شاید ویژه‌ترین و بهترین ثمره این دیدار را بتوان پایان یافتن مصاحبه‌ها‌ی سریالی و اظهارات رسانه‌ای پی در پی از سوی برخی جریان‌ها‌ دانست که نشان داده شد بسیاری از مسائل ضمن رعایت اصل شفاف سازی و با توجه به چرخه آزاد اطلاعات، می‌تواند در جلسات کنار هم دوشادوش مسئولین عالی رتبه نظام حل و فصل شود

به گزارش جماران؛ دیدار روز دوشنبه رئیس جمهوری و فرماندهان سپاه، همان طور که پیش بینی می‌شد با استقبال چهره‌های گوناگون کشور و نظام رو به رو شد. در واقع شاید همان طور که حسام الدین آشنا با انتشار عکسی از این ملاقات نوشت، این دیدار بیش از هرچیز تبیین یک مسیر مشترک بود، شاید ویژه‌ترین و بهترین ثمره این دیدار را بتوان پایان یافتن مصاحبه‌ها‌ی سریالی و اظهارات رسانه‌ای پی در پی از سوی برخی جریان‌ها‌ دانست که نشان داده شد بسیاری از مسائل ضمن رعایت اصل شفاف سازی و با توجه به چرخه آزاد اطلاعات، می‌تواند در جلسات کنار هم دوشادوش مسئولین عالی رتبه نظام حل و فصل شود تا دولت بتواند بی حاشیه به کار خود در امور جاری کشور بپردازد.

پس از حدود دوماه واکنش‌ها‌ی پی در پی علیه مواضع رئیس جمهوری منتخب که مبتنی بر قانون اساسی و وصایای بنیان گذار انقلاب اسلامی (ره) بود، انتشار خبر دیدار حسن روحانی و فرماندهان سپاه و بسیج، برای عموم مردم و مسئولین خوشایند جلوه کرد. در این دیدار دکتر روحانی با قدردانی از تلاشهای نیروهای مخلص سپاه، بر ضرورت وحدت و انسجام همه نیروها و نهادهای نظام و تلاش برای تحقق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و خدمت خالصانه به مردم تاکید و ابراز امیدواری کرد که در دوره مسئولیت دولت دوازدهم، تلاش هماهنگ همه نیروهای مسلح، به سرعت بیشتر در تحقق خواسته‌های مردم بینجامد و همه نهادها و دستگاههای مسئول، با شفافیت کامل در حوزه‌های تخصصی خود بر کارایی مجموعه بیفزایند و تقویت توان رزمی سپاه و ارتش با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، امنیت ملی کشور را بیش از پیش تضمین کند. همچنین سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه، انتخاب مجدد حسن روحانی و حضور گسترده مردم در انتخابات را تبریک گفت و آمادگی سپاه را برای همکاری همه‌جانبه با دولت در مسیر تحقق اهداف انقلاب اسلامی اعلام کرد.

به موازات این دیدار، غلامرضا تاجگردون نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی، با بیان این نکته که مسائل مربوط به پیمانکاری بین دولت و سپاه نیز تا حدودی حل شده و در حال حاضر قرارگاه خاتم الانبیا در مواردی که در توان پیمانکاران داخلی است، وارد نمی‌شود، ضمن یادآوری دستاوردهای ناشی از همگرایی قوای داخلی، تصریح کرد: « نباید دو طرف کاری کنند که این نتیجه هدر برود. اگر در فضای سیاسی حرف‌هایی زده و رسانه‌ای می‌شود بحث دیگری است و بهتر است این موضوع به نحو بهتری مدیریت شود؛ چرا که دولت یازدهم در میان دولت‌های پیشین بیشترین کمک را به بخش دفاعی داشته است.»

