تغییرات تعداد ملک در کشور نشان می‌دهد بین سال‌های ١٣٩٠ تا ١٣٩٥، دو‌میلیون‌و ٨٧٠‌ هزار واحد مسکونی به خانه‌های کشور اضافه شده است.

به گزارش جماران؛ آمار سرشماری نفوس و مسکن سال ١٣٩٥، نشان می‌دهد یک‌پنجم واحدهای مسکونی کشور بین ٥١ تا ٧٥ مترمربع و یک‌هزارم واحدهای مسکونی نیز بیش از ٥٠٠ مترمربع مساحت دارند. این در حالی است که همین آمار، مؤید آن است که مطابق همین آمار، واحدهای مسکونی کشور ٥٠ متر و کمتر، ٩,٧ درصد آمار را به خود اختصاص داده‌اند که نسبت به سال‌های قبل، روند افزایشی داشته است.براساس نتایج «سرشماری عمومی نفوس و مسکن ١٣٩٥» در بخش مسکن که از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده است، از مجموع ٢٢میلیون‌و ٨٣٠‌هزارو سه واحد مسکونی معمولی در کشور، چهارمیلیون‌و ٩٥٠‌هزارو ٧١١ (٢١.٧ درصد) واحد مسکونی بین ٥١ تا ٧٥ مترمربع مساحت دارند که یک‌پنجم واحدهای مسکونی در کشور است و واحدهای مسکونی با مساحت ٥٠٠ مترمربع و بیشتر با تعداد ٣٢هزارو ٨٩٦ واحد (٠.١ درصد) کمترین سهم را دارند. این آمار در حالی منتشر می‌شود که مطابق آمار سال ١٣٩٠، واحدهای مسکونی که ٥٠ تا ١٠٠ مترمربع مساحت دارند، ٦٤.٦ درصد بوده است.بر این اساس، دو‌میلیون‌و ١١٤هزارو ٧١٠ واحد مسکونی معادل  ٩.٧ درصد از خانه‌های کشور ٥٠ مترمربع و کمتر، چهارمیلیون‌و ٩٥٠‌هزار‌و ٧١١ واحد مسکونی معادل ٢١.٧ درصد بین ٥١ تا ٧٥ مترمربع، دومیلیون‌و ١٤٩هزار‌و ٦٠٠واحد مسکونی معادل ٩.٤ درصد بین ٧٦ تا ٨٠ مترمربع و پنج‌میلیون‌و ٧٦٣هزارو ٥٥٥واحد مسکونی معادل ٢.٢٥ درصد بین ٨١ تا ١٠٠ مترمربع است. همچنین آپارتمان‌ها و خانه‌های بین ١٠١ تا ١٥٠ مترمربع، پنج‌میلیون‌و ٣٢٣هزار‌و ٧٧٦ واحد مسکونی معادل ٢٣.٣ درصد، خانه‌های بین ١٥١ تا ٢٠٠ مترمربع، یک‌میلیون‌و ٥٨٨هزار‌و ٤٥٠ واحد مسکونی معادل هفت درصد و خانه‌های بین ٢٠١ متر تا ٣٠٠ مترمربع، ٦٤١هزار‌و ٩٥٢ واحد مسکونی معادل ٢.٨ درصد از متراژ خانه‌های کشور را تشکیل می‌دهند.همچنین از مجموع ٢٢‌میلیون‌و ٨٣٠‌هزارو سه واحد مسکونی معمولی در کشور، هشت‌میلیون‌و ٩٧٥‌هزارو ١٥٣ واحد (٣٩.٩ درصد) آپارتمانی و ١٣میلیون‌و ٨٥٤‌هزارو ٨٥٠ واحد (٦٠.٧ درصد) غیرآپارتمانی است. تغییرات تعداد ملک در کشور نشان می‌دهد بین سال‌های ١٣٩٠ تا ١٣٩٥، دو‌میلیون‌و ٨٧٠‌ هزار واحد مسکونی به خانه‌های کشور اضافه شده است. از این تعداد ٩١.٧ درصد آپارتمانی و ٨.٨ درصد غیرآپارتمانی بوده است.همچنین براساس نتایج سرشماری سال گذشته، ٦٠ درصد از خانوارهای ایرانی در واحدهای مسکونی ملکی، ٣١ درصد در واحدهای مسکونی استیجاری و رهنی و ٩ درصد در واحدهای مسکونی سازمانی (برابر خدمت) یا رایگان قرار می‌گیرند. این نسبت‌ها در قیاس با سرشماری‌های قبلی نشان از کاهش تملک واحدهای مسکونی و افزایش تعداد خانوارهای مستأجر دارد.طبق بررسی مرکز آمار ایران، تعداد خانه‌های خالی در سال ٩٠ برابر با یک‌میلیون‌و ٦٦٣‌ هزار واحد بود که این بدین معنی ‌است که در پنج سال گذشته ٩٢٤‌ هزار واحد آپارتمان به واحدهای مسکونی کشور اضافه شده است.

کاهش سطح زیر بنای واحدهای مسکونی

کمال اطهاری، اقتصاددان متخصص در حوزه مسکن، دراین‌باره می‌گوید: بعد از یک دوره‌ که سطح زیربنای واحدهای مسکونی و تعداد اتاق‌های در اختیار خانوار روند فراینده‌ای داشته، این روند رو به کاهش گذاشته و در کنار آن با افزایش اجاره‌نشینی روبه‌رو هستیم.

او می‌افزاید: براین‌اساس، رابطه مورد انتظار این آمارها با افزایش بدمسکنی در دهک‌های پایین به‌خوبی دیده می‌شود، درحالی‌که در مقابل، هم تعداد واحدهای مسکونی افزایش یافته و هم مسکن دوم را برای اقشار دهک‌های بالا شاهد بوده‌ایم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 707613
  • منبع: روزنامه شرق
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.