ترک برجام باید در اسرع وقت به بالاترین اولویت بدل شود. دولت ترامپ باید بازبینی را متوقف و تصمیم گیری را شروع کند.

به گزارش جماران؛ جان بولتون در یادداشتی در نشریه «هیل» از ترامپ خواسته است هر چه سریع‌تر از توافق هسته‌ای بین ایران و پنج بعلاوه یک خارج شود.

بولتون در این یادداشت نوشته است: رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، با تصدیق پایبندی ایران به برجام به اشتباهی غیرضروری دست می‌زند.

به اعتقاد این سیاستمدار آمریکایی، در «قانون بازبینی توافق هسته‌ای ایران مصوب سال ۲۰۱۵» مقرر نشده است که وزیر خارجه آمریکا پایبندی ایران را تصدیق یا رد کند. کافی است وزیر خارجه آمریکا تصمیم بگیرد که آماده تصدیق پایبندی ایران به برجام نیست و این که سیاست آمریکا تحت بازبینی است».

وی با تاکید بر این که این سیاستی بی‌طرفانه هنگام ادامه بازبینی سیاست آمریکا در برابر ایران است، می‌نویسد: تصدیق برجام دور از بی‌طرفی است. اگر آمریکا متعاقبا تصمیم به لغو برجام بگیرد این رویکرد به اعتبارش لطمه می‌زند.

بولتون ادمه می‌دهد: فرای این رویه اداری، مهم است که سیاست آمریکا در قبال ایران به سرعت روشن شود. ترک برجام باید در اسرع وقت به بالاترین اولویت بدل شود. دولت ترامپ باید بازبینی را متوقف و تصمیم گیری را شروع کند. برای رسیدن به این نتیجه که حتی پایبندی ایران به برجام به ضرر منافع ملی آمریکا است به شش ماه زمان نیاز نیست.

بولتون با انتقاد از این اینکه استدلال حامیان برجام در دولت ترامپ این است که ترک برجام تعهدات ایالات متحده به موافقت نامه‌‌های بین المللی را زیر سوال می‌برد، آن را حرفی مهمل دانسته و با مراجعه به تاریخ پر از بدعهدی‌های آمریکا می‌نویسد: وظیفه اصلی رییس جمهوری آمریکا حفاظت از شهروندان در برابر تهدیدهای خارجی است. جرج هربرت واکر بوش با ترک پیمان ضد موشک‌های بالیستیک سال ۱۹۷۲، و جرج دبلیو بوش با صدور دستور عدم پیوستن آمریکا به دادگاه بین المللی لاهه منافع آمریکا را در نظر داشتند.

او با ستایش از ترامپ در خروج از پیمان پاریس آن را نشانه شجاعت این دولت دانسته و می‌گوید: لغو برجام در مقایسه با آن چیزی نیست.

بولتون تاکید می کند: ما باید به فوریت اطلاعات در دسترس درباره مسائلی چون برنامه‌های مشترک هسته‌ای و موشکی ایران و کره شمالی را دوباره ارزیابی کنیم. رویکرد فعلی آمریکا در برابر ایران هم خطرناک و هم غیر ضروری است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 704001
  • منبع: انرژی امروز
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.