رسول صدرعاملی کارگردان سینما در مراسم بزرگداشتش تقاضا کرد که نیروهای امنیتی و انتظامی یک بار دیگر اقتدار خود را نشان دهند و اسیدپاشان اصفهان را دستگیر کنند.

به گزارش جماران، مراسم بزرگداشت رسول صدرعاملی کارگردان سینما عصر امروز ۱۳ تیرماه در سینما فلسطین اصفهان با حضور داریوش باباییان، علیرضا داوودنژاد، پگاه آهنگرانی، کیومرث پوراحمد، سید غلامرضا موسوی، انسیه شاه حسینی، سیروس الوند، سهیل موفق و ... با اجرای امیرشهاب رضویان برگزار شد.

رضویان گفت: من رسول صدرعالمی را از دوران جوانی که فیلم «خونبارش» را ساخت می‌شناسم و به نظرم فیلمساز درجه یکی است. رسول با فیلم «گل های داوودی» اولین فیلم ملودرام سینمای پس از انقلاب را ساخت.

رسول صدرعاملی در ابتدای این مراسم گفت: امروز که در این مراسم هستم یاد ۳۰ سال برگزاری جشنواره کودک افتادم که با چه رنجی این جشنواره شروع و با چه مسایلی دوره های ابتدایی آن برگزار شد، اما دست اندکاراران آن چنان با جان و دل کار می کردند که به مرور این جشنواره جای خود را باز کرد و امسال یک بار دیگر شکل تازه ای از بعد جهانی را پیدا کرده است.

وی افزود: می توانم بگویم که به هر فستیوال خارجی می رویم مهمانان آن فستیوال درباره جشنواره کودک اصفهان می پرسند و کنجکاو هستند که درباره آن اطلاعاتی بدست بیاورند.

صدرعاملی عنوان کرد: امروز در این مراسم دلم برای یک سری از فیلم ها تنگ شده زیرا در آن سال ها نحوه ساخت فیلم با حالا متفاوت بود. آن سال ها زیاد دور نیست اما فیلمنامه نوشتن، پروانه ساخت و پروانه نمایش گرفتن کار سختی بود و علیرغم رعبی که بین فیلمسازان و دست اندرکاران سازمان سینمایی وجود داشت همدلی زیادی بین ما بود که فکر می کردیم سینما به سمت خوبی می رود و به همین ترتیب سینما را بازیابی کردیم.

کارگردان «دختری با کفش های کتانی» اظهار کرد: در آن زمان عده ای از علمای ما سینما را دوست نداشتند و به آن اشکال می گرفتند و از نظر آنها سینما یک فعل حرام بود اما برخی دیگر از علما نیز به پای آن ایستادند و از آن حمایت کردند. جا دارد از مرحوم آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی یادی کنیم که در این زمینه فعال بودند.

صدرعاملی بیان کرد: تمام سعی ما در آن زمان بر این بود که به مخاطب احترام بگذاریم هر چند توانمان اندک و ابزارمان محدود بود و رنج زیادی می بردیم، اما برایمان مهم بود که به مخاطبان احترام بگذاریم. با این وجود امروز نمی دانیم در سینما چه کسی به چه کسی احترام می گذارد و چه روندی پیش می رود. در واقع بسیاری از مسایل امروزه مخدوش شده است اما آن موقع برایمان مهم این بود که سینما را دوباره بازیابی کنیم.

وی در ادامه با اشاره به بازگشتن جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان به اصفهان بیان کرد: به شورای شهر جدید تبریک می گویم. برگزاری این جشنواره به کمک های شهردار این شهر یعنی آقای جمالی نژاد بستگی داشت و او سعی زیادی کرد که جشنواره را به اصفهان بازگرداند. به همین سبب از او تشکر می کنم و امیدوارم شورای شهر جدید اصفهان بتواند آغاز شکفتن دوباره جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان را پاس بدارد و روز به روز این جشنواره بهتر برگزار شود.

ما در کشوری زندگی می کنیم که به آن روزگاری سرزمین شعر و ادبیات می گفتند اما حالا می توانیم بگوییم که این کشور سرزمین سینما است زیرا به هر حال در هر خانواده ای می توانیم چند نفر را پیدا کنیم که علاقه مند به سینما باشدکارگردان «من ترانه ۱۵ سال دارم» ادامه داد: ما در کشوری زندگی می کنیم که به آن روزگاری سرزمین شعر و ادبیات می گفتند اما حالا می توانیم بگوییم که این کشور سرزمین سینما است زیرا به هر حال در هر خانواده ای می توانیم چند نفر را پیدا کنیم که علاقه مند به سینما باشد. این را هم باید بگویم که برای سینماگر شدن تنها داشتن یک چهره یا استایل خود مناسب نیست بلکه آن شخص به معنای واقعی کلمه باید کاراکتر داشته باشد. به عبارتی آرتیستی موفق است که از خودش شناختی داشته باشد.

وی در پایان گفت: اصفهان شهر عزیزی برای مردم ایران و البته جهان است و غیر از خشکی زاینده رود، زخمی روی آن مانده است که بهتر است به آن اشاره کنم. از نیروهای امنیتی و انتظامی می خواهم که یک بار دیگر اقتدار خود را نشان دهند و افرادی را که در این شهر اقدام به اسیدپاشی کردند دستگیر کنند.

