روزنامه ایتالیایی 'ایل سوله ' با عنوان 'ترامپ و معضل ایران' این پرسش را طرح کرد: چه کسی در حال نقض توافق هسته ای سال 2015 است، واشنگتن یا تهران؟

به گزارش جماران؛ روزنامه 'ایل سوله' روز چهارشنبه با اشاره به نقض توافق هسته ای توسط دولت آمریکا نوشت: آمریکا نخستین کشوری است که به برجام احترام نگذاشت و بنابراین معضل (دونالد) ترامپ (رئیس جمهوری آمریکا) از نزدیک مربوط به همه می شود و حق با ایران است.

روزنامه ایتالیایی 'ایل سوله ' با عنوان 'ترامپ و معضل ایران' این پرسش را طرح کرد: چه کسی در حال نقض توافق هسته ای سال 2015 است، واشنگتن یا تهران؟ 

به نوشته ایل سوله، با اینکه ترامپ پس از هماهنگی سیاست خارجی خود با جبهه سعودی - سنی و رژیم صهیونیستی، با اکراه در کنگره تایید کرد که جمهوری اسلامی ایران به تعهداتش بر اساس برجام احترام می گذارد، اما تحریم های جدیدی را علیه افراد و گروه های مرتبط به برنامه موشکی ایران، اعمال کرد. 

این روزنامه پرسید: معنی این اقدام ترامپ چه بود؟ نیویورک تایمز به این سوال پاسخ می دهد، ترامپ جلسه یک ساعته ای با رکس تیلرسون وزیر امور خارجه، جیمز متیس وزیر دفاع و مک مستر رئیس امنیت ملی کاخ سفید داشت که سعی کردند برخی موارد را برای وی توضیح دهند. 

ایل سوله به نقل از نیویورک تایمز این موارد را اینگونه بیان کرد: اول اینکه ایران به تعهداتش در برجام احترام می گدارد، دوم اینکه ایران می تواند هر زمانی که بخواهد توسط سپاه پاسداران و و شبه نظامیان حزب الله به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه ضربه بزند و سوم اینکه مراسم تحلیف روحانی روز پنجم اوت (14 مرداد ماه) برگزار می شود و معتدل ها، تحت فشار محافل افراط گرای حکومت ایران هستند. 

ایل سوله افزود: البته معلوم نیست که آیا مشاوران ترامپ مسایل دیگر را نیز برای او شرح داده باشند، شامل اینکه آمریکا در جنگ علیه بشار اسد (رئیس جمهوری سوریه) شکست خورده است.

این روزنامه افزود: به عبارتی ژنرال های آمریکایی برای ترامپ روشن کردند که اتحاد میلیاردی او با عربستان سعودی و اسرائیل می تواند هزینه ای گزاف برایش داشته باشد، بنابراین بهتر است فعلا کاری با ایرانی ها که اخیرا توافق های تجاری جالبی را با آنکارا بسته و با ترکیه یک هدف را دنبال می کنند، نداشته باشد. 

ایل سوله نوشت: موضوع دیگر این است که آمریکا با اعمال فشارهای بی مورد بر بانک ها و نهادهای مالی اروپایی جهت جلوگیری از کسب و کار با ایران، درحال نقض برجام است. نخستین شرکت اروپایی که قرارداد بزرگی با ایران به ارزش پنج میلیارد دلار امضا کرد، شرکت توتال فرانسه بود که با چینی ها شریک است.

این روزنامه افزود: ایتالیا 25 میلیارد دلار قرارداد منجمد شده با ایران دارد که بیشتر آن بخاطر تهدیدهای تحریم مالی آمریکا ایجاد شده است. واشنگتن از ایتالیا می خواهد تا صدها نیروی نظامی به موصل (عراق) و یا رقه (سوریه) برای آموزش نیروهای پلیس محلی اعزام کند، اما در برابر چه امتیازی؟ تداوم تحریم های ایران و فجایع تاریخی آمریکا در لیبی؟ 

ایل سوله نوشت: به همین دلیل ایران یک آزمایش مهم است و ایرانی ها اکنون حتی حق لغو توافق هسته ای را دارند. توافقی که آمریکا نخستین کشوری بود که به آن احترام نگذاشت. بنابراین معضل ترامپ از نزدیک به همه مربوط می شود. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.