حجتی با اشاره به سرمایه گذاری های کلان ایران در بخش تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، گفت: ما ظرفیت ها و قابلیت های زیادی برای همکاری های مشترک در زمینه تحقیقات و آموزش داریم.

به گزارش جماران؛ کشور سورینام خواستار گسترش همکاری های کشاورزی به ویژه در حوزه تولید برنج، تحقیقات و آموزش و سرمایه گذاری با ایران شد.

در دیدار امروز وزرای کشاورزی ایران و سورینام، دو کشور در مورد تقویت همکاری های کشاورزی اعلام آمادگی کردند.

در این دیدار، مهندس محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی گفت: سیاست ایران، توسعه روابط به خصوص با کشورهای آمریکای لاتین است و امیدواریم راهکارهای توسعه روابط اقتصادی را با کمک یکدیگر پیدا کنیم.

وی با اشاره به این که ایران در شرایط اقلیمی خشک و کم آبی قرار دارد، اظهار داشت: آب نقش تعیین کننده ای در تولیدات کشاورزی ایفا می کند و با وجود کم آبی تولید محصولات کشاورزی در ایران به سختی انجام می شود.

حجتی افزود: ما در مناطقی که بالای هزار میلی متر بارندگی داریم برنجکاری می کنیم و سالانه نزدیک به دو میلیون و 200 هزار تن از شالیزارها برنج سفید برداشت می شود و این در حالی است که نیاز کشور به این محصول سالانه 3 میلیون تن است و نزدیک به 700 تا 800 هزار تن برنج از خارج تامین می شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به سرمایه گذاری های کلان ایران در بخش تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، گفت: ما ظرفیت ها و قابلیت های زیادی برای همکاری های مشترک در زمینه تحقیقات و آموزش داریم.

وی در عین حال نسبت به سرمایه گذاری در اراضی کشاورزی رها شده در سورینام اعلام آمادگی کرد و اذعان داشت: با انعقاد قراردادهای قابل قبول اقتصادی حاضریم در این اراضی برای کشت محصولات اساسی سرمایه گذاری کنیم و کشاورزان و سرمایه گذاران ما تولید مشترک داشته باشند.

حجتی، افزایش تولیدات کشاورزی در ایران را ناشی از افزایش بهره وری عنوان کرد و گفت: در زمینه آب و خاک و مکانیزاسیون دارای تجهیزات و تجربه های زیادی هستیم و می توانیم آن را در اختیار سورینام قرار دهیم.

وی با بیان این که ایران با تولید انواع خرما و پسته رتبه برتر جهان را دارد، اظهار داشت: ایران با تولید سالانه یک میلیون تن خرما، رتبه نخست جهانی را به خود اختصاص داده است.

در این دیدار وزیر کشاورزی، دامپروری و شیلات کشور سورینام بر توسعه همکاری های کشاورزی میان دو کشور به ویژه در زمینه افزایش تولید برنج، تحقیقات و آموزش و دامپروری و شیلات تاکید کرد.

سوئرش الگویه افزود: ما با توجه به منابع آبی زیاد به دنبال سرمایه گذاری در حوزه برنج و دام هستیم.

وی ادامه داد: در سورینام اراضی کشاورزی رها شده وجود دارد و علت آن قدیمی بودن تجهیزات کشاورزی است.

الگویه با بیان این که کشورش دارای برنامه های متعدد برای افزایش اشتغال و درآمد مردم و تقویت زیرساخت های کشاورزی است، تصریح کرد: ایران می تواند در افزایش تولید برنج به ما کمک کند که در نهایت منجر به اشتغالزایی و افزایش درآمد کشاورزان می شود.

وی ظرفیت صادراتی برنج سورینام را 100 هزار تن و عملکرد تولید در هر هکتار را 6.8 تن عنوان کرد و گفت: ما قصد داریم سال آینده ظرفیت صادرات برنج را به 150 هزار تن برسانیم.

وزیر کشاروزی، دامپروری و شیلات سورینام، میزان بارندگی سالانه این کشور را 3 هزار میلی متر عنوان کرد.

وی با اشاره به تولید کود اوره و سایر کودهای کشاورزی در ایران، اظهار داشت: ما به کودهای کشاورزی نیاز داریم و بهتر است این واردات از کشور برادر ایران انجام گیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.