درخصوص وزرای پیشنهادی نفت و نیرو گفت: هردوی افراد پیشنهاد شده از سوی روحانی در وزارت نفت و نیرو گزینه‌های خوبی هستند چرا که هر دو افرادی با تجربه هستند و به توسعه و تولید ساخت داخل و تعامل با بخش خصوصی توجه جدی دارند و علاوه بر این به بخش انرژی وقوف کامل دارند که می‌تواند بهترین زمینه را برای توسعه تولید داخلی فراهم کند.

رییس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در ادامه افزود: حمایت از تولید داخل شعار ملی ماست و تحقق این شعار از مسیر ساخت داخل می‌گذرد.

او  با بیان اینکه «هر دو انتخاب انتخابی اصلح است» گفت: وزارت نیرو در زمان احمدی نژاد اوضاع مساعدی نداشت و همه بنیان‌ها به نابودی رفت، اما در دوره اول ریاست جمهوری روحانی نیز بخش ساخت داخل در بخش برق مغفول ماند.

رییس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران توضیح داد: پروژه‌ای که در داخل کشور می‌شد آن را ساخت و توسعه داد، به دنبال این بودند که دولت تعهد بدهد که با یک شرکت درجه چهار بین المللی قرارداد ساخت نیروگاه ببندد، درحالی که طبق قانون، وزارت نیرو به هیچ وجه نباید به دنبال ساخت نیروگاه باشد، بلکه باید دنبال دادن مجوز به بخش خصوصی و تضمین خرید برق باشد.

درآمد فروش نفت و گاز سرمایه ملی است

اردکانی در خصوص مهمترین اولویت صنعت نفت در دولت دوازدهم نیز اظهار کرد: دولت باید کار اصلی خود را انجام دهد تا ما بتوانیم در بخش نفت موفق باشیم و آن این است که پول فروش داخلی نفت و گاز باید به عنوان سرمایه ملی دیده شود، و چون نفت سرمایه ملی است باید قیمت آن با قیمت منطقه‌ای تطبیق کند و این کاری نیست که وزیر بتواند خودش انجام دهد بلکه دولت باید این کار را انجام دهد و اعلام کند هزینه فروش محصولات نفتی و گازی به قیمت‌های منطقه‌ای است تا جلوی قاچاق گرفته شود.

او با تاکید بر اینکه «کاسبان قاچاق سالیانه حدود هشت هزار میلیارد تومان سوخت قاچاق می‌کنند» اظهار کرد: قاچاقچیان سوخت هم بخش انرژی کشور را نابود می‌کنند و هم بخش‌های تولیدی مواد غذایی و پوشاک و غیره را. تأمین کننده پول واردات کالای قاچاق نیز از پول سوختی است که در خارج از کشور به صورت قاچاق می‌فروشند و به وسیله آن پول، کالای قاچاق نیز وارد می‌کنند، که جابجایی پول نیز نداشته باشند؛ این یعنی قاچاق در قاچاق!

بوروکراسی غلط و کم سوادان مشکل تراشی می‌کنند

اردکانی تصریح کرد: اصلاح و رفع این مساله مهم‌ترین کاریست که دولت باید انجام دهد و وزارت نفت و نیرو نیز باید بتوانند در میدان تولید و اشتغال گویی بزنند، اکنون که مقام رهبری هم فرموده‌اند که تولید و اشتغال وظیفه اصلی است پس باید پیش نیازها نیز انجام شود.

او با بیان اینکه «دولت باید کاری کند که قاچاق صرف نکند و برق ارزان ممنوع شود»، گفت: قیمت تمام شده برق را باید به تولیدکننده برق داد؛ اکنون وزارت نیرو نمی‌تواند پول تولیدکنندگان خصوصی براق را پرداخت کند به دلیل اینکه قیمت گذاری غلط برق را، دستورات غلط، بروکراسی غلط و افراد کم سواد طوری گذاشته‌اند که پول تولید برق را تولید کننده برق دریافت نمی‌کند، به این معنا که به دنیا این پیام را می‌دهند که برای سرمایه گذاری در صنعتی همچون برق به ایران نیایید.

رییس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با بیان اینکه «اگر مانند انرژی‌های تجدیدپذیر قیمت‌ها اصلاح شود بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد» گفت: در انرژی‌های تجدیدپذیر مجلس قانون گذاشت که بهای آن به قیمت تمام شده‌اش نزدیک باشد و داور نیز باشد و جذب سرمایه گذاری هم بکند.

وزیر نیرو خواب نما شده بود!

اردکانی با انتقاد از عملکرد چیت چیان در وزارت نیرو گفت: وزیر نیروی قبلی بیخودی خواب نما شده بود، چراکه او یک سیاست باز است، نه مهندسی درجه یک و نه یک اقتصاددان است. او با تصمیم گیری های اشتباه خود اعلام کرده بود پول برق تجدیدپذیر را به برق روستایی بدهید، این حرف یعنی برق مجانی یعنی نابود کردن سرمایه یعنی مصرف بی رویه!

او در پایان اظهار کرد: امیدوارم بیطرف تمام این مشکلات این حوزه را بداند و آنها را برطرف کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.