در این میان اما برخی رسانه‌ها‌ تلاش کردند با ادامه حمله به دولت، با مطرح کردن بحث پیش قدم شدن فرماندهان سپاه برای این دیدار و تکرار اتهامات در خصوص دستاوردهای ملی دولت یازدهم، تنها به بیان این محتوا پرداختند که دولت و رئیس جمهور در این دیدار به این نتیجه رسیدند که عمل به توصیه‌ها‌ی مقامات ارشد سپاه راهی برای تقویت دولت است. با این همه، همان طور که حواشی پیشین برای مدت‌ها‌ در فضای رسانه‌ای حاکم بود، بی گمان این دیدار مثبت و مطلوب برای ملت و طرفین نیز می‌تواند تا مدت‌ها‌ روایت‌ها‌ و تحلیل‌ها‌ی خاص خود را به دنبال داشته باشد. به طور مثال دو روز پس از این دیدار، سردار غلامحسین غیب پرور، درباره دیدار اخیر فرماندهان سپاه با دکتر روحانی اظهار داشت: «جلسه با رئیس جمهوری در یک جو صمیمی و برادرانه برگزار شد، این همگرایی‌ها و انسجام‌ها خیلی مهم است و تا آنجایی که من رصد کردم این ملاقات با اقبال عمومی همه مردم و همه جناح‌ها‌ مواجه شده است.» رئیس سازمان بسیج مستضعفین افزود: «ما حتما باید به دولت کمک کنیم، کما اینکه رئیس جمهوری محترم نیز سپاه و بسیج را بعنوان یکی از مولفه‌های قدرت ملی باور داشته باشند که الحمدالله این باور بود.» وی ادامه داد: «رئیس جمهوری در انتهای جلسه به من گفتند که از سال 58 بسیجی هستم و هنوز هم کارت بسیجی خود را دارم.» سردار غیب پرور همچنین تاکید کرد: « اصلا قرار نیست در نظام اسلامی که در راس آن ولی فقیه است خدای نکرده ما یک حرف‌هایی را بزنیم که برخلاف مصالح کشور باشد. رئیس جمهوری محترم علاقه مندی خود را به سپاه اعلام کردند و در مقابل، سپاه هم این آمادگی را اعلام کرد و بنده هم در جلسه گفتم حداقل در 15 مصاحبه و سخنرانی، من اعلام آمادگی برای کمک بسیج به دولت منتخب مردم کردم. »

در همین راستا، سید حسن نقوی حسینی نماینده اصولگرای مجلس با بیان این که جمهوری اسلامی امروز دشمنان قسم خورده‌ای دارد که همه تلاش و توان‌شان را به کار می‌گیرند و از تمام ابزارهای نظامی، تحریمی، تهدیدی و دیپلماتیک استفاده می‌کنند تا بر سر راه پیشرفت جمهوری اسلامی مانع ایجاد کنند‌ و اهل منطق و گفتگو هم نیستند، اظهار داشت: « اخیرا دیدید که آمریکایی‌ها‌ با مصوبه‌شان در کنگره همچنان بر خصومت و دشمنی خودشان اصرار دارند. مواضع شفاف ترامپ را هم شنیدید که گفت علیه ملت و دولت ایران اقدام می‌کنیم. بنابراین در چنین شرایطی عقل، شرع و مصلحت حکم می‌کند که همه قوا، همه نیروها و جریان‌ها‌ و گروه‌ها‌ی سیاسی، همه با هم متحد باشند و پشتیبان هم باشند؛ مواضع مشترک داشته باشند و در تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات با هم همفکر باشند. باید یک صدا از ایران شنیده شود و یک حرکت از ایران دیده شود.»

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: «برای این اجماع نیازمند گفتگوها و نشست‌های مشترک و اعلام مواضع مشترک هستیم و به همین خاطر چنین نشست‌هایی میان فرماندهان سپاه و رئیس جمهور محترم، هم لازم است و هم ضروری و هم خیلی مثبت تلقی می‌شود. صرف نظر از این که چه کسی پیش قدم شده، ما در مسائل اخیر و دفاع از نظام، این بحث‌ها را نباید داشته باشیم.»

نماینده مردم ورامین، قرچک و پیشوا همچنین تصریح کرد: « البته ما نسبت به نوع مواضع و نگاه آقای رئیس جمهور نسبت به سپاه و قرارگاه خاتم و فعالیت‌ها‌ی آن منتقد هستیم و بارها هم در مصاحبه‌ها‌ی خود اعلام کرده‌ایم. وقتی صحبت از دولت تفنگ می‌کنید یا خدمات قرارگاه را این طور زیرسوال می‌برید خب فاصله ایجاد می‌شود. دشمن احساس می‌کند که ما بین‌مان اختلافات و فاصله است در حالی که چنین نیست. به همین خاطر این نوع نشست‌ها می‌تواند شفاف‌سازی کند و دو طرف را به هم نزدیک کند و در جهت دفاع از ارزش‌ها‌ی انقلاب اسلامی، در برابر دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی ایران ما را متحدتر کند.»

