گر شما وارد طبقه متوسط شوید به این معناست که کمی پول بیشتر برای صرف هزینه بر روی مسائلی غیر از نیازهای اولیه دارید.

آنچه که برای تجارت‌های جهانی بیشتر جالب توجه خواهد بود تقسیم کردن طبقه متوسط در بخش‌های مجزاست. محصولات مختلف به گروه‌های مختلف درآمدی ارائه می‌شوند. درک دقیق از داده‌ها و در اختیار داشتن آنها، موضوعی که در حال حاضر امکانپذیر شده است، ارزش بیشتری را در بر دارد.

به گزارش جماران، تصور کنید شما می‌خواهید دنیا را برای فرزند خود به شکل بسیار ساده‌ای توضیح بدهید. یکی از این راه‌ها دسته بندی مردم جهان بر حسب درآمد آنها است، که به این طریق می‌توان چهار گروه را تعریف کرد: به شدت فقیر، آسیب پذیر، طبقه متوسط و در نهایت ثروتمندان؛

1. گروه به شدت فقیر از محرومیت‌های شدیدی هم رنج می‌برند که شامل گرسنگی، بیسوادی و مرگ زودرس مادران و فرزندان می‌شود. درآمد این گروه کمتر از 1.90 دلار در روز است.

2. گروه آسیب پذیر یا نزدیک به فقیر با درآمد 1.90 تا 11 دلار در هر روز از فقر شدید فرار کرده‌اند اما منابع مالی اضافه برای خرج کردن ندارند و در معرض آسیب بازگشت به فقر هستند که از بیکاری، خشکسالی، بیماری یا سایر مسائل شوک آور دیگر تاثیر می‌پذیرند.

3. طبقه متوسط با درآمد روزانه بین 11 تا 110 دلار می‌توانند انتظار زندگی شایسته‌ای را داشته باشند و از ترس قرار گرفتن در معرض فقر شدید فرار کرده‌اند. این طبقه همچنین به عنوان "قشر مصرف کننده" شناخته می‌شوند. گروهی که "تقاضا" از طرف آنها باعث قدرت گرفتن اقتصاد می‌شود.

4. گروه نهایی ثروتمندان هستند با درآمد روزانه بالای 110 دلار که در فراوانی نسبی زندگی می‌کنند و قدرت تامین هر کدام از لوازم مصرفی استاندارد را دارند.

سیاستگذاران و رسانه‌ها در این بین به دو قشر بیشترین توجه را می‌کنند: یکی مبارزه با فقر شدید و دیگری حفظ زندگی پر زرق و برق ثروتمندان. یکی از اهداف جامعه جهانی تا سال 2030 پایان دادن به فقر شدید تلقی شده است. با این حال بیش از 90 درصد جمعیت جهان به دو گروه میانی اختصاص دارد که بیشترین سیر تغییرات و جنبش بین این گروه‌ها در جریان است.

در حال حاضر 3.3 میلیارد نفر از جمعیت جهان را طبقه متوسط تشکیل می‌دهند که البته این تعداد برای قشر متوسط به لحاظ درآمدی به سرعت در حال افزایش است. در واقع طبقه متوسط جهانی در مسیری قرار دارد که تا سال 2021 به 4 میلیارد نفر خواهد رسید و البته در سال 2027 تعداد افراد طبقه متوسط جامعه جهانی به عدد 5 میلیارد نفر یعنی 60 درصد کل جمعیت جهان افزایش پیدا می‌کند.

حتی با وجود اینکه برخی از مردم بر این عقیده‌اند که طبقه متوسط در غرب رو به کاهش است اما واقعیت این است که طبقه متوسط جهانی با سرعت بی‌سابقه‌ای روند رو به رشد را طی می‌کند به طوریکه هر یک ثانیه 5 نفر در جهان وارد طبقه متوسط می‌شوند. در عین حال که درآمد مردم هم رو به افزایش است، گروه نزدیک به فقر یا همان گروه دوم هم که قشر آسیب پذیر محسوب می‌شوند به همان سرعت کاهش پیدا می‌کنند.

