بی‎اخلاقی‎های سیاسی از همان مناظرات تلویزیونی کذایی در سال ۸۸ شروع شد و همچنان نیز ادامه دارد

توهین‌های صورت گرفته به رییس‌جمهور در روزقدس سبب شدتا برای جویا شدن از وجه دینی و شر‌عی این اقدامات به سراغ آیت ا... محسن غرویان،استادحوزه و دانشگاه برویم. این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم معتقد است: رفتار خودسرها به طور قطع حرام مبین و خواست دشمن است. در ادامه، مشروح گفت‎وگوی «قانون» با این استاد حوزه و دانشگاه را می‎خوانید.

دلایل اتفاقات پیش آمده در روز قدس و توهین به رییس‌جمهور را در چه می‎بینید؟

ابتدا بیش از هر چیز باید در نظر داشت آقای روحانی در یک انتخابات شرعی و قانونی رای آورده و این دولت، دولت منتخب همه مردم کشور است. طبق قانون و شرع هرگونه مخالفت کردن و ایستادگی در برابر این دولت یک اقدام خلاف موازین شرع و قانون به‌شمار می‎رود. طبیعی است بعد از شکل‌گیری هر دولتی، عده‎ای به آن نقدهایی داشته باشند. اگر افرادی انتقاداتی دارند باید این انتقادات را به شکل اخلاقی و منطقی مطرح کنند. این نوع رفتارهای خیابانی هیچ جایگاهی در نظام اسلامی ما ندارد.

ما باید به این موضوع توجه کنیم، اگر مطالبی که مسئولان کشور از رییس جمهور گرفته تا نمایندگان مجلس مطرح می‎کنند از نگاه برخی افراد اشکال علمی، منطقی، شرعی یا منطق کلامی داشته باشد، مخالفان باید در ابتدا صبر کنند تا آن مطلب و توضیحات و قرائن پیرامون آن از طرف گوینده به پایان برسد سپس منصفانه به آن نگاه کنند و دریابند که آیا آن مطلب تکمیل شده است یا خیر!

به تازگی مطالبی توسط رییس جمهور محترم درخصوص بحث امامت و ولایت مطرح شده که برخی واکنش‎ها را از سوی علما و مراجع به همراه داشت. در جلسه افطاری که در خدمت رییس جمهور بودیم به طور مفصل در این خصوص با ایشان صحبت کردم و توضیحات ایشان را به صورت کامل شنیدم که در آن آقای روحانی، مراد خود را روشن کردند و ابهامی که در مورد این مساله وجود داشت برای بنده به طور کامل برطرف شد. به هیچ عنوان معنا ندارد که ما چنین بحث‎هایی را ادامه داده و موضوعات اینچنینی را وسیله‎ای برای ایجاد اختلاف در جامعه و تفرقه انداختن میان مردم قرار دهیم. این‎ رفتار به طور قطع حرام مبین و خواست دشمن است. مردم و مسئولان ما باید با دقت عمل خود، توطئه‎های دشمنان را خنثی کنند، از طرفی در شرایط حساس منطقه که امروزه با آن رو به رو هستیم، ما باید وحدت‎ و احترام شخصیت‎های کشوری خودمان را بیش از گذشته حفظ کنیم.

پیگیری دست‌های پشت‌پرده اتفاقی که در روز قدس رخ داد، می‌تواند در پیشگیری این نوع رخ‌دادها تاثیرگذار باشد؟

بی‌شک این اولین باری نبوده که توهین و بی‎احترامی‎های اینچنینی توسط عده‎‏ای محدود نسبت به مقامات کشور رخ می‎دهد و آخرین بار آن نیز نخواهد بود. ملت ما به خوبی با آن‎ها آشنا هستند و تفکر و خطی مشی آن‎ها برای مردم روشن است. مردم ما در انتخابات ریاست جمهوری بیست و نهم اردیبهشت، نزدیک بیست و پنج میلیون رای به حسن روحانی داده و با این کار بهترین پاسخ را به این افراد خودسر دادند. بنده بر این باورم که تعداد این افراد قابل توجه نیست و ملت ما نیز از لحاظ فکری و سیاسی به پختگی خوبی رسیده‎اند و آن‎ها هیچ‌گاه نخواهند توانست مردم ما را تحت تاثیر افکار خود قرار دهند. افرادی که در روز قدس، رییس‌جمهوری را که منتخب مردم است، مورد توهین قرار دادند، همان‎هایی هستند که در زمان حیات و بعد از فوت آیت ا... هاشمی رفسنجانی به ایشان توهین می‎کردند و تهمت می‎زدند.

جامعه باید در قبال این افراد، خونسردی خود را حفظ کند و مردم با آگاهی تمام نسبت به این رفتارها موضع‎گیری کنند. مسببان این‎گونه برخوردها به دنبال تفرقه‎افکنی میان مردم هستند و باید توجه داشت تفرقه افکنی از نظر دینی و قانونی حرام است. در برخورد با چنین اتفاقاتی، شخصیت‎های ما نیز باید آگاهانه وارد عمل شوند. در این خصوص آقای روحانی باید متانت و صبری که از خود نشان داده همچنان حفظ کند و در این میان عصبانی نشوند تا فرصتی برای خودسرها در جهت رسیدن به اهداف‌شان فراهم نشود.

منشا این بی اخلاقی‎ها در عالم سیاست کجاست؟

بی‎اخلاقی‎های سیاسی از همان مناظرات تلویزیونی کذایی در سال 88 شروع شد و همچنان نیز ادامه دارد اما به شکر خدا از سال 92 و با روی کار آمدن روحانی، مسائل اخلاقی در کشور دوباره جان گرفت. در شکل‌گیری اخلاق در جامعه، شخصیت رییس‎جمهور و برخورد او با مسائل مختلف، نقش ویژه‎ای داشت اما متاسفانه امروز شاهد آن هستیم که دوباره، عده‎ای از افراطیون به بداخلاقی‎های خود ادامه می‎دهند.

برای جلوگیری از تکرار رفتارهای اینچنینی از سوی خودسرها چه اقداماتی باید صورت گیرد؟

راه این نکته که شما اشاره کردید، بی‎اعتنایی و بی توجهی به رفتار این عده محدود است و با این اقدامات می‎توان آن‎ها را منزوی کرد. مردم در انتخابات بیست و نهم اردیبهشت بهترین پاسخ را به این تندروها دادند.

این نوع رفتارها تا چه حد می‌تواند بر امنیت ملی کشور تاثیر بگذارد؟

به طور حتم، رفتارهای اینچنینی که با توهین به مقامات همراه است اثرات منفی در حوزه امنیت ملی برای کشور، در داخل و در سطح بین الملل به همراه خواهد داشت. هرگونه شکاف، اختلاف و تفرقه بین مسئولان می‎تواند امنیت ملی ما را به مخاطره بیندازد و طمع دشمن را برای تکرار حملات تروریستی بیشتر کند. بنابراین مردم و مسئولان باید انسجام، اتحاد و وحدت ملی خود را حفظ کنند تا امنیت ملی ما به خطر نیفتد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.