سیاوشی شاه عنایتی اظهار کرد: در این شرایط هنرمندان حق دارند که نگران شأن سینما و هنر باشند و این بدسلیقگی‌ها نه تنها به سینما و هنرمند صدمه می‌زند بلکه به شأن به جایگاه دستگاه نهادهای تصمیم‌گیر نیز صدمه وارد می‌کنند.

به گزارش جماران؛ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه مشی دولت در حوزه فرهنگ، مصلحت‌گرایی است، از نبود سیاست‌گذاری مشخص در این بخش انتقاد کرد.

طیبه سیاوشی شاه عنایتی با اشاره به راه‌اندازی کمپین "شأن سینما" و اعتراض برخی هنرمندان به فیلم‌های توقیفی بر تأمین امنیت شغلی هنرمندان تأکید و اظهار کرد: مسأله عدم رعایت شأن هنرمندان به ایام و دوره اخیر محدود نمی‌شود و هنرمند نباید هرلحظه نگران این مسئله باشد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی پدیده توقیف و توقف اثر هنری را که حاصل زحمت گروهی هنرمند است، منحصر به ایران دانست و گفت: اگرچه در سایر کشورها حتی هالیوود نیز ممیزی وجود دارد ولی این ممیزی‌ها در همان مرحله نخست صورت می‌گیرد و از هزینه‌کرد بی حاصل مادی و معنوی هنرمند جلوگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه هزینه ساخت بسیاری از فیلم‌های توقیفی از بیت المال و سرمایه‌های ملی بوده است به توقیف فیلم سنتوری در سال‌ها قبل اشاره و اظهار کرد: در آن روزها این فیلم با افتضاحی به یاد ماندنی توقیف شد و خواننده موسیقی آن ممنوع‌ الکار شد اما امروز شاهدیم که موسیقی این فیلم که مشکل اصلی آن روزهای این فیلم سنتوری بود از رادیو پیام و رسانه ملی پخش می‌شود.

سیاست‌گذاری مشخصی در بخش هنر وجود ندارد/ مسئولان سلیقه‌ای عمل می‌کنند

عضو فراکسیون زنان مجلس ادامه داد: این مثال حاکی از این است که سیاست‌گذاری مشخصی در بخش هنر و در خصوص مواجهه با آثار فرهنگی وجود ندارد و مسئولان کاملا سلیقه‌ای عمل می‌کنند.

وی اظهار کرد: در این شرایط هنرمندان حق دارند که نگران شأن سینما و هنر باشند و این بدسلیقگی‌ها نه تنها به سینما و هنرمند صدمه می‌زند بلکه به شأن به جایگاه دستگاه نهادهای تصمیم‌گیر نیز صدمه وارد می‌کنند.

عضو فراکسیون امید با تأکید بر اینکه مسأله حمایت از هنرمندان در قانون برنامه ششم مورد تأکید بوده است، گفت: این حمایت زمانی محقق می‌شود که هنرمند بداند در چه جایگاهی قرار دارد و برای تولید اثر هنری خود باید در چارچوبی عمل کند.

شأن قانون‌گذار اظهارنظر درباره نمایش دادن یا ندادن یک فیلم نیست

سیاوشی با بیان اینکه با گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی می‌توان به خوبی چارچوب‌هایی برای یک اثر هنری تعریف کرد، افزود: هنرمندان و سینماگران امروز به خوبی مصالح ملی و خطوط قرمز را می‌شناسند و باید به آن‌ها اجازه فعالیت داد.

وی با بیان اینکه مشی دولت در حوزه فرهنگ، مصلحت‌گرایی است نه تدبیر و امید، افزود: بارها دیده شده که دولت به دلیل موضع‌گیری‌ها و اعمال فشارها ناچار می‌شود حاصل زحمات و تلاش‌های هنرمندان را به راحتی نادیده بگیرد؛ درحالیکه این کار نه تنها به سینما بلکه به فرهنگ مملکت آسیب می‌زند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره ورود این کمیسیون به موضوع پرونده فیلم‌های توقیفی گفت: اعضای کمیسیون سعی دارند که کمتر به مداخله در عرصه فرهنگ بپردازند و این مسئله اتفاقا تصمیم مبارکی است و شأن قانون‌گذار و ناظر این نیست که درباره نمایش دادن یا ندادن یک فیلم اظهار نظر کند.

وی با اشاره به گستردگی حوزه‌های مختلف کاری در کمیسیون فرهنگی، اظهار کرد: اعضای کمیسیون وظیفه دارند از هنرمندان مختلف با هر گرایشی حمایت و کمتر مداخله‌گری کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: در واقع این نگاه که پیشتر به کمیسیون فرهنگی مجلس وجود داشت که با نگاهی خاص و ممیزی گونه به مسائل نگاه می‌کند امروز در کمیسیون فرهنگی مجلس دهم وجود ندارد و سعی می‌کند در کنار تقویت قوانین حمایتی از هنرمندان عرصه فرهنگ و هنر را به دست خود هنرمندان بسپاریم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 714188
  • منبع: خانه ملت
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.