نقوی حسینی در پاسخ به این سوال که آیا این نشست می‌تواند مسائل اقتصادی را نیز حل و فصل کند، اظهار داشت: «من ادعا نمی‌کنم که حالا مشکلات حل شد، اما معتقدم که نشست‌ها‌ی مشترک کمک زیادی به حل مسائل می‌کند. القای این تفکر به جامعه که سپاه پاسداران یک نیروی جدا و بیرون از دولت است و دارد اقدامات در جهت منافع گروه خاصی می‌کند القای خوبی نیست.»

وی افزود: «قرارگاه که مدعی پروژه نیست؛ دولت پول ندارد می‌آید می‌گذارد گردن قرارگاه. خب نگذارد! پروژه‌ها را به قرارگاه ندهند. مگر قرارگاه تا به حال مدعی شده است؟ مهم ترین و بزرگ ترین پروژه‌های کشور را هم که قرارگاه دارد انجام می‌دهد و میزان مطالبه قرارگاه از دولت هم مشخص است. بنابراین مگر دولت اجبار و الزام شده به این که پروژه‌ها‌ را در اختیار سپاه بگذارد؟ وقتی سپاه این طور وارد صحنه می‌شود و پروژه‌های روی زمین مانده را به دست می‌گیرد و کار را انجام می‌دهد ما نباید آن را در افکار عمومی این طور زیر سوال ببریم که انگار به زور اسلحه می‌آیند پروژه‌ها را می‌گیرند. نه! فرماندهان سپاه هم گفته اند که خب این پروژه‌ها را ندهید سپاه.» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پایان خاطرنشان کرد: «در انتخابات یک حرف‌هایی زده می‌شود، می‌گذریم. اما استمرار و ادامه آن چیز خوبی نیست.»

از سوی دیگر علیرضا رحیمی نماینده اصلاح‌طلب تهران در مجلس شورای اسلامی، ضمن مثبت بودن دیدار اخیر حسن روحانی و فرماندهان سپاه گفت: « این دیدار یک دیدار خیلی سازنده بود؛ مخصوصا به دلیل پیامی که در سطح بین‌الملل از این دیدار منتشر شد که یک پیام بسیار آشکار بود مبنی بر همدلی بین سپاه و دولت آن هم در بالاترین سطح ممکن. به خصوص در شرایطی که آمریکایی‌ها‌ علیه ایران اتهامات بی اساسی را متوجه سپاه و فرماندهان سپاه کردند، قاعدتا این دیدار حمایت کامل دولت و همدلی مجموعه نظام را در سطوح بالا از سپاه منعکس کرد.»

این عضو فراکسیون امید همچنین با اشاره به تبعات مثبت این دیدار در سیاست داخلی علیرغم حواشی پیشین، عنوان کرد: «فرماندهان سپاه برای اولین‌بار لازم دیدند که به دیدار رئیس جمهور منتخب بروند و تاثیر این دیدار در فضای سیاسی داخلی و در تقویت آرامش سیاسی قطعا یک گام به جلو به‌شمار می‌آید.»

عضو بنیاد باران در پایان با بیان این نکته که دیدار اخیر در راستای منافع ملی بود و ارزش افزوده ایجاد شده آن تنها برای سپاه نیست و برای کل نظام و در راستای منافع کل کشور است، اظهار داشت: « نکته دیگر جلسه صورت گرفته این است که این دیدارها ادامه پیدا کند و اگر هم نکته‌ای وجود دارد که سپاه با رئیس جمهوری باید مطرح کند فارغ از بحث‌ها‌ی رسانه‌ای و حاشیه‌ای بی واسطه و مستقیم با رئیس جمهور در میان گذاشته شود.»

به نظر می‌رسد در صورت تداوم نشست‌های مشترک بین مقامات عالی رتبه نظام، می‌توان تلاش دشمنان خارجی برای سوء استفاده از اختلاف نظرها و همچنین تلاش برخی جریان‌ها و رسانه‌ها برای تحت فشار قرار دادن دولت را بی‌ثمر کرد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.