از روزهای پس از انتخاب روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور بحث در مورد تغییر و تحولات کابینه آغاز شده است و همه جریانات سیاسی تلاش کرده‌اند تا روحانی را تحت تاثیر قرار دهند و شاخصه‌های مد نظر خود را به رئیس‌جمهور معرفی کنند. این موضوع ضمن اینکه می‌توانست برای آقای روحانی مفید واقع شود و در مقام مشورت، افق‌های مناسبی را در پیش روی او باز کند، چالش‌هایی را نیز به همراه داشت

به گزارش جماران؛ زمزمه‌های معرفی کابینه دولت دوازدهم شنیده می‌شود. کابینه‌ای که نقش بسیار مهمی در آینده کشور ایران ایفا خواهد کرد، تا کمتر از یک ماه آینده کار خود را آغاز می‌کند. دولت دوازدهم با اعتماد بسیار بالایی از سمت مردم همراه شده است و همین موضوع مسئولیت‌های حسن روحانی را در انتخاب کابینه دوچندان می‌کند. از سوی دیگر، وعده‌های انتخاباتی روحانی و مطالباتی که از سمت مردم وجود دارد، سبب شده است که حساسیت‌های این موضوع به حد بالاتری برسد. کمتر از 2 هفته دیگر، مراسم تحلیف حسن روحانی برگزار می‌شود و دولت دوازدهم رسما کار خود را کلید خواهد زد. حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور درباره کابینه و مراسم تحلیف عنوان کرد: مراسم تحلیف در موعدی که مجلس اعلام کرده به یاری خدا برگزار می‌شود. در این مراسم مقامات داخلی و شخصیت‌های نظام حضور دارند. تعدادی از سران و مقامات خارجی هم اعلام آمادگی کردند که در مراسم تحلیف شرکت کنند. چون میزبان مجلس است خودشان اسامی را اعلام می‌کنند. او افزود: بعد از اینکه مراسم تحلیف برگزار شد بر اساس آیین‌نامه مجلس، رئیس‌جمهور دو هفته وقت دارد تا اسامی وزرا را به مجلس ارائه کند و طبق قانون مجلس هم یک هفته به بررسی برنامه دولت و وزرا می‌پردازد. بر اساس قانون، روحانی بعد از تحلیف دو هفته وقت دارد و می‌تواند روز تحلیف هم اسامی را بدهد. البته پیش از این برخی نمایندگان مجلس گفته بودند که آقای روحانی اسامی و لیست هیات وزیران خود را در مراسم تحلیف به هیات رئیسه مجلس تقدیم خواهد کرد تا با سرعت بیشتری، روند انتخاب کابینه انجام شود.

مطالبه تغییر

از روزهای پس از انتخاب روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور بحث در مورد تغییر و تحولات کابینه آغاز شده است و همه جریانات سیاسی تلاش کرده‌اند تا روحانی را تحت تاثیر قرار دهند و شاخصه‌های مد نظر خود را به رئیس‌جمهور معرفی کنند. این موضوع ضمن اینکه می‌توانست برای آقای روحانی مفید واقع شود و در مقام مشورت، افق‌های مناسبی را در پیش روی او باز کند، چالش‌هایی را نیز به همراه داشت. برخی گروه‌ها با فشار به رئیس‌جمهور منتخب تلاش کردند تا در کابینه جدید سهمی داشته باشند. حتی مخالفان روحانی نیز به دنبال چنین موضوعی بودند تا حیات سیاسی خود را حفظ کنند اما به نظر می‌رسد که شیخ دیپلمات بدون توجه به این حاشیه‌ها، در این یک ماه اخیر مشغول ارزیابی عملکرد وزیران خود در دولت یازدهم بوده است تا تغییرات لازم را در راستای مطالبات مردم به وجود بیاورد. اکنون خبرها حاکی از تغییر در چند وزارتخانه است که طبق ارزیابی روحانی، عملکرد درخشان و مناسبی نداشته‌اند و یا او با تحول در این وزارتخانه‌ها به دنبال اجرای برنامه‌های دیگری نسبت به دولت یازدهم است، به این معنا که ممکن است یک وزارتخانه در دولت یازدهم عملکرد مناسبی از خود بر جای گذاشته باشد اما شرایط کنونی سبب شده است که دولت برنامه‌هایی دیگری را در یک حوزه به کار بگیرد و این برنامه‌های جدید نیازمند چهره‌های جدیدند.

ان‌شاءا... نه!

محمود واعظی، وزیر ارتباطات یکی از افرادی است که در دولت آینده، وزارتخانه خود را تحویل خواهد داد. او در حاشیه جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا در کابینه آینده باقی خواهد ماند، گفت: مسئولیت‌ها را باید آقای رئیس‌جمهور برای همه مشخص کند. بنده وزیر ارتباطات نخواهم ماند اما در دولت دوازدهم هستم که سمت من را رئیس‌جمهور اعلام می‌کند. وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که آیا ریاست دفتر به شما پیشنهاد شده تاکید کرد: صحبت‌هایی با من شده که به همکاری خود در دولت ادامه دهم. او در پاسخ به این سوال که توصیه شما به وزیر ارتباطات بعد چیست، گفت: دفعه قبل من توصیه کردم همه گفتند خداحافظی کرده‌ام. نعمت‌زاده، وزیر صنعت نیز چهره دیگری است که خبر از تغییر می‌دهد. او در پاسخ به این سوال که آیا در کابینه دولت دوازدهم حضور خواهید داشت، گفت: اگر منظور از کابینه، وزیر باشد ان‌شاءا... نخواهم بود، چون درخواست من این است که کارهایم اندکی سبک‌تر باشم ولی خدمتگزاری را وظیفه خود می‌دانم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.