باید دولت را کمک کنیم تا مسیر منطقی خود را طی کند و بتواند مشکلات جامعه را حل کند. به جای اینکه اصلاح‌طلبان انتظاری از دولت داشته باشند، باید بتوان با همکاری، راه و مسیر حرکت دولت به سمت توسعه را باز کرد.

به گزارش جماران صادق خرازی در سرمقاله روزنامه اعتماد نوشت: جریان اصلاحات بیش از پیش باید ارتباط خود را با دولت روی کار آمده، تقویت کند. از این باب دو شکل از ارتباط را می‌توان تعریف کرد. نوع اول ارتباط متقابل و همراه با تعامل است که طرفین برای تحقق آن بکوشند. از این رو لازم است که دولت امکانات این تعامل را فراهم کند و در مقابل اصلاح‌طلبان برای حل مشکلات دولت که حرکت به سوی منافع ملی است، هم و غم خود را به کار بگیرند. نوع دوم هم این است که اصلاح‌طلبان برای پیگیری مصالح ملی از دولت در چارچوب آرمان‌ها و وظایف ملی شان حمایت و کمک کنند و در ازای آن سهم و انتظاری از رییس‌جمهور نداشته باشند. اصلاح‌طلبان و دولت مخرج مشترک و منافع مشترکی را در برخی از موضوعات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، بین‌المللی و اقتصادی دارند. باید توجه داشت که فارغ از اینکه چه تعداد از اصلاح‌طلبان در دولت حضور داشته باشند، وظیفه ملی‌شان است که از دولت برآمده از رای ملت که آرمان‌ها و منویات اصلاحات را دنبال می‌کند، حمایت کنند. طرفین این تعامل باید درک متقابلی از یکدیگر داشته باشند و اصلاح‌طلبان فارغ از اینکه انتظار حضور در دولت را داشته باشند، منافع ملی و مشترکات‌شان را در گفت‌وگو و تعامل مورد توجه قرار دهند. برخی می‌خواهند حمایت دولت را منوط به حضور اصلاح‌طلبان به عنوان مدیران دولت قرار دهند که انتظار بجایی نیست. اصلاح‌طلبان باید دست رییس‌جمهور، معاونین و وزرا را باز بگذارند تا کشور بتواند در قالب گام‌های اساسی که توسط رییس‌جمهور تعریف شده، حرکت کند. اگر چنین روندی حاکم باشد، اصلاح‌طلبان می‌توانند با دست پر در حل مشکلات کشور، حمایت و انتقاد از دولت به میدان بیایند. آنچه مهم است شکل‌گیری ارتباط تعاملی و سازنده بین دولت و اصلاح‌طلبان است. مشروعیت و مقبولیت این ارتباط به مخرج مشترک آنها یعنی منافع ملی است.

در حال حاضر برای اینکه بتوان چنین ارتباطی را شکل داد همه نحله‌ها، احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب باید همت گمارند. فراکسیون امید وظایفی در قبال دولت دارد که در قانون اساسی تعریف شده است. این فراکسیون بخشی از جریان اصلاحات است و تمام آن را شامل نمی‌شود. اصلاحات طیف بزرگ و عظیمی است و نحله‌های مختلف فکری در کشور را نمایندگی می‌کند که بعضا اشتراکات و تفاوت نظرهایی دارند. مهم این است که اصلاح‌طلبان بتوانند در مجموع به عنوان یک جریان مهم سیاسی با دولت تعامل داشته باشند. شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نیز هنوز کار دارد تا به موقعیت ویژه‌ای برسد که برایش تعریف شده است. شورای عالی سیاستگذاری باید اساسنامه‌ای را از خود ارایه کند و نماد همه گروه‌ها و نحله‌های اصلاحات باشد. در مجموع تعامل اصلاحات با دولت به دلیل حضور برخی عناصر این جریان سیاسی در دولت مثل معاون اول رییس‌جمهور و دیگر دولتمردان کار سختی نیست. شخصیت‌ها و چهره‌های اصلاح‌طلب می‌توانند با رییس‌جمهور و دولتمردان تعامل داشته باشند و دیدگاه‌های خود را مطرح کنند تا در تعاملی سازنده و منطقی مسائل را حل کنند. نباید تعامل را به گروه و جریان خاصی از اصلاحات محدود کرد.

باید دولت را کمک کنیم تا مسیر منطقی خود را طی کند و بتواند مشکلات جامعه را حل کند. به جای اینکه اصلاح‌طلبان انتظاری از دولت داشته باشند، باید بتوان با همکاری، راه و مسیر حرکت دولت به سمت توسعه را باز کرد. در چنین قامت و بستری اصلاح‌طلبان حرف‌های مشترک بسیاری با دولت خواهند داشت. تعاملات نیز باید در چارچوب برنامه‌های دولت، سند چشم‌اندازی که مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب کرده و رهبری آن را تایید کرده‌اند، باشد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 702160
  • منبع: اعتماد
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.