در ادامه وحید نیکخواه آزاد تهیه کننده فیلم های کودک عنوان کرد: خیلی از ما راهی را که در سینما باز شده بود ادامه دادیم اما رسول صدرعاملی در سینمای کودک و نوجوان راه جدیدی را باز کرد. او سه فیلم از سه دختر نوجوان ساخت و ضمن معرفی کردن بازیگرانی جدید به سینما به آنها آموخت که بدون تکیه به او بازیگران موفقی شوند. این را هم باید بگویم که آثار او هم در جشنواره و هم در نمایش عمومی موفق بودند و هر سه بازیگری که او به سینما معرفی کرد موفق شدند. در پایان باید بگویم من چیزهای زیادی از رسول صدرعاملی یاد گرفتم که مهمترین آن این بود که اگر ما فیلم می سازیم باید برای مردم بسازیم.

سپس کیومرث پوراحمد پشت تریبون قرار گرفت و گفت: ما در ایران فیلمسازی به نام محمد بزرگ نیا داریم که همه فیلم هایش را روی دریا ساخته است. یک فیلسماز دیگر هم داریم که در مورد نوجوانان دختر فیلم ساخته که او رسول صدرعاملی است. حتی من که در زمینه فیلم های نوجوانان فعال بوده ام تاکنون اینگونه  فیلم نساخته ام.

در ادامه پگاه آهنگرانی عنوان کرد: اولین جشنواره ای که من در آن شرکت کردم و جایزه گرفتم جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان بود و تجربه عجیبی کسب کردم.

وی با اشاره به چگونگی انتخاب شدنش در فیلم سینمایی «دختری با کفش های کتانی» گفت: به یاد دارم که در سال ۷۷ خانواده ماه به همراه خانواده رسول صدرعاملی سفری به کیش داشتند که در آن سفر من هم بودم. در آن زمان شنیده بودم که رسول صدرعاملی برای فیلمش بدنبال بازیگر است. آقای صدرعاملی به من گفت که آیا دوست داری در فیلم من بازی کنی و به همین ترتیب من برای نقش آفرینی در فیلم «دختری با کفش های کتانی» انتخاب شدم.

در ادامه صحبت های پگاه آهنگرانی، رسول صدرعاملی در همین باره گفت: پگاه آهنگرانی به آن کاراکتری که در ذهن ما بود بسیار نزدیک بود. اصلا باید بگویم تقریبا تمام بازیگرانی که من به سینما معرفی کردم آن کاراکتری که در ابتدا در ذهنم بود، داشتند.

وی با اشاره به چگونگی حضور پسرش میلاد در فیلم «من ترانه ۱۵ سال دارم» نیز گفت: من علاقه ای به حضور میلاد در فیلمم نداشتم او نیز هیچگاه دوست نداشت که بازیگر شود اما در آن زمان حبیب رضایی و آقای تخت کشیان نامه ای به من نوشتند و از من خواستند که میلاد در فیلمم بازی کند.

سپس میلاد صدرعاملی در همین زمینه گفت: همه فکر می کنند که چون من پسر رسول صدرعاملی هستم توانستم در آن فیلم بازی کنم. حتی به یاد دارم که در آن زمان خواننده ای روی آنتن تلویزیون گفت که من این نقش را از او دزدیده ام.

میلاد صدرعاملی همچنین با اشاره به ساخت فیلم جدیدش گفت: بعد از ۲ سالی که روی فیلم جدیدم کار کردیم حالا به مرحله انتخاب بازیگر رسیده ایم و به زودی آن را می سازم. درباره بزرگداشت پدرم هم باید بگویم برگزاری بزرگداشت حس خوبی دارد اما نباید احساس پیری و پیشکسوت شدن را در فرد ایجاد کند چون پدر من به خودی خود این استعداد را دارد و ما همواره به او توصیه می کنیم که فیلم بسازد. به نظرم بچه های دهه ۷۰ و ۸۰ این حق را دارند که باز هم آثاری مانند «من ترانه ۱۵ سال دارم» را ببینند بنابراین باید چنین آثاری برای آنها ساخته شود.

پگاه آهنگرانی در ادامه گفت: می خواهم نکته ای را به عنوان مطلب پایانی بگویم. انسان ها در طول مسیری که طی می کنند و تا هنگامی که پیر می شوند تنها با ۵ نفر در زندگی شان مواجه می شوند که نقش بزرگی را ایفا کند و زندگی آنها را تغییر دهد بنابراین باید آن افراد را دقیق ببینند. برای من یکی از آن آدم ها رسول صدرعاملی بود. او تاثیر زیادی بر من گذاشت که تا پایان عمر متاثر از آن هستم.

در پایان مهدی جمالی نژاد شهردار اصفهان گفت: هنرمندان و اسطوره های زیادی در این کشور وجود دارند و من خوشحالم که در این چند روز میزبان چند تن از آنان بودم.

در پایان ضمن تجلیل از رسول صدرعاملی پوستر او توسط هنرمندان امضا شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.