آیا عاقلانه است که برای مصرف داخلی و کوبیدن دولت، با اسراییل و ترامپ همنوا شویم؟ عقلانیت سیاسی حکم می‌کند که با دولت در ایجاد فشار بر امریکا همراه شویم نه اینکه شمشیر نقدمان علیه دولت تیز شود و خواسته قلبی ترامپ تکرار شود.

به گزارش جماران، این روزها برخی از منتقدان دیروز برجام گویی یک پیروزی بزرگ به دست آورده‌اند زیرا از زبان دکتر روحانی و دکتر ظریف هم شنیده می‌شود که امریکا اقدام به نقض روح و جسم برجام کرده است. در عین حال یک تفاوت اساسی میان نقدهای این دست از منتقدان با نقد حامیان برجام وجود دارد که اگر به آن توجه نشود قطعا دچار اشتباه اساسی خواهیم شد. نوشته زیر را یکی از دوستان (حسین جعفری) در یک گروه دوستانه تلگرامی در پاسخ به یکی دیگر از دوستان نوشته است که انتشار آن را در این ستون مفید می‌دانم.
فرق سخن دلواپسان داخلی با سخنان رییس‌جمهور یا وزیر امور خارجه و حتی رییس مجلس در این است که مخاطب سخنان آنان امریکا و جامعه بین‌الملل است تا با ایجاد فضای روانی لازم در افکار عمومی دنیا، منافع ایران را تامین کنند اما مخاطب دلواپسان داخلی که از نقض برجام می‌گویند، دولت و مسوولان آن هستند. اینان برای مصرف داخلی از برجام می‌نالند و در این نالیدن با اسراییل هم همنوا می‌شوند و همانند اسراییل خواستار لغو برجام می‌شوند اما روحانی و ظریف از نقض برجام توسط امریکا می‌گویند تا برجام را حفظ کنند و نقشه اسراییل و افراطی‌های امریکایی را خنثی و دنیا را علیه امریکا و ترامپ تشویق کنند. دولت برای حفظ برجام و خنثی کردن برنامه امریکا به سیاستمداران این کشور حمله و اقدامات آنان را محکوم می‌کند و در صورت یافتن مدارک حقوقی کافی قطعا از امریکا به کمیته تعیین شده در خود برجام شکایت خواهد کرد اما خودش قطعا ناقض برجام و پیشگام خروج از آن نخواهد شد. امریکاییان هم می‌دانند از طریق برجام نمی‌توانند مانع فعالیت‌های دفاعی و موشکی ما شوند و برجام را مانع خود می‌دانند و برای همین هم خارج از برجام دست به تحریم می‌زنند. آیا عاقلانه است که برای مصرف داخلی و کوبیدن دولت، با اسراییل و ترامپ همنوا شویم؟ عقلانیت سیاسی حکم می‌کند که با دولت در ایجاد فشار بر امریکا همراه شویم نه اینکه شمشیر نقدمان علیه دولت تیز شود و خواسته قلبی ترامپ تکرار شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 712626
  • منبع: اعتماد
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.