چرا طبقه متوسط مهم هستند؟

بسیاری درباره اهمیت طبقه متوسط در ثبات جامعه و تجدید دموکراسی گفته و نوشته‌اند. ما می‌خواهیم نشان دهیم آنچه که برای طبقه متوسط اتفاق می‌افتد چطور بر رونق کسب و کار و تجارت‌ها تاثیر می‌گذارد و البته مهم است.

تقریبا همه شرکت‌های بین المللی در جهان برای رشد و ارتقا تجارت خود گروه متوسط را به عنوان هدف تعیین می‌کنند. در واقع این نیاز آنها برای پیشبرد اهدافشان محسوب می‌شود. اگر شما وارد طبقه متوسط شوید به این معناست که کمی پول بیشتر برای صرف هزینه بر روی مسائلی غیر از نیازهای اولیه دارید. مثلا خریدن اسباب‌بازی برای فرزندتان یا رفتن به یک رستوران و حتی سینما. کنار اینها می‌توان مصرف گوشت، رفتن به تعطیلات، سفر برای دیدار با اقوام و دوستان را هم اضافه کرد که از تجربیات زندگی قشر متوسط در کنار هزینه کردن برای سلامت، تحصیل و بیمه محسوب می‌شود. در سطح جهانی مصرف طبقه متوسط حدود 37 تریلیون دلار در هر سال محاسبه شده است که بیش از هر المان دیگری از تقاضا به مشارکت بیشتر در رشد اقتصاد جهانی کمک می‌کند.

در عین حال آنچه که برای تجارت‌های جهانی بیشتر جالب توجه خواهد بود تقسیم کردن طبقه متوسط در بخش‌های مجزاست. محصولات مختلف به گروه‌های مختلف درآمدی ارائه می‌شوند. درک دقیق از داده‌ها و در اختیار داشتن آنها، موضوعی که در حال حاضر امکانپذیر شده است، ارزش بیشتری را در بر دارد.

حالا این موضوع مطرح می‌شود که طبقه متوسط در کجای دنیا بیشتر رو به افزایش است؟ رشد اقتصادی در آسیا ادامه پیدا خواهد کرد و بیشتر از هر زمان دیگری افریقا یک حرکت جمعیتی قوی را تجربه می‌کند و اقتصاد در امریکا و اروپا گسترده می‌شود هر چند با سرعتی بسیار پایین‌تر.

با توجه به این داده‌ها نتایج کلیدی به دست آمده به این ترتیب هستند:

در میانه‌های سال 2017 جمعیت طبقه متوسط و بالاتر به 3.5 میلیارد نفر رسیده است که در سال 2030 به 5.6 میلیارد نفر افزایش پیدا می‌کند (افزایش 60 درصدی)

افزایش طبقه متوسط عمدتا یک پدیده آسیایی است: 87 درصد از میلیارد نفر بعدی طبقه متوسط از آسیا خواهند بود.

اگر امروز شرکتی یک میلیارد نفر مصرف کننده داشته باشد (درآمدی بیش از 11 دلار از توازن قدرت خرید در روز را به دست می‌آورد) در این حالت شرکت فوق باید برای سال 2030 1.6 میلیارد نفر مصرف کننده را جذب کند. اما از دست ندادن سهم بازار جهانی به طور عمده بستگی به جذب افراد تازه وارد به طبقه متوسط دارد که بیشتر در چین و هندوستان حضور دارند.

همچنین با روند ثروتمند شدن در اروپا و امریکا بازار جهانی طبقه متوسط رو به نزول می‌رود چه اینکه افراد ثروتمند جایگزین آسیایی‌هایی می‌شوند که کمتر هزینه می‌کنند. این روند فقط بعد از تقریبا 6 سال حالت معکوس به خود می‌گیرد و سپس رشد در آسیا به طور ثابت در قدرت مصرفی میانگین مصرف کنندگان طبقه متوسط گسترده و بیشتر می‌شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 713747
  • منبع: خبرآنلاین
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.