به گزارش جماران، دولت فدرال استرالیا با پرداخت حدود 53 میلیون دلار (70 میلیون دلار استرالیا) غرامت به یکهزار و 905 نفر از مردانی که بین سال های 2012 تا 2016 در بازدشتگاه های پناهجویان در جزیره مانوس بازداشت بودند، موافقت کرد.

تارنمای روزنامه 'ادج' استرالیا روز چهارشنبه اعلام کرد این غرامت براساس توافق دیوان عالی ایالت ویکتوریا و یک شرکت حقوقی برای حل و فصل تقاضای پناهجویان پرداخت می شود.
گروهی از اتباع کشورهای مختلف طی این سال ها تلاش کردند با قایق و به صورت غیرقانونی خود را به استرالیا رسانده و تقاضای پناهندگی کنند که دولت استرالیا آنها را دستگیر و به بازداشتگاه مانوس در پاپوآ گینه نو منتقل کرد.
این افراد از دولت استرالیا به اتهام نگهداری در شرایطی که باعث آسیب جسمی و روانی به آنها شد، تقاضای غرامت کردند.
دادگاه عالی پاپوآ گینه نو نیز وجود این بازداشتگاه ها را مانوس غیر قانونی خوانده بود.
در طول دوره بازداشت یک شورش در اعتراض به شرایط بازداشتگاه مانوس اتفاق افتاد که منجر به مرگ یک پناهجو و صدمات جدی به سایر بازداشت شدگان شد.
پاپوآ گینه نو قرار است بخش هایی از بازداشتگاه استرالیا را که مهاجران غیرقانونی کشورهای مختلف و گروهی ایرانی در آن به سر می برند را تعطیل کند.
گروه های حقوق بشر و سازمان ملل متحد از شرایط نامساعد و خشونت اعمال شده در این بازداشتگاه و تجهیزات ناکافی پزشکی آن به شدت انتقاد کرده اند.
استرالیا دو بازداشتگاه در جزیره مانوس کشور پاپوا گینه نو و کشور کوچک نائور در اقیانوس آرام ساخته است و مهاجران غیرقانونی را که قصد داشتند خود را با قایق به استرالیا برسانند دستگیر و به این بازداشتگاه ها منتقل کرده است.
براساس برخی آمارها هم اکنون حدود 450 ایرانی در بازداشتگاه نائورو و مانوس در پاپواگینه نو بسر می برند و درخواست آنها برای پناهندگی رد شده است.
مهاجرت های غیرقانونی ایرانیان طی سال های گذشته با سیاه نمایی غرب از ایران و بهشت نمایی کشورهایی مانند استرالیا انجام شد که بسیاری از مهاجران با در بسته مواجه شدند و چند سال از عمر خود را در بازداشتگاه های غیراستاندارد استرالیا در نائورو و جزیره مانوس در پاپوا گینه نو سپری کردند.
تعدادی از این افراد در برخورهایی در بازداشتگاه کشته، خودسوزی کرده و تعدادی از کودکان مورد آزار جنسی قرار گرفتند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.