نماینده مجلس شورای اسلامی در دیدار با نائب رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان فنلاند به تشریح برخی تحولات منطقه و نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه پرداخت.

به گزارش جماران؛ روسای گروه دوستی پارلمانی ایران و فنلاند در دیدار مشترک بر لزوم توسعه همکاری بین دو کشور تاکید کردند.

پرتی سالولاینن نائب رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان فنلاند و رییس گروه دوستی پارلمانی فنلاند و ایران که برای شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری کشورمان به تهران سفر کرده است ، امروز جمعه  (13/05/96) با تابش رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و فنلاند در مجلس شورای اسلامی دیدار و پیرامون چشم انداز روابط دوجانبه ، همکاری های پارلمانی و بین المللی به بحث و تبادل نظر پرداخت.

تابش در ابتدای این دیدار ضمن استقبال از گسترش روابط پارلمانی تهران- هلسینکی گفت :« ایران و فنلاند پیشینه روابط مثبتی با یکدیگر داشته و  توسعه روابط با این کشور حائز اهمیت است».تابش با اشاره به اهمیت رفت و آمدهای پارلمانی ،ضمن ابلاغ دعوت مجدد ریاست محترم مجلس شورای اسلامی جناب آقای دکتر لاریجانی از همتای فنلاندی خود جهت سفر به تهران خاطر نشان کرد: «دیدار و مذاکرات مقامات پارلمانی تهران- هلسینکی مورد توجه می باشد و مجلس شورای اسلامی و گروه دوستی پارلمانی ایران- فنلاند آمادگی هرگونه همکاری در جهت تحکیم مراودات فیمابین از جمله تبادل هرچه بیشتر هیات های پارلمانی را دارد».

رییس گروه دوستی ایران-فنلاند با اشاره به ظرفیت فراوان جمهوری اسلامی ایران و فنلاند ، بر همکاری های بیشتر میان مجالس و همچنین گروههای دوستی-پارلمانی در مجالس دو کشور تاکید کرد و افزود: «ایران و فنلاند از ظرفیت های فراوانی در زمینه های اقتصادی ، علمی و زیست محیطی برخوردارند که تحکیم همکاری های پارلمانی در  شناسایی و بهره گیری از آنها موثر می باشد.وی گفت:« زمینه های متعدد در بخشهای گردشگری و توریسم ، محیط زیست ، انرژیهای نو ، سرمایه گذاری با هدف انتقال تکنولوژی، همکاریهای گمرکی، همکاریهای بانکی ، کشاورزی ، فرهنگی ، علمی و دانشگاهی  از جمله زمینه هایی است که جمهوری اسلامی ایران مایل به حضور فنلاند در این زمینه ها می باشد.

وی بر ضرورت توجه شرکتهای فنلاندی برای سرمایه گذاری مشترک تاکید و خواستار تسریع اجرایی شدن  توافقات فیمابین شد.

نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه این دیدار با تشریح برخی تحولات منطقه  به نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه اشاره کرد و گفت: :«تبلیغ ایران هراسی در صحنه بین الملل در حالی است که جمهوری اسلامی ایران نقش حائز اهمیتی در برقراری ثبات و امنیت در منطقه داشته و خود قربانی تروریسم بوده است. وی با اشاره به اینکه پایبندی جمهوری اسلامی ایران به برجام علیرغم بدعهدی آمریکا انکارناپذیر بوده خاطرنشان کرد:« گسترش روابط با اتحادیه اروپا برای طرفین حائز اهمیت بوده و نباید اجازه داد منافع مشترک دستخوش مطامع آمریکا گردد.وی در همین راستا بر تقویت اتحاد هرچه بیشتر میان  ایران و اروپا در جهت منافع طرفین تاکید کرد.

پرتی سالولاینن نائب رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان فنلاند و رییس گروه دوستی پارلمانی فنلاند و ایران  نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمهوری اسلامی ایران جهت شرکت در مراسم تحلیف رییس جمهور کشورمان  ، پیروزی جناب آقای دکتر روحانی در انتخابات ریاست جمهوری را تبریک گفت.

وی گفت:« فنلاند از افزایش همکاری های دو کشور در زمینه های مختلف از جمله محیط زیست، انرژی ، تکنولوژی و به ویژه افزایش همکاریها در حوزه فرهنگ استقبال و بر عزم فنلاند  برای گسترش روابط در همه سطوح به ویژه مناسبات پارلمانی با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

نائب رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان فنلاند با اشاره به اینکه فنلاند خواستار گسترش روابط دو جانبه با جمهوری اسلامی ایران است گفت: «فنلاند علاقه مند به گسترش روابط دو جانبه و ارتقای سطح مناسبات با جمهوری اسلامی ایران است و در همین راستا از گسترش رفت و آمدهای سیاسی میان دو کشور استقبال می کند».وی ابراز امیدواری کرد که در دوره جدید شاهد بسط و گسترش بیش از پیش روابط پارلمانی بین دو کشور باشیم.

پرتی سالولاینن نائب رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان فنلاند و رییس گروه دوستی پارلمانی فنلاند و ایران در پایان از گروه دوستی پارلمانی ایران و فنلاند برای سفر به این کشور در راستای گسترش همکاریهای پارلمانی فیمابین دعوت کرد.

 لازم به ذکر است جمالی نوبندگانی نایب رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و فنلاند نیز در این دیدار حضور داشت و به بیان دیدگاههای خود در راستای توسعه همکاری های دو کشور پرداخت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 715315
  • منبع: خانه ملت
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.