روزنامه آمریکایی واشنگتن پست به نقل از مقام های دولتی آمریکا گزارش داد: هکرهای دولت روسیه در نفوذ سایبری چند وقت پیش در سیستم های برق هسته ای آمریکا و دیگر شرکت های انرژی نقش داشته اند که هدف از آن ظاهرا ارزیابی چنین شبکه هایی بوده است.

به گزارش جماران، این روزنامه آمریکایی روز گذشته افزود: مقام های آمریکایی گفته اند شاهدی وجود ندارد که نشان دهد هکرها در سیستم های اصلی کنترل کننده عملیات در نیروگاه ها نفوذ یا اختلالی ایجاد کرده اند بنابراین تهدیدی عمومی وجود ندارد. به گفته آنها هکرها به سیستم های اداری از جمله سیستم های مربوط به پرسنل نفوذ کرده اند.
پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) و وزارت امنیت داخلی آمریکا در اواخر ماه ژوئن، به اتفاق به بخش انرژی آمریکا درباره تهدید هکرها هشدار دادند و اعلام کردند که آنها به منظور نفوذ به شرکت های انرژی اطلاعات مربوط به رمز عبور را به سرقت برده اند. این دو سازمان آمریکایی اشاره ای به نام روسیه نکردند. 
در پیام هشدار اف بی آی و وزارت امنیت داخلی آمریکا که نخست خبرگزاری رویترز در تاریخ 30 ژوئن (9 تیر) گزارش آن را منتشر کرد بیان شد که هکرها صنعت انرژی آمریکا را از دستکم ماه گذشته (اردیبهشت) هدف قرار داده اند. چند روز قبل از آن نشریه «ای اند ای نیوز» که به موضوعات مربوط به انرژی می پردازد گزارشی را درباره تحقیقات مقامات آمریکایی درباره تاثیرات نفوذ سایبری بر تاسیسات برق هسته ای منتشر کرده بود. 
فعالیت سایبری علیه شرکت های انرژی آمریکا در حالی انجام شده که به گفته «رکس تیلرسون» خطاب به خبرنگاران، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه روز جمعه بر «چالش های مربوط به تهدیدهای سایبری» تاکید و درباره بررسی «چارچوبی» برای مقابله موثرتر با آن از جمله تهدیدهایی که به زیرساختارهای مهمی همچون انرژی هسته ای آسیب می زند، توافق کردند.
واشنگتن پست نوشت: دولت روسیه که بزرگترین دشمن آمریکا در فضای سایبری است حملات سایبری گسترده ای علیه زیرساختارهای آمریکا در سال 2014 انجام داد.
هکرهای روسیه در دسامبر 2015 سیستم برق اوکراین را مختل کردند و 225 هزار مشتری را در خاموشی گذاشتند. دسامبر گذشته آنها یک سلاح سایبری جدید را در کی یف، پایتخت اوکراین آزمایش کردند که قادر به اختلال در شبکه های برق رسانی سراسر جهان بود. 
اقدام جدید روسیه پس از آن مطرح شد که جامعه اطلاعاتی آمریکا نتیجه گرفت که کرملین در پشت پرده مداخله هکری در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا بوده است. پوتین چنین مداخله ای را رد کرده است. 
مقامات آمریکایی تاکید کرده اند که نفوذ هکری جدید تاثیری در سیستم های کنترل تولید برق الکتریکی یا هسته ای نداشته است. 
«بیل گراس» مدیر آمادگی در مقابل حوادث موسسه انرژی هسته ای آمریکا گفته است، به طور کلی حدود 100 تاسیسات برق هسته ای تجاری کشور نسبت به سایر تاسیسات انرژی ایمن تر هستند زیرا سیستم های کنترلی خود را از اینترنت آزاد مجزا کرده اند. 
به گفته مقامات آمریکایی، کمپین سایبری اخیر به عنوان یک هشدار حائز اهمیت است و «توانایی نفوذ به یک سیستم و احتمالا تداوم حضور در آن را نشان می دهد» به طوری که در آینده و با تصمیم فرد دیگری قابل بهره برداری است که به ویژه می تواند مخرب باشد.
به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری آمریکا در نخستین واکنش ها به ادعای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا ( سیا) درباره نقش روسیه در انتخابات آمریکا گفت: من ادعاهای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را درباره نقش روسیه در انتخابات هشتم نوامبر باور ندارم.
پیش از آن واشنگتن پست در گزارشی مدعی شده بود که سیا به این نتیجه رسیده است که روسیه در فرآیند انتخاباتی سال ۲۰۱۶ مداخله کرده تا به این ترتیب نه تنها ضریب اطمینان سیستم الکترال آمریکا را زیر سوال ببرد، بلکه به دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان در رقابت ریاست جمهوری برای فتح کاخ سفید کمک کند.
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نیز روز شنبه گزارشی را درباره دیدار «ترامپ جونیور» پسر ارشد ترامپ با یک وکیل مرتبط با کاخ کرملین منتشر کرد و مدعی شد که این دیدار پس از آن انجام شده که این وکیل ضمانت داده اطلاعات مخربی را درباره «هیلاری کلینتون» نامزد دمکرات ها در انتخابات سال 2016 ارائه دهد.
ترامپ جونیور در بیانیه ای این دیدار را فقط درباره برنامه فرزندخواندگی روسیه عنوان کرده است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.